Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Henry_Fågeljazz skrev:Om svaret är ja på fråga 1-3 kommer jag att välja ett annat märke när jag byter nästa gång. Och det känns inte som att jag är ensam i ett sådant beslut.
Svaret är ja på alla frågorna. Jag kommer också välja ett annat märke om de inte åtgärdar den innan.
Henry_Fågeljazz skrev:Jag har verkligen förvånats av mitt nuvarande system och dess förmåga. Flera decimeter snö och ändå har jag tagit mig fram utan problem. I vissa fall även med släp! Hur blir det med det nya systemet i liknande lägen?
Utan släp kan det gå bra, speciellt om det inte är is. Med släp, motlut eller is kommer inte gå. Samma på lera, sand och andra porösa underlag. Baserar det på hur gamla viscosystemet och andra liknande system funkar.
Henry_Fågeljazz skrev: Det vore intressant om någon mer än signaturen VolvoB20kunde rapportera om det nya systemets prestanda.
Har gjort ett test med en demobil, se högre upp i tråden. Nedslående resultat men tyvärr inga bilder.
apersson850 skrev:Att kund och underleverantör har godkänt systemet är väl självklart? Annars hade det inte hamnat i bilen. Så slumpartad är inte deras konstruktionsverksamhet.
Jag är övertygad om att såvitt det inte är nåt fel på den aktuella bilen, och inget tyder ju på det, så trodde de på Volvo att det är bra nog för det priset.
Svaret finns nog här, Volvo behöver 75 miljarder för att ta fram nya modeller och öka försäljningen i Kina, man storsatsar i Kina och anställer 1000 ingenjörer tex. Man vill inte låna upp 75 miljader till detta utan försöker få in pengarna genom ökade marginaler, Dvs producera billigt och sälja dyrt.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 326421.svd

Om jag inte satt med skägget i brevlådan och en företagsleasad tjänstebil så skulle jag direkt kräva att få nedgradera mig till en MY-12 istället, Den är ju en miljon ggr bättre än detta.
bjornw skrev:
VolvoB20 skrev:Hmmmm..... kopplade på släpet och skulle köra iväg. Framhjulen grävde ned sig direkt i marken, bakhjulen varken drev eller slirade ett skvatt trots att de stod på halt gräs........
Precis lika illa som när jag testade. Det är helt otroligt värdelöst. :evil: :evil: En Suzuki Baleno, Swift eller SX4 hade gjort det bättre!
Som sagt, innan de löser det är inte Volvo eller annat märke med Gen5 ett alternativ.
Då vet jag åtminstone att vi är 3 stycken som har provat My13 med lika dåligt resultat.

Nu får jag tillbaka för gammal ost när jag har tråkat kompisar med billiga asiatiska suvar med kass drivning, och vips står man där själv med en blank ny bil på parkeringen som är ännu sämre.

PS: Såg att man börjat refera till denna tråden från Amerikanska Volvo-forum via Google-translate, så snart sprids väl detta globalt. DS
Här är ännu lite mera info.

Förenklat hydrauliksystem i Haldex senaste generation av koppling resulterade i rekordorder. I april kunde vi läsa om att Haldex Traction fått en order på hydraulisk koppling för fyrhjulsdrift av fordon värd 4,5 Mdr SEK från VW. Detta var den största ordern någonsin i hela Haldexgruppens historia. Enligt Haldex var en avgörande faktor ett nytt starkt förenklat hydraulsystem jämfört tidigare generationer av kopplingar som konstruktörerna Lars Severinsson och Bo Lundström ligger bakom. Hjärtat i kopplingen är en tryckstyrande pump med centrifugalregulator, som drivs av en enkel borstmotor. Pumpen som är av axialkolvstyp har samma grundkonstruktion som i tidigare generationer av kopplingar. Innovationen ligger i att den försetts med tre centrifugalstyrda tryckventiler, vilket gör att man kan styra trycket i kopplingen direkt med strömmen till pumpmotorn och därmed rationalisera bort proportionalventil, filter och ackumulator. Centrifugalventilerna och deras funktionssätt gör det möjligt att använda en enkel borstmotor med lågt pris som endast arbetar med en rotationsriktning, vilket förenklar elsystemet.
http://www.ifsfluid.org/H+P%20priset/Fl ... priset.pdf

Enklare och billigare blev det ju onekligen, men till priset av att det inte fungerar längre.......

Eller så har Volvo gjort tokfel när man har integrerat kopplingen i bilen.
XC90_Executive skrev:Det sista där är nog lite mitt "fel" :wink:
:-)-)

Jag sitter och följer denna tråd med spänning och väntar bara på att det testas i pressen snart. Jag planerar att vänta med mitt nästa bilköp (eller åtminstone försöka vänta... ;-// )tills kommande XC90 presenteras. Men om inte Haldex systemet är åtgärdat till det bättre innan dess finns det inte en chans att jag köper en XC90 eller någon annan Volvo heller för den delen. Riktigt tråkig, och dumsnål utveckling.
Nu verkar orsak och verkan komma fram, en billigare lösning mindre avancerad, men till samma pris när vi konsumenter väljer AWD som option till Xc modelerna....
Men det är som vanligt bara några få kunder som upptäcker bristerna, eftersom merparten som åker omkring med AWD ( inkl mej själv) som förmodligen inte kommer att märka skillnaden till Volvos och även Haldex stora glädje, de har ju ökat Vinstmarginalen på sina produkter på att leverera en kass AWD.
Steff 99 skrev:Men det är som vanligt bara några få kunder som upptäcker bristerna, eftersom merparten som åker omkring med AWD ( inkl mej själv) som förmodligen inte kommer att märka skillnaden till Volvos och även Haldex stora glädje,
Fast Viscon pre 2003 fick ju rätt mycket kass kritik, så visst kommer det fram om grejerna inte håller måttet. Det lär bara vara en tidsfråga innan Passat plockar ännu fler V70/XC70 förare. Även om Passat också har Gen 5 (?) så tror jag volvon kommer få mer negativ kritik i och med att den hyllats tidigare.

Klantigt volvo! Speciellt som jag nu ser att det fortfarande skiljer ~25 lax i inköp mellan en XC70AWD och XC70FWD. Större marginaler sa Bill, mera vinst sa Bull...

/Martin
Varumärkesvurpa!

Om det jag läser i denna tråd stämmer rent funktionsmässigt för Haldex Gen 5 och att man behåller priset för AWD
så är det ur mitt perspektiv en riktig varumärkesvurpa. Hur kan man tro att premiumbilsköpare kommer att acceptera detta?
Eller bruksanvändrare som behöver alla fyra hjul för att ta sig fram? Om man snålar in och försämrar AWD-systemet så är min nästa
fråga - vad blir nästa effekt av sparivern? En ännu mer slirande automatlåda? Bromsskivor som slår sig efter 100mil? Kasst ljudsystem?

Nej Volvo detta duger inte! Jag hoppas att någon på Volvo vågar kliva fram och förklara hur allt detta ligger till och hur man tänker agera
här näst.

Jag var helt inställd på att beställa en ny V60 AWD om 1 & 1/2-år när mitt kontrakt går ut men om AWD-systemet då fungerar som i
B20s bil så finns det inte en chans i hela världen att jag gör det!! Alltså bryts min svit med 5st Volvo AWDs på 9 år varav 4st har hämtats
ut som nya.
Ja under snart 7 år har jag dragit hästsläp, bilsläp, båtsläp och husvagn med både Gen 3 och Gen 4 i alla väder och på alla underlag och det har byggt upp ett grundmurat förtroende för haldex egenskaper och prestanda i alla lägen. Inte en gång har jag fastnat. Många har gapat av förvåning och illa dåld besvikelse över att man bara susat upp för backen med all last.

Även utan släp har ju AWDn varit suveränt stabil och trygg i snöslasket, blixtsnabb respons i alla lägen, gått som tåget.

Man vill ju inte att framhjulen ska behöva krafsa hjälplöst en lång stund i moddsträngen vid omkörning innan bakhjulen behagar kopplas in.
Hej B 20,

Vad blir din nästa åtgärd efter den inspelade filmen?
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 130
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett