Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:
Jag nollade färddatorn när jag startade en resa till Borås från Göteborg, regenereringen hängde på hela vägen nära 7 mil med en snittfart på 125 kmh.
Snittförbrukningen blev 15.1L/100km enligt färddatorn.
Resan hem nollade jag färddator igen då hade regenereringen slutat, förbrukningen blev då med nära nog samma hastighet 6.9l/100km.
Det spelar ju en viss roll hur man kör. Snittfart 125km/h är ju inte direkt låg om man bryr sig så mycket om förbrukningen som du ändå verkar göra.
Tobbev skrev:
Steff 99 skrev:
Jag nollade färddatorn när jag startade en resa till Borås från Göteborg, regenereringen hängde på hela vägen nära 7 mil med en snittfart på 125 kmh.
Snittförbrukningen blev 15.1L/100km enligt färddatorn.
Resan hem nollade jag färddator igen då hade regenereringen slutat, förbrukningen blev då med nära nog samma hastighet 6.9l/100km.
Det spelar ju en viss roll hur man kör. Snittfart 125km/h är ju inte direkt låg om man bryr sig så mycket om förbrukningen som du ändå verkar göra.
Jag skrev fel ang snittfartt , det skall vara att den aktiva farthållaren var inställd på 125kmh, snitt farten blev ca 100kmh.
Steff 99 skrev:
Enzo skrev:Tja, tre stadiga killar i 100-kgs klassen, hastigheten var lite lätt momsad hela tiden, dvs runt 20 över hastighetsbegränsningen och ingen särskild snålkörning men heller ingen sportkörning som ungtuppar. Men vi körde om när det behövdes osv. Som jämförelse ligger frugan på strax under 0,8 när hon pendlar till jobbet från Söder till Huddinge sjukhus med den, så den är snål där med.

Jag har sagt det tidigare, Volvo har lyckats och de står fan i mig inte konkurrenterna efter, trots att BMW-killarna gärna framhärdar att BMWs dieslar går på luft. Jag vet att så inte är fallet.
Vet inte vilken BMW du avser skulle vara konkurrent till Volvo, men de riktiga konkurenterna är väl VW, Skoda, Opel , Ford och någon Korean
Haha, vilken rolig diskussion.

Det är väl ändå så att BMW Audi Merca är ett segment.
Opel Ford Korea ett annat.
Och VW Volvo Saab mittemellan ungefär.
Lexus o Jaguar lite svårplacerade

PH
Steff 99 skrev:
Enzo skrev:Tja, tre stadiga killar i 100-kgs klassen, hastigheten var lite lätt momsad hela tiden, dvs runt 20 över hastighetsbegränsningen och ingen särskild snålkörning men heller ingen sportkörning som ungtuppar. Men vi körde om när det behövdes osv. Som jämförelse ligger frugan på strax under 0,8 när hon pendlar till jobbet från Söder till Huddinge sjukhus med den, så den är snål där med.

Jag har sagt det tidigare, Volvo har lyckats och de står fan i mig inte konkurrenterna efter, trots att BMW-killarna gärna framhärdar att BMWs dieslar går på luft. Jag vet att så inte är fallet.
Vet inte vilken BMW du avser skulle vara konkurrent till Volvo, men de riktiga konkurenterna är väl VW, Skoda, Opel , Ford och någon Korean

Haha, du ska ha tack för ett gott skratt såhär på kvällskvisten.
Jag vill minnas att Volvo ganska ofta brukar ställas mot diverse tyskar (Audi, BMW, Merc..) i diverse biltester, man kan undra varför? :roll:
Å andra sidan vill jag tro att det inte är lika ofta man brukar testa Volvos mot bilar som Skoda, Opel, Ford och "någon korean".
Tobbev skrev:Kom i går hem efter en relativt lång resa, Göteborg, Karlskrona, Loftahammar, Göteborg (Se bild).

Bild

I princip fullt lastad bil (2 barn + 2 vuxna med allt vad det innebär i form av barnvagn, kläder, sparkcykel, resesäng, leksaker etc när man skall vara borta i 1 vecka. Tur man har en kombi :) )

Kom hela vägen utan att tanka, och då snålkörde jag inte alls förutom från Jönköping och hem då jag inte ville riskera att behöva stanna och tanka på nån annan mack än "Tanka" som jag har kort hos. Det var så mycket husvagnar :evil: på vägarna att man fick ta de tillfällena man hade att köra om, och då var det full gas som gällde och inte precis tal om någon "ecodriving". När det inte var några husvagnar i vägen så låg jag 10-20 över skyltad hastighet beroende på övrig trafik.

Sträckan blev 103.68 mil och jag gjorde av med 65.46 liter diesel, dvs 0.631 l/mil. Trippmätaren ändrades från 0.62 till 0.61 i kallebäcksbacken precis innan Göteborg, så rätt värde på mätaren kanske var typ 0.615 och då visade bilen 2.6% fel. Snittfarten var 83 km/h.
Det är väl så mycket en diesel ska dra ungefär för att det ska vara vits med att ha en diesel. Tumregeln är att en diesel ligger ca 30 procent under en bensinbil. Och min törstiga, optimerade 258 hk 2,5 T skulle förmodligen ligga mellan 0,85 och 0,9 på turen du beskriver (brukar också ha 4 personer och fullt bagage på sommaren). Det ser ju att att vara typ hälften 90, hälften 110 och så lite 120, 100 och 70 samt några mil stadskörning.../PH
Steff 99 skrev:

Tja, 5-serie touring är nog alternativ för många V/XC70-köpare t.ex., det var det för mig i alla fall och många kollegor. E-klass, A6 Avant m fl. I princip alla kombibilar i storleksklassen 4,70 - ca 5 meter.

Jag själv började inför årets bilval att titta på 525xd, E220 Cdi, A6 och A4 Avant, Subaru Outback, Passat 4 Motion och V70 AWD/XC70. Så varför skulle de inte vara konkurrenter?

Ibland förundras jag över folks enögdhet.
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
perhall skrev:
Steff 99 skrev:

Haha, vilken rolig diskussion.

Det är väl ändå så att BMW Audi Merca är ett segment.
Opel Ford Korea ett annat.
Och VW Volvo Saab mittemellan ungefär.
Lexus o Jaguar lite svårplacerade

PH
Ett "segment"??? Enligt vem?

Franska, amerikanska och italienska bilar finns alltså inte enligt dig?

Så du menar att Lexus inte konkurrerar med t.ex. ditt BMW, Audi och Merca-segment? En Lexus LS kan alltså inte jämföras med en S-klass, A8 eller 7-serie? Den är svårplacerad enligt dig?

Ibland blir det stor humor på diskussionsforum när folk inte kan skilja på sina egna åsikter och verkligheten.
perhall skrev:
Tobbev skrev:Kom i går hem efter en relativt lång resa, Göteborg, Karlskrona, Loftahammar, Göteborg (Se bild).

Bild

I princip fullt lastad bil (2 barn + 2 vuxna med allt vad det innebär i form av barnvagn, kläder, sparkcykel, resesäng, leksaker etc när man skall vara borta i 1 vecka. Tur man har en kombi :) )

Kom hela vägen utan att tanka, och då snålkörde jag inte alls förutom från Jönköping och hem då jag inte ville riskera att behöva stanna och tanka på nån annan mack än "Tanka" som jag har kort hos. Det var så mycket husvagnar :evil: på vägarna att man fick ta de tillfällena man hade att köra om, och då var det full gas som gällde och inte precis tal om någon "ecodriving". När det inte var några husvagnar i vägen så låg jag 10-20 över skyltad hastighet beroende på övrig trafik.

Sträckan blev 103.68 mil och jag gjorde av med 65.46 liter diesel, dvs 0.631 l/mil. Trippmätaren ändrades från 0.62 till 0.61 i kallebäcksbacken precis innan Göteborg, så rätt värde på mätaren kanske var typ 0.615 och då visade bilen 2.6% fel. Snittfarten var 83 km/h.
Det är väl så mycket en diesel ska dra ungefär för att det ska vara vits med att ha en diesel. Tumregeln är att en diesel ligger ca 30 procent under en bensinbil. Och min törstiga, optimerade 258 hk 2,5 T skulle förmodligen ligga mellan 0,85 och 0,9 på turen du beskriver (brukar också ha 4 personer och fullt bagage på sommaren). Det ser ju att att vara typ hälften 90, hälften 110 och så lite 120, 100 och 70 samt några mil stadskörning.../PH
Varför måste det vara just det för att vara vits att ha en diesel?
För en tjänstebilsåkare kan ju en diesel vara ekonomiskt gynnsam om den så drar något mer än en bensinare. Ta min förra bil som exempel. 2006 kostade en Xc70 lika mycket oavsett om det var D5 eller 2.5t. Med andra ord samma förmånsvärde. Då dieselbränslet i praktiken alltid är billigare än bensinen (ja det har funnits undantag) så kan bilarna alltså dra lika mkt och det blir ändå ekonomisk vits att ha dieseln. Att man kanske sedan föredrar dieselns motorkaraktär är ju också en aspekt. Allt är ju inte en ekonomisk fråga. Dessutom är ju förbrukningsskillnaden som minst på landsväg. I stadstrafik och t.ex. släpdragning blir ju skillnaden ännu större. Det är nog så att det är ytterst få köpare av nya S80/V70/XC70 som inte har nytta av en diesel i ekonomiskt avseende jämfört med en bensinare. En 1.6D blir ju billigare från start än en 2.0 t.ex. Och en 2.5t blir nog inte heller billigare för normalbilisten jämfört med en av de starkare dieslarna. Jag orkar inte räkna exakt med avseende på den något högre fordonsskatten/värdeminskningen/kapitalkostnaden, men majoriteten av köparna räknar def. hem en diesel jämfört med en bensinmodell idag, vilket väl väl återspeglar av försäljningen idag. Det är väl inte ens 1 bensinare på 10 dieslar idag.
perhall skrev:

Bild

Mitt inlägg var snarare ett exempel på att Volvos dieslar inte drar samma mängd bränsle som en bensinare, vilka somliga på det här forumet tenderar att skriva i varenda tråd som handlar om förbrukning.
Min 2.4D MY 10 automat har dryga 300 mil på mätaren nu. Igår skulle barnen skjutsas 20 mil landsväg (2 barn, 1 vuxen, ingen packning) och jag bestämde mig för at tse hur snålt det kunde gå, Därav höll jag mig strikt till hastighetsbegränsningarna som var 50, 70, 80 och 100 (mest 80). Jag körde försiktigt och snällt hela vägen och slutade på 0,51 vid pump. Otroligt bra tycker jag!. Men å andra sidan körde jag på ett sätt som jag normalt inte skulle orka med och det vanliga är nog att den ligger någonstans mellan 0,55-0,6 på den typen av sträcka jag körde igår. Även det helt ok i mina ögon, det är en stor och bekväm bil med automatlåda trots allt. Jag tycker för övrigt att V70:n totalt sett är en mycket bra bil, jag är jättenöjd så här långt. Skall bli kul att ta en längre semestertripp nu nästa vecka och se hur kroppen känns efter en 80-mila sträcka.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 35

Du säger ju själv att du får b&aum[…]

Det varierar med årsmodeller och nä[…]

Acproblem Volvo 940 -98

vilket kontaktstycke var det? hittade du nån[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.6.4 Mjukvarurel[…]