Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
#239063
XC90_Executive skrev:Auto Express hade tydligen gjort ett test mellan XC60, Q5 och Freelander. Försökte läsa men det var fellänkat på något sätt.
Tack för tipset, fick vid första försöket fram test, datatabell etc, mm, men när jag sedan gick tillbaka för att kopiera länkadressen för detta inlägg så funkar det inte längre... ?:-/

Nåja, den dyker väl upp så småningom: http://www.autoexpress.co.uk/carreviews ... otout.html

EDIT: ...nu funkar det igen!
All three compact SUVs in this test prove that unless you need seven seats, a smaller 4x4 can have all the premium appeal of larger and less efficient alternatives.

But which is the best? Volvo’s XC60 looks great and shares the cabin style and family friendliness of the bigger XC90. Unfortunately, the ride is unforgiving and the handling unresponsive, while the five-cylinder engine is gruff. The optional auto is sluggish, too, so the XC60 finishes third here.

Picking a winner is a tougher call. If you want genuine off-road ability, refined on-road manners and a truly versatile SUV, then the Freelander should remain your top choice. It’s not a cheap option, though, and poor residuals make it a costly ownership prospect.

The Q5’s styling, classy cabin and excellent quality are exactly what you would expect from Audi, yet it’s great to drive, too. The sharp handling means the Q5 stands out in this class, while the refined engine, strong performance, low emissions and composed ride complete the package. It carries a considerable price premium over the similarly spacious A4 Avant, but if you simply must have an SUV, the new Q5 is a winner.
av dali
#239086
Hmm, får hoppas att de har skrivit fel eller att detta bara gäller för England:

Kerbweight/payload/towing weight: 1,730 / 580 / 750kg

Kan man inte dra mer än 750 kg med en Q5 så blir den nog svårsåld.
av bilgalen
#239097
dali skrev:Hmm, får hoppas att de har skrivit fel eller att detta bara gäller för England:

Kerbweight/payload/towing weight: 1,730 / 580 / 750kg

Kan man inte dra mer än 750 kg med en Q5 så blir den nog svårsåld.
Kan nog stämma om man tänker på dragvikt vid motsvarande B-behörighet. Eller så är det med obromsat släp som anges.

I vilket fall så ligger väl dessa bilar inte särskilt högt generellt när det gäller dragvikt med endast B-behörighet.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#239099
Lite data:................................Audi Q5 (man).............Freelander (aut).................XC60 (aut)
0-60/30-70mph......................... 9.8 / 10.2 secs....................10.1 / 10.9 secs................10.0 / 10.2 secs
30-50mph in 3rd/4th...................4.2 / 5.4 secs.................... 4.2 secs ^....................... 4.1 / 5.4 secs
50-70mph in 5th/6th...................7.2 / 11.5 secs................... 6.7secs ^....................... 9.1 / 10.4 secs

Braking 70-0/60-0/30-0mph..........51.9 / 37.2 / 9.0m.................59.0 / 42.9 / 10.8m..........52.2 / 36.3 / 8.5m
Noise levels outside/idle/30/70mph.64 / 40 / 55 / 61dB............66 / 44 / 57 / 66dB.......... 59 / 42 / 53 / 62dB
Auto Express economy/range..........n/a.............................. 28.8mpg/431 miles............28.2mpg/434 miles
Govt urban/extra-urban/combined...34.4/48.7/42.1mpg..........25.7/41.5/33.2mpg.............25.9/41.5/34.0mpg
Tyvärr så har de ingen testförbrukning (min tolkning av Auto Express economy) på Q5 ännu, bara "n/a". XC60 ligger på ca: 1 l/mil och Freelander på 0,98 l/mil. Sista raden är tillverkarnas siffror.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#239101
bilgalen skrev:
dali skrev:Hmm, får hoppas att de har skrivit fel eller att detta bara gäller för England:

Kerbweight/payload/towing weight: 1,730 / 580 / 750kg

Kan man inte dra mer än 750 kg med en Q5 så blir den nog svårsåld.
Kan nog stämma om man tänker på dragvikt vid motsvarande B-behörighet. Eller så är det med obromsat släp som anges.

I vilket fall så ligger väl dessa bilar inte särskilt högt generellt när det gäller dragvikt med endast B-behörighet.
Om tjänstevikten stämmer så borde Q5 dra bäst med b-behörighet, men inte särskilt mycket förrän reglerna ändras. Jag misstänker att det har blivit fel i Auto Express tabell, jag hittade detta på flera ställen när jag googlade på "towing weight audi Q5":
When it comes to towing the Audi Q5 has a maximum braked towing weight of 2,400kg, more than its major competition.
av perhall
#239147
Nu har båda bilarna testats av tyska ams

XC60 D5: 0-100 9,9, testförbrukning 9,5
Q5 2,0 TDI: 0-100 10,5, testförbrukning 9,4

Båda fick fem stjärnor och mycket beröm.

Per H
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#239191
Tomas L skrev:Om tjänstevikten stämmer så borde Q5 dra bäst med b-behörighet, men inte särskilt mycket förrän reglerna ändras. Jag misstänker att det har blivit fel i Auto Express tabell, jag hittade detta på flera ställen när jag googlade på "towing weight audi Q5":
When it comes to towing the Audi Q5 has a maximum braked towing weight of 2,400kg, more than its major competition.
Hallå, vad är det för fel på http://www.audi.se där står det 2000 kg på Q5 !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#239193
perhall skrev:Nu har båda bilarna testats av tyska ams

XC60 D5: 0-100 9,9, testförbrukning 9,5
Q5 2,0 TDI: 0-100 10,5, testförbrukning 9,4

Båda fick fem stjärnor och mycket beröm.

Per H
Så när XC60 kommer med nya D5an så kommer den krossa Q5 totalt genom mycket lägre förbrukning, bättre acc och högre toppfart då ?
Användarvisningsbild
av Tomas L
#239213
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Nu har båda bilarna testats av tyska ams

XC60 D5: 0-100 9,9, testförbrukning 9,5
Q5 2,0 TDI: 0-100 10,5, testförbrukning 9,4

Båda fick fem stjärnor och mycket beröm.

Per H
Så när XC60 kommer med nya D5an så kommer den krossa Q5 totalt genom mycket lägre förbrukning, bättre acc och högre toppfart då ?

Vi måste nog se lite fler siffror innan vi kan dra den slutsatsen. Svenska AMS körde BMW X3 20d på 0,76 l/mil medan tyska Auto Bild körde den på 1,14 l/mil.

Testades bilarna med manuell låda? Det lär inte bli tal om någon förkrossande seger för XC60 med automat innan de byter ut geartronic till powershift.
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 63

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]