Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
erbe skrev:Autopluginkey verkade klart intressant :wink: ,behövde du åka till volvo å få mjukvara för fjärrstart instalerad? Hur lång räckvidd är det på fjärrstarten med nyckeln,som vanlig låsning/upplåsning?
Volvos mjukvara för fjärrstyrning av värmaren behövs bara om du vill använda Volvos egna lösning med fjärrstart av värmaren via bilnyckeln (vet ej från vilken årsmodell tidigast detta går men tror det är från modellår 2012). Till äldre årsmodeller där man inte kan använda bilens egen startnyckel som fjärr till att starta värmaren finns Volvos nyckelringsfjärr (men du behöver även i det fallet mjuvaran för fjärrstyrning intankad i bilen).
Exempel V70 2011, nyckelrings-fjärr (Fjärrstart, bränsledriven värmare):
http://accessories.volvocars.com/Access ... t/climate
Exempel V70 2012 och nyare, där man kan använda bilens vanliga startnyckeln (Fjärrstart, bränsledriven värmare, bilnyckel):
http://accessories.volvocars.com/Access ... rt/climate

Det man behöver under alla förhållanden är tiduret, och det är en mjukvara från Volvo som måste finnas installerad, men jag gissar de flesta nog köpte till tiduret när man beställde bilen ny en gång i tiden (men det har ej ingått som standard i en Volvo basbil). Har man ej tiduret är det ganska dyrt att låta tanka in mjukvaran för detta i efterhand.

Med Volvos standardnyckeln (5 knappar) är räckvidden enligt Volvo ca 20 meter (som nämts) men kan ev vara lite längre i verkligheten.
Volvos PCC nyckel (6 knappar) har räckvidd ca 100 meter.
Volvos nyckelrings-fjärr har ca 600 meter räckvidd.

Så beroende på vilken nyckel man har varierar räckvidden, även för Autoplugin Therminal lösningen http://www.autoplugin.de/i de fall man använder Volvonyckeln till deras lösning (de har ju även lösning med Android molbil-app som är lite mer flexibel).

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Martinhellström skrev:Min fjärr går MINST 100 meter(XC70 D5 2008), jag sitter på kontoret tittar ut genom fönstret och ser bilen lååånnngggt borta, trycker koden på fjärren och lampor tänds och blinkar och jag vet att värmaren går igång.
Vad har du för "fjärr"?
Är det Volvos nyckelrings-fjärr, den här:
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463496
Om det är den du har så har den upp till ca 600 meters räckvidd vid fri skikt, det är ju kanonbra räckvidd.

/Bo
Martinhellström skrev:Min fjärr går MINST 100 meter(XC70 D5 2008), jag sitter på kontoret tittar ut genom fönstret och ser bilen lååånnngggt borta, trycker koden på fjärren och lampor tänds och blinkar och jag vet att värmaren går igång.
Så här såg min konversation med Alex på Autoplugin ut, han verkar bekräfta att det är 100 meter som gäller.

Bild
Användarvisningsbild
av bem
Kollade i instruktionsbiken till min V70 2014 och där stod det om PCC (6 knappar) nyckeln:

PCC:ns räckvidd för låsning, upplåsning och baklucka är ca 20 m från bilen – övriga funktioner upp till ca 100 m.

Standardnyckeln (5 knappar):

Fjärrnyckelns funktioner har en räckvidd på ca 20 m från bilen.

/Bo
Hämtade ut min autoplugin key idag efter jobbet. Hann också med att testköra den. Det var inga problem alls. Bara att plugga in i odb uttaget vänta tills dioden blinkat klart ( tog ca 10 sekunder). Sen var det bara att testköra, ett tryck på ljusknappen och två tryck på låsknappen så dundrade den igång. För att stänga av 4 tryck på ljusknappen. Den tar ingen plats heller utan sticker bara ut lite från Odb uttaget.

Nackdelen med denna är då dels att den är lite dyrare än Autoplugin rcp, samt att den bara kan styras med Volvofjärren. Men det är ett smidigt format utan sladdar så om man bara ska använda Volvofjärren kan jag rekomendera den.

/Matte
matnik skrev:Hämtade ut min autoplugin key idag efter jobbet. Hann också med att testköra den. Det var inga problem alls. Bara att plugga in i odb uttaget vänta tills dioden blinkat klart ( tog ca 10 sekunder). Sen var det bara att testköra, ett tryck på ljusknappen och två tryck på låsknappen så dundrade den igång. För att stänga av 4 tryck på ljusknappen. Den tar ingen plats heller utan sticker bara ut lite från Odb uttaget.

Nackdelen med denna är då dels att den är lite dyrare än Autoplugin rcp, samt att den bara kan styras med Volvofjärren. Men det är ett smidigt format utan sladdar så om man bara ska använda Volvofjärren kan jag rekomendera den.

/Matte
Det låter ju riktigt bra, jag ska nog beställa en också. En fråga, när du väl satt i Autoplugin Key, kan man stänga igen luckan för ODB-uttaget? Eller är det så att det måste vara öppet för alltid pga att Autoplugin Key sticker ut för mycket?
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 38

Spridare (insprutarna) är nog det minst troli[…]

Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]