Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Den uträkningen kunde kommit från en ekonom. När bilen rullar i 100 km/h befinner sig motorn i ett annat varvtalsområde än vad den gör vid tomgång. Motorn är effektivare i det området, så ökningen blir inte lika stor, speciellt inte i procent.
Inte för att jag är någon ekonom (snarare civilingenjör), men det där får du gärna förklara.

- Att motorn befinner sig i ett annat varvtalsområde är vi helt överens om
- Att den är "effektivare", vad menar du med det?
- Och om den nu är effektivare, varför skulle AC-kompressorns effektbehov vara lägre för den sakens skull?
joel80 skrev:Använder den knappen oftare än radion! Man sparar bra mycket bränsle om man är lite aktiv med den. ;)
Denna jakt på låg förbrukning...

Är bara nyfiken. Hur många är som jag & mer eller mindre skiter i om bilen drar 1 liter eller 0,7/mil? Nu kan jag köra min på 0,85 utan problem & det är jag såklart nöjd med, men hade inte varit leden om den drack 1 liter, det var jag faktiskt berädd på när jag köpte den. En polare köpte nån snålOpel, vet inte vad det är för motor, en Astra kombi i alla fall, den drar lika mycket som min om vi är fyra pers & kör lite längre, den varvar som ett as & är allmänt slö, min lunkar på i 90km/h i 1400 varv & nöjer sig med samma mängd bränsle trots 1,1 liter större maskin & betydligt mer kraft när det behövs.

Visst allt beror ju på hur mycket man kör också, själv kör jag bara 2500/år max & kör man det dubbla så förstår jag att man bryr sig mer än jag gör. Men tycker det gått hysteri i detta med låg förbrukning, folk ligger ju & slöar i 90 km/h på motorvägen, antar för att spara nån droppe. Då har det gått för långt.
kan bara hålla med, visste att min bil inte är den snålaste, men ville ha en så....
PaNi, de flesta förbränningsmotorer har högst verkningsgrad i närheten av toppeffekten, snarare än nära tomgång. Kompressorns effektbehov är detsamma, men det går inte åt lika mycket bränsle för att utveckla den effekten vid ett högre varvtal.
För att dra runt en motor i tomgång går det bara åt någon ynka hästkraft eller så, för att övervinna pumpförlusterna och friktionen. Om kompressorn då tar flera hästkrafter är det en stor procentuell ökning vid tomgång, men inte så stor när det kanske går åt 30-40 hk för att driva bilen framåt.

Själv är jag också civilingenjör, så hej, kompis! :D

Apropå förbrukning så ville jag ha en bra dragbil. Geartronic, stark motor, gärna diesel med tanke på att jag kör 4000 mil/år, fyrhjulsdrift, bra markfrigång på ojämnt underlag, nivåreglering, backkamera, rejäla speglar och hyfsad dragvikt. Den XC70 D5 AWD automat jag köpte har inte gjort mig besviken än. Att den sen inte går i genomsnitt på fyra deciliter per mil, det får jag ta. Den tar mindre än den 854 Turbo jag köpte förra gången jag köpte en ny bil, i alla fall.
Såg att ECC diskuterades några inlägg upp.

På C70/V50 är de två temperaturzonerna synkade. Alltså att den höjer och sänker temperaturen på båda sidor om man vrider på ratten på panelen. V70 är jobbig för då måste man vrida på två rattar. Tycker det är onödigt att ha olika temperaturer på olika sidor i bilen, speciellt om man åker själv eftersom ECC då måste kämpa mot sig själv.

Det kan väl inte va så fantastiskt att det finns en funktion som jag missat som synkar temperaturerna på båda sidor? :)
GustavE skrev:Såg att ECC diskuterades några inlägg upp.

På C70/V50 är de två temperaturzonerna synkade. [...]

Det kan väl inte va så fantastiskt att det finns en funktion som jag missat som synkar temperaturerna på båda sidor? :)
Håller med. Mycket irriterande. Det finns faktiskt ingen låsningsfunktion längre. Andra bilmärken har löst det så enkelt att en knapptryckning på t.ex. höger temperaturreglaget låser båda sidorna. Temperaturinställningen för båda sidorna sker då på vänster sida. Upplåsning sker så fort man vrider på höger temperaturreglaget. Så är det i min Mazda CX5 och i kollegans VW Golf. Hur enkelt som helst. Obegripligt varför Volvo inte gör likadant.
Som jag skrivit förr: Det behövs inte. Separationen mellan höger och vänster sida är så bra att man inte märker vad temperaturen är inställd på vid andra sidan ändå. Det är bara där bak som det märks, för där blandas höger och vänster inställning.
börne skrev:
joel80 skrev:Använder den knappen oftare än radion! Man sparar bra mycket bränsle om man är lite aktiv med den. ;)
Denna jakt på låg förbrukning...

Är bara nyfiken. Hur många är som jag & mer eller mindre skiter i om bilen drar 1 liter eller 0,7/mil? Nu kan jag köra min på 0,85 utan problem & det är jag såklart nöjd med, men hade inte varit leden om den drack 1 liter, det var jag faktiskt berädd på när jag köpte den. En polare köpte nån snålOpel, vet inte vad det är för motor, en Astra kombi i alla fall, den drar lika mycket som min om vi är fyra pers & kör lite längre, den varvar som ett as & är allmänt slö, min lunkar på i 90km/h i 1400 varv & nöjer sig med samma mängd bränsle trots 1,1 liter större maskin & betydligt mer kraft när det behövs.

Visst allt beror ju på hur mycket man kör också, själv kör jag bara 2500/år max & kör man det dubbla så förstår jag att man bryr sig mer än jag gör. Men tycker det gått hysteri i detta med låg förbrukning, folk ligger ju & slöar i 90 km/h på motorvägen, antar för att spara nån droppe. Då har det gått för långt.
stefanN skrev:Håller helt med, man köper en bil för att åka bekvämt och använda den och dess funktioner. Inte för att snåla in på allt.
Gurra82 skrev:kan bara hålla med, visste att min bil är den snålaste, men ville ha en sån....
Också jag skiter fullkomligt i vad bilen drar. Ligger på 1,42 enligt datorn och tankar dessutom V-power som är dyraste soppan :mrgreen:

Om jag ska nämna en onyttig funktion som tråden ursprungligen handlade om, måste jag säga att mina aktiva xenon gör ingen nytta som jag upplever nödvändig (svänger med rattutslaget), även de eluppvärmda spolarmunstyckena har jag heller inte sett nyttan med än, och som tidigare nämnts så tycker även jag att bakrutetorkaren som går igång när backen läggs i är irriterande.
Slår ju aldrig fel att man glömmer bort funktionen och tvättar framrutan precis när man ska backa, och då är bakrutan tvärsmutsig och snustorr, och så rafsar torkaren bak igång :evil:
(tack vare forumet har jag nu lärt mig att denna funktion går att programmera bort).
Mitt mest onödiga tillbehör var glasögonhållare för 500:-. Jag beställde det bara för att göra frugan förbannad som beställde shoppingkassehållare. den sitter så fel, istället för handtaget på förarplatsen att man får nackspärr när man ska ta ut glasögonen.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 40

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]