Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Hmmmm..... kopplade på släpet och skulle köra iväg. Framhjulen grävde ned sig direkt i marken, bakhjulen varken drev eller slirade ett skvatt trots att de stod på halt gräs. Känns som en visco-Kia från Korea gör ett bättre jobb än en Gen V. Har ju kört detta båtsläpet hur mycket som helst med alla mina V70 AWD och XC70 AWD-bilar utan minsta problem, har aldrig varit med om maken om dassig 4-hjulsdrift någonsin som det är i denna MY-2013, vilket skämt....
Precis lika illa som när jag testade. Det är helt otroligt värdelöst. :evil: :evil: En Suzuki Baleno, Swift eller SX4 hade gjort det bättre!
Som sagt, innan de löser det är inte Volvo eller annat märke med Gen5 ett alternativ.
Plötsligt känns det inte självklart att byta min 2010 XC70 mot en 2014 nästa år. Nu börjar jag överväga den i mitt tycke otroligt dyra Audi A6 Allroad istället, Quattrosystemet i A6 borde väl fungera bättre än denna halvmessyr till fyrhjulsdrift?
Åkte tidigare V70 AWD MY-11, inga problem med att dra upp båten och så, men efter att ha sett bilderna på XC70:n med nergrävda framhjul så bävar jag nästan för att testa med min nya MY-13.
Blir det likadant för mig så kommer jag tveklöst att trycka på VOC-knappen och begära bärgare till närmaste Volvoverkstad!
Det är ju skrämmande om det är som B20 visar på bilderna... :/
MartinS skrev:
perhall skrev:
thalas skrev:En V60 blir 7000:- dyrare med AWD än utan (jämför D5 aut mot D5 aut AWD). 7000 för AWD är riktigt billigt men jag skulle ge minst det dubbla för en mer effektiv AWD givet att de enda parametrarna är pris och AWD-prestanda. Jag får se det som att jag gav 7000 för ett coolt emblem på bakluc... fan, jag har ju valt bort emblem... oh well
Låter bra, brukar annars vara +20 000. Men du får nog igen de 7000 när du säljer även om AWD inte är så bra... /PH
Det är ju precis det jag menar. Men Haldex Gen5 kan man sälja AWD för 6lax, med Gen4 var det tvunget att handla om ~20 stora sedlar.

Jag tror personligen inte att Gen5 handlar om en större vinst per såld bil av volvo cars, utan fler sålda bilar till lägre pris.

/Martin
För att få AWD på en V70 D5 får man lägga på 20k på priset.

Utvecklingen av Volvos AWD verkar skrämmande, följer tråden med spänning.
Berättigade frågor i sammanhanget:

1. Är detta vad man kan vänta sig av haldexkopplingen generation 5?
2. Har Haldex godkänt detta?
3. Har Volvo PV godkänt systemet?

Om svaret är ja på fråga 1-3 kommer jag att välja ett annat märke när jag byter nästa gång. Och det känns inte som att jag är ensam i ett sådant beslut.

(Jag har verkligen förvånats av mitt nuvarande system och dess förmåga. Flera decimeter snö och ändå har jag tagit mig fram utan problem. I vissa fall även med släp! Hur blir det med det nya systemet i liknande lägen?)

Det vore intressant om någon mer än signaturen VolvoB20 kunde rapportera om det nya systemets prestanda.

Intressant är väl även att få ta del av motorpressens syn på saken samt hur återförsäljarna bemöter missnöjda AWD-kunder som verkar har köpt grisen i säcken. :(

Hälsningar

Henry
Är det så att Haldex försämrar ihop med enbart Volvo är det tråkigt för de som nu fått ett Haldexsystem som tydligen är sämre det som kom 2000 till den första v70xc till sin XC MY13
Tur att flertalet av oss har valfrihet när vi köper/väljer bil då kan man ju ta ett annat märke med fungerande AWD när vi byter bil nästa gång
Att kund och underleverantör har godkänt systemet är väl självklart? Annars hade det inte hamnat i bilen. Så slumpartad är inte deras konstruktionsverksamhet.
Jag är övertygad om att såvitt det inte är nåt fel på den aktuella bilen, och inget tyder ju på det, så trodde de på Volvo att det är bra nog för det priset.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 130
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett