Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev: (den verkar stämma bättre på sommaren än vintern enl tidigare koll).
Färddatorn stämmer inte alls på vintern (under +7) så den inte alls tar hänsyn till förbrukningen för dieselvärmaren som startar av sig själv.
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: 0.57? Det låter å andra sidan väl lite. Det är ju siffror för en V50 2.0D. Men om det är sant kan man bara säga grattis. Du lär ha den snålaste V70N D5 AWD i världen!!!

Haha, ja jag skulle oxå gärna vilja veta vilken sträcka det skulle röra sig om... Har vi några fler bud? Någon som har hört någon som känner någon som har kört sin på typ 0,35...?
?????? Vad är det för konstigt med det :?: :?: :?: ????

För några veckor sedan fick jag punktering och tvingades köra hem med det löjliga "MAX 80 km/h reservhjulet" då landade jag på 0.47 (ej färddator utan mätt vid pump), låg i 85 km/h hela vägen

Då är det ändå en AWD med Nivåreglering som både är tyngre med 4wd och lite högre. Med en vanlig D5 185 hk måste det ju gå att köra mycket snålare om man vill, under 0.45 kan inte vara några problem på långkörning om man kör toksnålt.

På semestern körde jag på 0.45-0.46 dock var det diesel tankad nere i europa som har lite bättre energi, går att köra 140 mil på en tank (67 liter) trots D5 185 AWD på V70N
Ja, väl varmkörd, 2.9 bar i däcken och med flygande start så går min på 0.37-0.38 i 80 km/h (2wd+nivåregl.) Vad skulle en V70II förbruka under samma förhållanden då, med sitt högre luftmotstånd, partikelfilter och kanske bredare däck? Om man lägger på 15% så hamnar man på ca 0.43-0.44. Det vore intressant om någon V70II-ägare kunde testa. Det gäller att ha koll på sin färddators ev. felvisning och en hyfsat plan och rak vägsträcka. Lås farthållaren på 80, nolla momentanförbrukningen och kör åtmistone en km. Vänd och gör samma sak åt motsatt håll direkt för att kompensera för ev. vind och nivåskillnad och räkna sedan fram snittet av båda värdena.
Givetvis vill ingen ligga och köra 80 hela dagarna men det verkar vara den effektivaste hastigheten om man vill testa. Det går knappt få lägre förbrukning om man kör långsammare men över 80 börjar förbrukningen att sticka iväg. Redan i 90 har den stigit med 0.1 l/mil.
av Fullgasheladagen
Det här måste ju vara den största mytomantråden genom tiderna!!?

Nej då. Jag skojar bara. :wink: Fast jag undrar lite över hur i helskotta ni kör egentligen? Själv har jag en helt ny V70 II D5 (aut) som vid normal körning (i förort till Stockholm) lätt förbrukar 0,95-1 liter milen. Även om jag så skulle köra med bomull mellan foten och pedalen skulle jag ALDRIG kunna komma ner under 0,85 l/m. Det känns så i alla fall. Okey att en automat är lite törstigare, och sedan mumlade någon bekant om att nya bilar drar lite mer (fast jag hade för mig att det var olja han pratade om) men oavsett vad så skall det väl inte skilja så här jäkla mycket? Just den höga förbrukningen är annars något som jag är rätt besviken på, även om jag är jäkligt nöjd med bilen i övrigt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fullgasheladagen skrev:Det här måste ju vara den största mytomantråden genom tiderna!!?

Nej då. Jag skojar bara. :wink: Fast jag undrar lite över hur i helskotta ni kör egentligen? Själv har jag en helt ny V70 II D5 (aut) som vid normal körning (i förort till Stockholm) lätt förbrukar 0,95-1 liter milen. Även om jag så skulle köra med bomull mellan foten och pedalen skulle jag ALDRIG kunna komma ner under 0,85 l/m. Det känns så i alla fall. Okey att en automat är lite törstigare, och sedan mumlade någon bekant om att nya bilar drar lite mer (fast jag hade för mig att det var olja han pratade om) men oavsett vad så skall det väl inte skilja så här jäkla mycket? Just den höga förbrukningen är annars något som jag är rätt besviken på, även om jag är jäkligt nöjd med bilen i övrigt.
Prova får du se, Volvodieslarna är grymt känsliga på hur du kör. Som lägst har jag kört på 0.45 på en helt tank :-)-) med idiot-ecco köring, sista tanken däremot tog det 0.9 :-O) :-O) :-O) när jag var glad och körde på lite mer. Det är alltså inga problem att ändra förbrukningen 100% på en volvodiesel beroende på hur du kör. Det är säker ÄNNu större söttre skillnad på en automatare, så du kan nog kanske förändra din förbruking ändå mer än mig :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bylle
Är på jobbresa till Helsingfors denna vecka och körde ner från Boden igår. Totalt 86 mil. Har hållit hastighetsgränserna slaviskt och kört på farthållare hela vägen. Blandat 80-100-väg samt sista 12 milen 120km/h motorväg. Snitthastighet 92 km/h, snittförbrukning 7.4 l/100 km. Tycker det är klart godkänt, visar åtminstone att det är möjlight att köra Boden-Sthlm på en tank om man vill :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Körde 30 mil idag med XC90in. Blandat landsväg/motorväg, låg på 10-15 km/h över helatiden. Förbrukningen slutade på 8.7l/mil... (D) :-)-)
Användarvisningsbild
av betterlead
Tankade fullt idag. 59 mil och det gick i 63 liter. Genomsnittshastighet 43 km/h.
av Amli
Jag ligger hittills på en snitt på 7,7l/100 km, men då har jag bara kört bilen drygt 130 mil... Jag har inte resetat sedan jag tog ut den och det har varit ca. 70/30 (landsväg-stad). Men jag räknar med att det kommer gå upp då det förmodligen blir lite mer stadkörning med kortare sträckor och kallstarer som väntar :(
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:Körde 30 mil idag med XC90in. Blandat landsväg/motorväg, låg på 10-15 km/h över helatiden. Förbrukningen slutade på 8.7l/mil... (D) :-)-)

Då måste du ha kört jävligt hårt, eller? :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
~Kalle~ skrev:Då måste du ha kört jävligt hårt, eller? :wink:
Körde inte så försiktigt.

Körde förresten nästan samma runda idag, alltså ca 30 mil. Kickade på rätt bra under vissa perioder men förbrukningen stannade på 0.8l/mil (verklig förbrukning), 0.83 enligt färddatorn. 1 passagerare och fullastad bil (baksätena fällda).
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 56
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden