Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min förbrukning hittills i år (verklig uppmätt vid varje tankning) där de förbrukningssiffror som ligger på +0,65 är snabb motorvägskörning med full last (med 4-5 timmars effektiv körtid vid varje tillfälle). Bilen går i princip aldrig i stadskörning
Jag får väl anse att det är ok med tanke på min körstil men har svårt att komma ner i siffror som jag ser här på forumet. 0,56 körningen var ett försök till detta men skulle jag köra så skulle jag snart få lämna in "licensen" och ta moppekort :lol:

Förbrukning vid varje tank (manuell)
0,75 - 0,75 - 0,66 - 0,56 - 0,61 - 0,62 - 0,78 - 0,61 - 0,65 - 0,65 - 0,61 - 0,68
Har på min nuvarande tank kört :

55 mil ren landsväg i bra tempo, dvs +15 mot skyltad hastighet ungefär (utom ca 3 mil med fartkameror). Fullt lastad bil med 2 vuxna + 2 barn, Göteborg-Växjö tur och retur.

42 mil blandad körning, till och från jobbet (rusningstrafik), affären etc. Aldrig över 2 mil per gång.

Står 80km till tom tank och 0.66l/mil på färddatorn.

Detta tycker jag är helt klart godkänt för en så stor bil med automatlåda.

Imorrn får jag dock tanka innan trippen till Landvetter.
Senast redigerad av 1 Tobbev, redigerad totalt 0 gånger.
Tobbev skrev:Har på min nuvarande tank kört :

55 mil ren landsväg i bra tempo, dvs +15 mot skyltad hastighet ungefär (utom ca 3 mil med fartkameror). Fullt lastad bil med 2 vuxna + 2 barn, Göteborg-Växjö tur och retur.

42 mil blandad körning, till och från jobbet (rusningstrafik), affären etc. Aldrig över 2 mil per gång.

Menar du att du kört 97 mil på samma tank...!!???
Min bil har rullat snart 2000 mil, det längsta jag kommit på en tank är ca 85-87 mil då har det varit ca 5 liter kvar i tanken...oftast är bilen tom, endast med mej som last..enbart landsvägskörning.
Då talar jag om verklig förbrukning...en felfri bil med ny programvara...
Senast mätta resa Gbg-Karlstad och tillbaka, den vägen har lika många fartkameror som det finns myggor nu på sommaren, alltså en snitt hastighet på ca 80 kmh...jag lyckades att komma ner till en rekord "låg" förbrukning på 0,73 l/milen...vad färddator visar är ointressant eftersom den visar allt utom rätt förbrukning.
Här på forumet påstås det att man kör en 2,5FT på ungefär samma förbrukning om man kör lungt ..å det var precis det jag gjorde för att testade lugn körning med min diesel....
Hur kör ni som kommer ned lägre i förbrukning, skickar ni ut fru och barn och knuffar på i backarna ?
Tankade min i går (behövdes egentligen inte) då tank mätaren stod mellan ¼ och halvtank.
Enl. trippelmätaren så hade jag kört 62,2 mil fick i 41,3L, 0,663L/mil.

Då har den bara gått c:a 10mil motorväg runt 120km/tim resten är på motorleder (större del) i morgon/eftermiddagsrusning (dock inte i den värsta) i Gbg, och inte är jag en bromskloss för övriga utan snarare så drar jag iväg rätts så friskt ibland.

Bilen har nu gått 500 mil förbrukningen har sjunket från 0,82 till 0,66L/mil nu är detta missvisande då jag hämtade ut bilen mitten av mars och förbrukningen är uppmätt vad jag faktiskt får i tanken och inte efter färddatorn. Jag får då också med övrig förbrukning såsom värmare, den lär ju inte ha gått så mycket under föra tanken som den gjorde på första!

Så nog skulle man kunna köra närmare 100mil/tank, och lite till om man söndagskör på sommarhalvåret!
Steff 99 skrev: Menar du att du kört 97 mil på samma tank...!!???
Min bil har rullat snart 2000 mil, det längsta jag kommit på en tank är ca 85-87 mil då har det varit ca 5 liter kvar i tanken...oftast är bilen tom, endast med mej som last..enbart landsvägskörning.
Senast mätta resa Gbg-Karlstad och tillbaka, den vägen har lika många fartkameror som det finns myggor nu på sommaren, alltså en snitt hastighet på ca 80 kmh...jag lyckades att komma ner till en rekord "låg" förbrukning på 0,73 l/milen...vad färddator visar är ointressant eftersom den visar allt utom rätt förbrukning.
Här på forumet påstås det att man kör en 2,5FT på ungefär samma förbrukning om man kör lungt ..å det var precis det jag gjorde för att testade lugn körning med min diesel....
Hur kör ni som kommer ned lägre i förbrukning, skickar ni ut fru och barn och knuffar på i backarna ?
Har provat några gånger vid långkörning och softar man på 70-80-90 km/h vägar och kör efter skyltarna har jag lyckats nå 0.58 l/m uppmätt vid pump (ej färddator). Då har jag ju XC, D5 och AWD. Inga problem att köra långt över 100 mil på en tank då, har aldrig kört tokslut men 120 mil kommer man på en tank.

Under mera normala förhållanden med full semeterpacking och motorvägar med bra fart så går det i alla fall under 0.7 så man kommer 100 mil/tank.

Men som jag sagt innan så kör ju jag 6-växlade manuell lådan. Då går det supersnålt, Du kör väl aut om jag minns rätt. Det är på en helt annan planet.

En 2,5 FT skulle inte ha en chans att gå lika snålt i en XC70 AWD.
Steff 99 skrev:
Tobbev skrev:Har på min nuvarande tank kört :

Menar du att du kört 97 mil på samma tank...!!???
Ja, 97 mil så långt på en tank, och jag vet att "kvar till tom tank" stämmer ganska dåligt då jag har tankat ett par gånger när det står "---" och får i kanske 66-67 liter. Skulle sannolikt komma runt 103 mil om jag körde tomt.

Intressant kan vara att färddatorn stod på 0.77 l/mil när vi lämnade Göteborg. Då hade jag kört exakt 30 mil i göteborgstrafik. Efter resan hade jag kört 85 mil, då stod den på 0.65 l/mil och efter ytterliggare 12 mil i göteborgstrafik så står den nu på 0.66 l/mil.

Om jag antar att jag skulle få i 68 liter om jag kör till "---" så skulle detta ge en verklig förbrukning på 0.6602 l/mil. Färddatorn verkar stämma ganska bra denna gången.

Jag kör nog ganska normalt. Hänger med i trafiktempot och agerar inte bromskloss, men jag vrålkör ju inte med 2 barn i bilen. Ligger som sagt runt 120 på farthållaren på 110-väg, men håller slaviskt på hastigheten vid kameror (vilket på nämnda resa enbart var innan Alvesta vad jag minns, kanske 3 mil totalt).

Frugan och ungarna fick sitta kvar i bilen denna gången och slapp putta :)
Tankade fullt i luleå har sen kört till kolmården , på väg dit var vi 2 dagar i stockholm körde nog 10 mil där runt stan och satt i bilköer , sånt slipper vi här uppe , det blev 26o mil med lite avstickare på hemvägen full packning 4 pers.i bilen slutade på 0.55L/mil uträknat manuellt, manuell v70 2.4d 175,
Min 2.4D-awd automat ligger jevnt på 0.75 l/m blandet(norske fartsgrenser)
Har kjørt eco langkjøring på 0.54(Sverige-Norge).
Motorveiskjøring m-takboks og semesterpakket bil 1.17 l/mil(høye hastigheter).
Det er en stor forskjell, men kjøringen har vært svært variabel.
Gassfoten har svært mye å si. :roll:
Twendor skrev:Min 2.4D-awd automat ligger jevnt på 0.75 l/m blandet(norske fartsgrenser)
Har kjørt eco langkjøring på 0.54(Sverige-Norge).
Motorveiskjøring m-takboks og semesterpakket bil 1.17 l/mil(høye hastigheter).
Det er en stor forskjell, men kjøringen har vært svært variabel.
Gassfoten har svært mye å si. :roll:

0.54 var det på färddatorn eller mätt vid pump ?:-/
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 35

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]