Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag stänger av den då den inte behövs för komforten, och det handlar om 5-10% lägre förbrukning. (Närmre 5% då jag ju använder den då det är som varmast och den jobbar som mest).
joel80 skrev:Använder den knappen oftare än radion! Man sparar bra mycket bränsle om man är lite aktiv med den. ;)
Där ser man. Den enes minst använda funktion används flitigt av den andre. :)

Som dragkrok antar jag, har aldrig haft en då jag aldrig behövt en men används flitigt av vissa.
joel80 skrev:Jag stänger av den då den inte behövs för komforten, och det handlar om 5-10% lägre förbrukning. (Närmre 5% då jag ju använder den då det är som varmast och den jobbar som mest).
jaså inte mer ja då kan jag ha min på :mrgreen:

Med vänlig hälsning hasse.
joel80 skrev:Jag stänger av den då den inte behövs för komforten, och det handlar om 5-10% lägre förbrukning. (Närmre 5% då jag ju använder den då det är som varmast och den jobbar som mest).
Precis. Men jag skulle nästan vilja påstå att det är mer än bara 5%. Det beror förstås mycket på vilken motor man har, ju mindre motor desto mer måste den jobba med AC på. Jag har haft bilar där förbrukningen ökade med så mycket som 25% med AC på. Då vill man inte ha den påslagen i onödan.
Nä, stänga av AC är ju idiotiskt. Det sköter ECC själv om att göra, och ECC finns ju på snart sagt varje modell nuförtiden. Stannar du AC en stund får den jobba så mycket mer sedan, så det är ingen finess alls. Och behöver den inte göra det, ja då stänger den av sig själv.
Sen mår kompressorn bara bra av att arbeta. Får den inte göra det har den en tendens att haverera, och det blir mycket dyrare.
apersson850 skrev:Nä, stänga av AC är ju idiotiskt. Det sköter ECC själv om att göra, och ECC finns ju på snart sagt varje modell nuförtiden. Stannar du AC en stund får den jobba så mycket mer sedan, så det är ingen finess alls. Och behöver den inte göra det, ja då stänger den av sig själv.
Sen mår kompressorn bara bra av att arbeta. Får den inte göra det har den en tendens att haverera, och det blir mycket dyrare.
Stämmer. Kompressorn måste hållas igång. Men det räcker med någon gång i månaden för att systemet inte ska haverera. Alla har inte ECC heller.
apersson850 skrev:Nä, stänga av AC.... Det sköter ECC själv om att göra, och ECC finns ju på snart sagt varje modell nuförtiden. Stannar du AC en stund får den jobba så mycket mer sedan, så det är ingen finess alls. Och behöver den inte göra det, ja då stänger den av sig själv.
Jag måste säga att jag resonerar lika. Behövs den så startar den ju själv, annars står den mestadels stilla. Men en stekhet dag då den går nästan oavbrutet så drar den nog en del bränsle. Men det tycker jag det är värt. :|
Jag tycker Volvos klimat har riktigt bra reglering. Speciellt när man kan justera om fläckten ska köra "låg, normal, hög"

Men ibland ger det altså drag i bilen och ger problem med mina ögon - speciellt om man åker långt. Och det går bort när man stänger ac så jag tycker att det är bra att ha knappen.
Fast gäller det verkligen när det handlar om dagens moderna ac-kompressorer med variabel kompression? De går väl hela tiden, men med minimal kompression när det inte behövs kyla. Men om man stänger av med knappen, stängs den av helt?

De äldre med magnetkoppling går endast när magnetventilen slår till, men de nya tror jag snurrar konstant om man inte explicit väljer att stänga av med "ECON"-knappen. På t ex BMW E39 fungerar det så som jag beskrivit ovan (går konstant om man inte väljer ECON). Hur gör Volvo?

Rätta mig gärna om jag har fel.

PS. Resonemanget ovan gäller såklart inte under några plusgrader..
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 40
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]