Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:Den största anledningen till Gen5 lär ju vara tillverkningspriset.

Hur många köpare bryr sig om det är haldex gen4 eller gen5? Någon promille?

Hur många köpare bryr sig om AWD kostar 9.000kr eller 19.000kr extra? 99%.

/Martin
Så är det säkert, men ryktet sprider sig ju. Det är ju rätt vanligt med tester av typen "hur klarar sig xc70 i terrängen mot outback eller Audi allroad" i tidningar och på tv. Snart lär det vara "allmänt känt" att "nä, Volvo AWD från 2013 är precis som gamla v70xc, serru" med allt vad det betyder för begpriserna. Och nåt är ju helt klart fel när man (jag) letar efter kvarvarande 2012:or nu när det är dags att byta in leasingbilen...
En V60 blir 7000:- dyrare med AWD än utan (jämför D5 aut mot D5 aut AWD). 7000 för AWD är riktigt billigt men jag skulle ge minst det dubbla för en mer effektiv AWD givet att de enda parametrarna är pris och AWD-prestanda. Jag får se det som att jag gav 7000 för ett coolt emblem på bakluc... fan, jag har ju valt bort emblem... oh well
thalas skrev:En V60 blir 7000:- dyrare med AWD än utan (jämför D5 aut mot D5 aut AWD). 7000 för AWD är riktigt billigt men jag skulle ge minst det dubbla för en mer effektiv AWD givet att de enda parametrarna är pris och AWD-prestanda. Jag får se det som att jag gav 7000 för ett coolt emblem på bakluc... fan, jag har ju valt bort emblem... oh well
Låter bra, brukar annars vara +20 000. Men du får nog igen de 7000 när du säljer även om AWD inte är så bra... /PH
perhall skrev:
thalas skrev:En V60 blir 7000:- dyrare med AWD än utan (jämför D5 aut mot D5 aut AWD). 7000 för AWD är riktigt billigt men jag skulle ge minst det dubbla för en mer effektiv AWD givet att de enda parametrarna är pris och AWD-prestanda. Jag får se det som att jag gav 7000 för ett coolt emblem på bakluc... fan, jag har ju valt bort emblem... oh well
Låter bra, brukar annars vara +20 000. Men du får nog igen de 7000 när du säljer även om AWD inte är så bra... /PH
Det är ju precis det jag menar. Men Haldex Gen5 kan man sälja AWD för 6lax, med Gen4 var det tvunget att handla om ~20 stora sedlar.

Jag tror personligen inte att Gen5 handlar om en större vinst per såld bil av volvo cars, utan fler sålda bilar till lägre pris.

/Martin
Bara av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om även xc90 awd har fått GenV. Jag menar xc90 är väl inne på sitt sita modellår, och kanske har Volvo inte brytt sig att byta till nya awd-systemet på just den modellen?
La de kundene som kun vil ha et AWD merke eller ønsker maksimal drivstofføkonomi få bestille bilene med Gen V og de som skal trekke tilhenger på 2100kg få betale litt mer for et egnet AWD system.
Senast redigerad av 1 higgs, redigerad totalt 0 gånger.
Om man högst ovetenskapligt studerar bilderna i avhandlingen så kan man ju uppskatta det till att det kan röra sig om tider uppemot en halv sekund för att bygga upp maxtryck om man startar från noll vill säga. På den tiden hinner man ju spinna massor.

Detta under förutsättning att man ändrar strömmen momentant när man har mätt..

Och ligger man i motorvägsfart så hinner man ju åka 15 meter på den tiden.

Undrar vad Sigge Johansson (Haldex kopplingens uppfinnare) hade sagt om det? Nu gick han ju bort i början av 2012.

Bild
Hur snabb är då Gen 4 i jämförelse? Snackar vi 10, 100 eller 1000 dels sekunder?

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Hjälper inte att man kan utvärdera behovet av fyrhjulsdrivning hundra gånger i sekunden om man inte kan ändra ingreppet tillnärmelsevis lika ofta.
Nja, det måste jag nog säga att jag tycker att det har betydelse ändå. Ju oftare du kollar, desto fortare kommer den ju förssöka göra något åt situtionen, sen att åtgärden tar betydligt längre tid är ju i sig dumt. Dock kompenserar det ju i större utsträkning för den sena reaktionen om man kollar läget så ofta som möjligt.

Lita som att säga att det inte finns någon anledning att titta på vägen oftare än var fjärde sekund eftersom det ändå tar minst 4 sekunder att bromsa och stanna bilen (i någon viss hastighet som jag för övrigt inte orkar räkna ut nu) :wink:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 130
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett