- ons 21 jan 2009, 12:51
#253244
Spelar det ingen roll att den är tystare, har bättre vrid över ett bredare varvtal, mindre gummisnoddseffekt och troligtvis kommer med en bättre fungerande (anpassad) växellåda än gamla D5:an? Jag ser inte heller någon anledning att ta den gamla D5:an, trots bra rabatter. Det är påstås att den nya D5:an är bra mycket snålare under verkliga förhållanden än den gamla: (tidigare i tråden)
VolvoB20 skrev:Vad menar du, är det bara bränsleförbrukningen som räknas!?perhall skrev:Visst är det så, en S80 D5 185 manuell drar ju 0.64 blandat enligt specen och med nya D5 205 rasar det till 0.62 l/m.Guligan skrev:Hehe, tur att man inte ska byta precis nu, nuvarande D5 kommer lär väl kännas stendöd i jämförelse med det som kommer och då lär man väl gå ner sig i dieselträsket återigen... 8)Tror att vi som köpte en 2,5T för ett år sen hamnar i ungefär samma läge...:(
Snart kommer väl Volvo med en snål bensinmotor och ingen vill ha de gamla...
De 0.02 l/m den nya D5 205:an drar mindre kör man ju så snart in att man gladeligen betalar 100.000 mer i begpris i förhållande till gamla D5an :mrgreen:

Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Efter vad jag har hört ska den vara väldigt mycket snålare! Den har mycket lägre förbrukning om man jämför med gamla D5.