Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Guligan skrev:Hehe, tur att man inte ska byta precis nu, nuvarande D5 kommer lär väl kännas stendöd i jämförelse med det som kommer och då lär man väl gå ner sig i dieselträsket återigen... 8)
Tror att vi som köpte en 2,5T för ett år sen hamnar i ungefär samma läge...:(
Snart kommer väl Volvo med en snål bensinmotor och ingen vill ha de gamla...
Visst är det så, en S80 D5 185 manuell drar ju 0.64 blandat enligt specen och med nya D5 205 rasar det till 0.62 l/m.

De 0.02 l/m den nya D5 205:an drar mindre kör man ju så snart in att man gladeligen betalar 100.000 mer i begpris i förhållande till gamla D5an :mrgreen:
Vad menar du, är det bara bränsleförbrukningen som räknas!? :wink: Spelar det ingen roll att den är tystare, har bättre vrid över ett bredare varvtal, mindre gummisnoddseffekt och troligtvis kommer med en bättre fungerande (anpassad) växellåda än gamla D5:an? Jag ser inte heller någon anledning att ta den gamla D5:an, trots bra rabatter. Det är påstås att den nya D5:an är bra mycket snålare under verkliga förhållanden än den gamla: (tidigare i tråden)
Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Efter vad jag har hört ska den vara väldigt mycket snålare! Den har mycket lägre förbrukning om man jämför med gamla D5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: Vad menar du, är det bara bränsleförbrukningen som räknas!? :wink: Spelar det ingen roll att den är tystare, har bättre vrid över ett bredare varvtal, mindre gummisnoddseffekt och troligtvis kommer med en bättre fungerande (anpassad) växellåda än gamla D5:an? Jag ser inte heller någon anledning att ta den gamla D5:an, trots bra rabatter. Det är påstås att den nya D5:an är bra mycket snålare under verkliga förhållanden än den gamla: (tidigare i tråden)
Nä det är inte bränsleförbrukning som gör att jag funderar på att vänta på 205an, vanliga D5 185 går ju otroligt snålt redan nu, jag är supernöjd med förbrukningen i den 185a jag har idag, varje dag förvånas jag av hur lite det drar.

Att jag kanske väntar beror på bättre tid 0-100 och högre toppfart. :mrgreen:
Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Det där har ju inte mycket med motorn att göra, finns ju samma mjukvara till 185an låda också nu.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20 skrev:
Det där har ju inte mycket med motorn att göra, finns ju samma mjukvara till 185an låda också nu.
Jag antar att fördelen en helt ny motor är att den kommer med en ny ECM, man behöver inte vänta på någon uppgradering som på gamla D5:an (om man vill ha fyrhjulsdrift). Enligt vad jag har förstått så är det motorns mjukvara (ECM) som uppgraderas, inte växellådan (TCM). Därför så tror jag inte att det är "samma" mjukvara som den uppgradering som nu finns till gamla FWD D5. Skillnaden i förbrukning finns nog i kombinationen bättre mjukvara och bättre motor.
Användarvisningsbild
av Funk
VolvoB20 skrev:
Ja, fast han hade med största säkerhet den senaste mjukvaran i förra bilen också, det är liksom inte en person som missar sådant.
Nä det är inte bränsleförbrukning som gör att jag funderar på att vänta på 205an, vanliga D5 185 går ju otroligt snålt redan nu, jag är supernöjd med förbrukningen i den 185a jag har idag, varje dag förvånas jag av hur lite det drar.
Det är bara att gratulera, tyvärr är det allmänna omdömet om D5/185 att den är alldeles för törstig...Framförallt taxikillarna brukar klaga.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Det är bara att gratulera, tyvärr är det allmänna omdömet om D5/185 att den är alldeles för törstig...Framförallt taxikillarna brukar klaga.
/Thomas
Visst stämmer det men taxi kör ju automat och då drar bilarna bizzart mycket diesel, med manuell går det ruskigt snålt.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Funk skrev:
/Thomas
Visst stämmer det men taxi kör ju automat och då drar bilarna bizzart mycket diesel, med manuell går det ruskigt snålt.
Det lär väl bli lite nya grejer även för dem som kör automat får man hoppas. Tråkigt om de fina förbrukningssiffrorna skulle förstöras med en låda som ökar bränsleåtgången med en deciliter eller två.
Användarvisningsbild
av halmstaden
Lev. v 24 har det sagts tidigare i tråden, dvs andra veckan i juni.
Är den beställningsbar v. 16 tro? Känner igen det, men någon annan vet kanske?
Användarvisningsbild
av Guligan
Vecka 14. Pris då? Jag hoppas VPS sansar sig och inte tokhöjer. Finns väl dock viss risk då basbeloppet steg rätt rejält till 2009, samt att statslåneräntan sjönk = billigare fordon för tjänstebilisten. Därav risk för att man brassar på med prislappen. :???:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 32
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]