Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ja jag vet inte... jag kan uttala mig först om förbrukningen när jag kört några tankar.
Jag bor i centrala stockholm och jobbar utanför, så min förbrukning borde vara betydligt mer än den är idag.

Tflex... har du kollat lufttryck osv? att du inte lyckas komma under 1.5 låter knäppt. Min ligger fortfarande under 1,3 och då har några fartglada vänner fått testa bilen emellanåt också. Den har nu gått 45 mil bara men det står 1,28 på förbrukningsmätaren... vet inte hur den stämmer förräns första tankningen. Vem vet.. kanske jag som är lurad nu när jag åker till macken snart? Dock har alla mina kollegor på jobbet talat sig varma för att deras mätare numera stämmer, inte som på tyska bilar och gamla v70:n där det stod nån dl mindre.
Även min 2.5FT automat kommer att levereras i morgon em (3 oktober). Har väntat sedan 18 maj. Eftersom jag startade den här tråden i somras vill jag även förmedla vad min säljare berättat om förbrukningen.
Taxi (med extrautrustning, skyltar mmm) drar i snitt 1,45 liter milen etanol (automat). Deras provbil, automat, ligger på ca 1,3 liter milen (mycket stadskörning, acclerationer mmm).
Lyckat till med eraa nya V70 II 2,5FT........tror Volvo fixat ev fel sedan introduktionen av modellen 2006 (S80).
soduke skrev:Även min 2.5FT automat kommer att levereras i morgon em (3 oktober). Har väntat sedan 18 maj. Eftersom jag startade den här tråden i somras vill jag även förmedla vad min säljare berättat om förbrukningen.
Taxi (med extrautrustning, skyltar mmm) drar i snitt 1,45 liter milen etanol (automat). Deras provbil, automat, ligger på ca 1,3 liter milen (mycket stadskörning, acclerationer mmm).
Lyckat till med eraa nya V70 II 2,5FT........tror Volvo fixat ev fel sedan introduktionen av modellen 2006 (S80).
Låter som fantasisiffror. Vår 2.5T(ej FT) drar 1.35 l/milen på 98 oktan och då är det riktig fegkörning.
Ne, ibland önskar man att man kunde lämna tillbaka bilen och köpa en audi eller bmw istället även om bilen är bra förutom just förbrukningen.
freeman skrev:
soduke skrev:Även min 2.5FT automat kommer att levereras i morgon em (3 oktober). Har väntat sedan 18 maj. Eftersom jag startade den här tråden i somras vill jag även förmedla vad min säljare berättat om förbrukningen.
Låter som fantasisiffror. Vår 2.5T(ej FT) drar 1.35 l/milen på 98 oktan och då är det riktig fegkörning.
Ne, ibland önskar man att man kunde lämna tillbaka bilen och köpa en audi eller bmw istället även om bilen är bra förutom just förbrukningen.
Hej

Jag har nu kört 820 mil på knappt 4 veckor med min FT. Jag mäter förbrukningen vid tankningarna och ligger ALLTID mellan 1,25 och 1,30 l etanol per mil. Då har jag en tung högerdojja, automatlåda och de av många bespottade 17":s fälgarna. Har testat en tank på bensin, då drog den 0,99 l mil. Jag kör förvisso i princip bara lands- och motorväg, i stad drar den mycket mer.

Det som är lite lustigt är att när jag på ett par tankar har testat att försöka snålköra, dvs ca 105 km/h på 90-väg, inte alltför många kickdowns, mycket motorbroms och frirull etc så kommer jag ändå inte under 1,25 l etanol per mil. Den drar i princip lika mycket då som när jag kör som när jag var 18....

Mvh
Arese
Mina insikter eller inbillningar när det gäller förbrukningen hos FT (och etanolbilar i allmänhet):
-Hastigheten påverkar enormt mycket. Det säger sig själv om man minns högstadiefysiken. Stor frontarea och relativt högt cv ger rejäl effekt när luftmotståndet börjar överstiga rullfriktionen.
-Miljön där man kör påverkar mycket mer än "Eco-driving". Start, stopp, backar etc. Därmed inte sagt att man inte ska strunta i att köra smart=snålt. Det är ju både nyttigt och kul!
-Det är svårare att själv påverka förbrukningen med bensin än med E85.
-Motorvärmare på!

Edit: "rullfriktionen" blev visst "fullfriktionen" :lol:
Senast redigerad av 1 belker, redigerad totalt 0 gånger.
Äntligen är man V70 2,5FT Summum-ägare!! Motorn är riktigt härlig, goa stolar, kanon stereo (high), klockren BT-handsfree med min P1:a, perfekt med det heltäckande smutsskyddet i bagaget mm

Behöver jag säga att jag är mycket nöjd med bilen efter 7 mil med ett undantag, 16" fälgarna ser lite väl små ut men det får man nog leva med. Återkommer med förbrukning, de första 4,5 milen visade färddatorn 0,99 men det måste vara bensin i tanken (glömde fråga säljaren)
2,5FT Västerås skrev:Äntligen är man V70 2,5FT Summum-ägare!! Motorn är riktigt härlig, goa stolar, kanon stereo (high), klockren BT-handsfree med min P1:a, perfekt med det heltäckande smutsskyddet i bagaget mm

Behöver jag säga att jag är mycket nöjd med bilen efter 7 mil med ett undantag, 16" fälgarna ser lite väl små ut men det får man nog leva med. Återkommer med förbrukning, de första 4,5 milen visade färddatorn 0,99 men det måste vara bensin i tanken (glömde fråga säljaren)
Grattis till nya bilen! Bilarna börjar förövrigt ploppa upp i trafiken, har sett fem stycken 2,5FT bara de senaste två dagarna. Nu bor jag ju visserligen i Göteborg vilket kanske gör sitt till men ändå.. Trevligt! :)
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 30
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]