- sön 08 maj 2016, 20:39
Någon skrev att XC70 är svajig och det kan jag nog inte säga mot. Men det beror ju helt på vad man är van vid, vad man är ute efter och vad man har att jämföra med. Jag har kört en del XC70 T6 och jag tycker det är en väldigt trevlig bil. Standardfjädring (inget 4C, nivåreglering eller sportchassi) och standardfälgar med "ballongdäck" på 235/55-17 är inget som ens för tankarna till att stressa.
Man sitter skönt och lagom högt, fjädringen är mjuk och hela färden är som bara bekväm. Samtidigt är det ju lite riv i motorn till påfarter, omkörningar m.m. Det går att ligga och köra motorväg i hög hastighet men jag tycker den är som mest bekväm upp till 130-140 km/h.
Som jämförelse har jag en S80 med 18"-fälgar, 4C, ställbart rattmotstånd och en massa sådant där lull-lull, och jag antar att chassit är jämförbart med en likadant bestyckad V70. Tycker min bil går att köra ganska avslappnat även i 170 km/h men utöver det i alla andra hastigheter, vid vanlig körning, så kan jag inte säga att jag inte föredragit XC70-gunget. Bra på olika sätt så jag kan nog inte definitivt säga jag föredrar någon före den andra, men ville mest säga XC70 inte är att förringa bara för att det är en jämförelsevis gungig/svajig bil vad man nu ser det som.
Och nä, man ska ju förstås inte stressa sig till något köp men om alla tre MY12:orna ligger inom budgeten och du ska provköra någon så hade jag inte dragit mig för XC70:n.