Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:
Tomas L skrev: Hmm, är det verkligen det? Jag kan inte Skoda för 5 öre, men är det verkligen Audis nyutvecklade 7-växlade låda som klarar 550 Nm som sitter i Skoda, inte VW:s "gamla" 6-växlade låda eller nya 7-växlade låda?
Det är inte samma S-Tronic som sitter i Q5 2,0 TDI och 3,0 TDI som jag fattat det. (Inte 100% säker dock. Men osannolikt att sätta en låda för 550nm i en bil som producerar 350 nm)

Men exempelvis DSG lådan för Audi A4 2,0TDI (170) är identisk med den som sitter i Skoda Superb, förutom att skodalådan är runt 7 tusen billigare. Detta är den sexväxlade "gamla" DSG lådan som hade maxvridtålighet på 350 nm
Intressant, var har du hört det? Som jag har förstått det hela så gick den gamla 6-växlade s-tronic [edit: bara] att montera i bilar med tvärställd motor, men den nya lådan ska gå att montera i bilar med längsmonterad motor, den fungerar dessutom med quattro, således är det den nya lådan som sitter i nya A4, A5 och Q5.

http://www.audi.co.uk/audi/uk/en2/about ... ND_Q5.html
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
DSG har tidigare enbart fungerat på bilar med tvärställda motorer med Haldex fyrhjulsdrift dvs Golf, A3, TT, Passat osv. Nu har det kommit en ny variant som tål 550 nm och uppenbarligen går att kombinera med Torsen (alla Audis fyrhjulsdrifter heter Quattro)

När det gäller Q5 så är uppenbarligen inte min känsla att det var olika lådor i Q5 2,0 och 3,0 rätt. Detta innebär alltså att trimningspotentialen i 2,0 TDi är enorm eftersom transmissionen har en marginal om 200 nm att ta av 8)
av Amli
Det är inte samma gamla DSG låda som sitter i Audi modellerna med längsmonterad låda( alla utom A3 och TT). Den fungerade även med motorer utan fyrhjulsdrift, t ex Golf GTI. Däremot är det samma "gamla" som sitter i VW. Och där kostar den 19.000. Ändå mycket dyrare än Skoda. Och fortfarande ljusår bättre än någon låda som finns tillgänglig till Volvo (än så länge).
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas_lofgren skrev:DSG har tidigare enbart fungerat på bilar med tvärställda motorer...
Jo, det blev lite knas i mitt förra inlägg, det var det som jag menade. :roll: Editerat.

BTW: Volvo har ju Powertronic, men än så länge bara i 30, 40 och 50-serien. Den ska dock klara 450 Nm så den bör kunna monteras i t ex XC60 och XC70. Eller?
av Linqid
Tomas L skrev:
andreas_lofgren skrev:DSG har tidigare enbart fungerat på bilar med tvärställda motorer...
Jo, det blev lite knas i mitt förra inlägg, det var det som jag menade. :roll: Editerat.

BTW: Volvo har ju Powertronic, men än så länge bara i 30, 40 och 50-serien. Den ska dock klara 450 Nm så den bör kunna monteras i t ex XC60 och XC70. Eller?
Positivt med Powershift ( :wink: ) är ju dessutom att Volvo har samma pris på den som på Geartronic-lådorna. Med andra ord inte det nästintill löjliga priset (16900:- är mycket bara det..) 23000 kr..
Användarvisningsbild
av Tomas L
Linqid skrev:
Tomas L skrev:

Positivt med Powershift ( :wink: ) är ju dessutom att Volvo har samma pris på den som på Geartronic-lådorna. Med andra ord inte det nästintill löjliga priset (16900:- är mycket bara det..) 23000 kr..
Jo, Powershift var det. Det intressanta är vad slutpriset hamnar på och då är det rätt jämnt skägg mellan XC60 och Q5 med "normal" utrustningsstandard, vill man ha en extremt välutrustad Audi så kan priset rusa iväg till astronomiska höjder. XC60 har City Safety som standard, men Q5 har modernare drivlina.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tomas L skrev:Jo, Powershift var det. Det intressanta är vad slutpriset hamnar på och då är det rätt jämnt skägg mellan XC60 och Q5 med "normal" utrustningsstandard, vill man ha en extremt välutrustad Audi så kan priset rusa iväg till astronomiska höjder. XC60 har City Safety som standard, men Q5 har modernare drivlina.
...och då är vi tillbaka där vi började! Vad är viktigast. Säkerhet eller bränsleförbrukningen? :wink:
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
Tomas L skrev:Jo, Powershift var det. Det intressanta är vad slutpriset hamnar på och då är det rätt jämnt skägg mellan XC60 och Q5 med "normal" utrustningsstandard, vill man ha en extremt välutrustad Audi så kan priset rusa iväg till astronomiska höjder. XC60 har City Safety som standard, men Q5 har modernare drivlina.
...och då är vi tillbaka där vi började! Vad är viktigast. Säkerhet eller bränsleförbrukningen? :wink:
Fast i Sverige har vi ju bara en stad där City Safety faktiskt kommer till användning. Så om man nu inte bor i Sthlm så är det väl inte längre något svårt val?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Fast i Sverige har vi ju bara en stad där City Safety faktiskt kommer till användning. Så om man nu inte bor i Sthlm så är det väl inte längre något svårt val?
Va??

Skulle Sthlm vara det enda stället där man kör under 30km/h? :roll:
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Fast i Sverige har vi ju bara en stad där City Safety faktiskt kommer till användning. Så om man nu inte bor i Sthlm så är det väl inte längre något svårt val?
Va??

Skulle Sthlm vara det enda stället där man kör under 30km/h? :roll:
Ja, under längre perioder iaf :)

Syftade förståss på stadsmiljö med köer och liknande. Är ju inte många ställen i Sverige där köer är något problem.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 63

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]