- fre 16 jan 2009, 19:54
Att få fram nya motorer är en sak, sedan skall de anpassas och certifieras i respektive bilmodell mm. det tar helt enkelt tid. Ibland måste bilen kanske konstrueras om en aning på någon punkt, även det tar tid. Orderköer och planerade volymer skall passas in med befintliga modeller mm., listan är lång..
Det gör ju ingen potentiell kund gladare, men det är tänkbara förklaringar.
/Thomas
Tomas L skrev:Det sista först: Dieslar säljs inte alls i USA, inte Volvos och knappt några andra personvagnar heller.Funk skrev:Som jag skrev tidigare, vill man ha en XC60 så kan man få den med väldigt kort leveranstid om man accepterar den gamla D5:an, det finns ett gäng lagerbilar med Summum-paket som man kan få med lite extra rabatt. (6%+20 tkr) Orderboken verkar inte vara helt fulltecknad. Nya D5:an går inte att beställa ännu, men Sverige lär väl vara en av de första marknaderna där den introduceras och därmed bör det finns ett antal bilar öronmärkta för svensk försäljning. Så jag förstår inte varför det ska ta över 18 veckor att få en XC70/XC60 med nya motorn. De lär ju inte producera fram en massa bilar och sedan gå på semester, så har man inte fått bilen före semestern så kan det väl dröja in i september innan den dyker upp?Tomas L skrev: Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern?Rent generellt så stänger de svenska fabrikerna alltid helt under semestern, hur Belgarna gör vet jag inte..
Anledningen till de långa leveranstiderna på XC60 kan möjligen vara att den säljer förbaskat bra. Trots att alla varianter inte är beställningsbara för privat kund i Europa så ligger det troligen redan förordrar för marknader där vagnen skall introduceras. Och med USA som exempel så bygger man vagnar och håller i lager i mycket stor utsträckning. Kön är alltså redan lång...
När det gäller USA så undrar jag om XC60 med diesel ens är aktuell för den marknaden? Jag var nämligen in på Volvocars amerikanska hemsida häromdagen och jag kunde inte hitta en diesel på någon av de modeller jag tittade på (V70, S80, XC70, XC60). Däremot så finns det massor av V8:or och V6:or, t ex XC60T6 som numera inte går att beställa i Sverige.
Att få fram nya motorer är en sak, sedan skall de anpassas och certifieras i respektive bilmodell mm. det tar helt enkelt tid. Ibland måste bilen kanske konstrueras om en aning på någon punkt, även det tar tid. Orderköer och planerade volymer skall passas in med befintliga modeller mm., listan är lång..
Det gör ju ingen potentiell kund gladare, men det är tänkbara förklaringar.
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________