Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Tomas L skrev:
Funk skrev:
Tomas L skrev: Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern?
Rent generellt så stänger de svenska fabrikerna alltid helt under semestern, hur Belgarna gör vet jag inte..
Anledningen till de långa leveranstiderna på XC60 kan möjligen vara att den säljer förbaskat bra. Trots att alla varianter inte är beställningsbara för privat kund i Europa så ligger det troligen redan förordrar för marknader där vagnen skall introduceras. Och med USA som exempel så bygger man vagnar och håller i lager i mycket stor utsträckning. Kön är alltså redan lång...
Som jag skrev tidigare, vill man ha en XC60 så kan man få den med väldigt kort leveranstid om man accepterar den gamla D5:an, det finns ett gäng lagerbilar med Summum-paket som man kan få med lite extra rabatt. (6%+20 tkr) Orderboken verkar inte vara helt fulltecknad. Nya D5:an går inte att beställa ännu, men Sverige lär väl vara en av de första marknaderna där den introduceras och därmed bör det finns ett antal bilar öronmärkta för svensk försäljning. Så jag förstår inte varför det ska ta över 18 veckor att få en XC70/XC60 med nya motorn. De lär ju inte producera fram en massa bilar och sedan gå på semester, så har man inte fått bilen före semestern så kan det väl dröja in i september innan den dyker upp?

När det gäller USA så undrar jag om XC60 med diesel ens är aktuell för den marknaden? Jag var nämligen in på Volvocars amerikanska hemsida häromdagen och jag kunde inte hitta en diesel på någon av de modeller jag tittade på (V70, S80, XC70, XC60). Däremot så finns det massor av V8:or och V6:or, t ex XC60T6 som numera inte går att beställa i Sverige.
Det sista först: Dieslar säljs inte alls i USA, inte Volvos och knappt några andra personvagnar heller.
Att få fram nya motorer är en sak, sedan skall de anpassas och certifieras i respektive bilmodell mm. det tar helt enkelt tid. Ibland måste bilen kanske konstrueras om en aning på någon punkt, även det tar tid. Orderköer och planerade volymer skall passas in med befintliga modeller mm., listan är lång..
Det gör ju ingen potentiell kund gladare, men det är tänkbara förklaringar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas L
Funk skrev:Att få fram nya motorer är en sak, sedan skall de anpassas och certifieras i respektive bilmodell mm. det tar helt enkelt tid. Ibland måste bilen kanske konstrueras om en aning på någon punkt, även det tar tid. Orderköer och planerade volymer skall passas in med befintliga modeller mm., listan är lång..
Det gör ju ingen potentiell kund gladare, men det är tänkbara förklaringar.
Men "i produktion v.20" och "beställningsbar v.14" borde väl innebära att allt kontruktionsarbete och certifiering är klar vid dessa tidpunkter? jag tror inte Volvo börjar sälja en bil utan allt är klappat och klart. Den som beställer får se. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Kan man beställa v14 så är sånt fixat då. Men man måste ju tänka på att dom inte stannar upp med övrig produktion bara för att en ny motor kommer.
Användarvisningsbild
av Funk
Så jag förstår inte varför det ska ta över 18 veckor att få en XC70/XC60 med nya motorn.
Det var väl snarast detta jag svarat på, det skiljer väl i realiteten något halvår mellan S80 och XC-modellerna...OCh det finns så vitt jag vet knappt några S80 levererade än.. Och den har varit beställningsbar ett tag redan.

/Thomas

Edit: Inser att jag läst/fattat inlägget fel... och svaret blev därefter. Sorry..
Användarvisningsbild
av Guligan
Hehe, tur att man inte ska byta precis nu, nuvarande D5 kommer lär väl kännas stendöd i jämförelse med det som kommer och då lär man väl gå ner sig i dieselträsket återigen... 8)
av perhall
Guligan skrev:Hehe, tur att man inte ska byta precis nu, nuvarande D5 kommer lär väl kännas stendöd i jämförelse med det som kommer och då lär man väl gå ner sig i dieselträsket återigen... 8)
Tror att vi som köpte en 2,5T för ett år sen hamnar i ungefär samma läge...:(
Snart kommer väl Volvo med en snål bensinmotor och ingen vill ha de gamla...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
Guligan skrev:Hehe, tur att man inte ska byta precis nu, nuvarande D5 kommer lär väl kännas stendöd i jämförelse med det som kommer och då lär man väl gå ner sig i dieselträsket återigen... 8)
Visst är det så, en S80 D5 185 manuell drar ju 0.64 blandat enligt specen och med nya D5 205 rasar det till 0.62 l/m.

De 0.02 l/m den nya D5 205:an drar mindre kör man ju så snart in att man gladeligen betalar 100.000 mer i begpris i förhållande till gamla D5an :mrgreen:
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Visst är det så, en S80 D5 185 manuell drar ju 0.64 blandat enligt specen och med nya D5 205 rasar det till 0.62 l/m.

De 0.02 l/m den nya D5 205:an drar mindre kör man ju så snart in att man gladeligen betalar 100.000 mer i begpris i förhållande till gamla D5an :mrgreen:
Ja, det funkar nog så... se så överbetalda gamla Prius med utslitna batterier eller rostiga Golf-TDI-er är...
av riha
Tomas L skrev:
Funk skrev:
Tomas L skrev: Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern?
Rent generellt så stänger de svenska fabrikerna alltid helt under semestern, hur Belgarna gör vet jag inte..
Anledningen till de långa leveranstiderna på XC60 kan möjligen vara att den säljer förbaskat bra. Trots att alla varianter inte är beställningsbara för privat kund i Europa så ligger det troligen redan förordrar för marknader där vagnen skall introduceras. Och med USA som exempel så bygger man vagnar och håller i lager i mycket stor utsträckning. Kön är alltså redan lång...
Som jag skrev tidigare, vill man ha en XC60 så kan man få den med väldigt kort leveranstid om man accepterar den gamla D5:an, det finns ett gäng lagerbilar med Summum-paket som man kan få med lite extra rabatt. (6%+20 tkr) Orderboken verkar inte vara helt fulltecknad. Nya D5:an går inte att beställa ännu, men Sverige lär väl vara en av de första marknaderna där den introduceras och därmed bör det finns ett antal bilar öronmärkta för svensk försäljning. Så jag förstår inte varför det ska ta över 18 veckor att få en XC70/XC60 med nya motorn. De lär ju inte producera fram en massa bilar och sedan gå på semester, så har man inte fått bilen före semestern så kan det väl dröja in i september innan den dyker upp?

När det gäller USA så undrar jag om XC60 med diesel ens är aktuell för den marknaden? Jag var nämligen in på Volvocars amerikanska hemsida häromdagen och jag kunde inte hitta en diesel på någon av de modeller jag tittade på (V70, S80, XC70, XC60). Däremot så finns det massor av V8:or och V6:or, t ex XC60T6 som numera inte går att beställa i Sverige.

Enligt diverse forum och källor så är det visst ytterst ovanligt med diesel drivna personbilar i USA. Mest lastbilar och faktiskt ytterst få pick-ups som körs på diesel. Konstigt egentligen. Men å andra sidan så är det ju först på senare år som diesel verkligen slagit igenom i sverige.
av dali
Att USA har lite dieseldrivna personbilar beror på hårdare utsläppskrav, särskilt i Kalifornien. Amerikansk diesel har varit smutsigare, vilket resulterat i att nästan inga personbilar klarat utsläppskraven. De har nyligen infört bättre diesel (mindre svavel), vilket möjliggör personbilsdieslar igen (inte alla, bara de renaste), sannolikt kommer dieselandelen att öka i USA de närmaste åren.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 32
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]