- tis 15 jul 2008, 16:58
När det gäller stl på hjulen så läste jag ett test (jag tror det var i Teknikens värld) att skillnaden inte var speciellt stor faktiskt när det gäller bränsleförbrukning och stora hjul. 16",17" och 18" var margninell skillnad. När man kom upp på 19" var det dock lite mer märkbart. Är det någon som har haft mindre hjul på sin Volvo för att sen byta till större och märkt stor skillnad? Och i så fall, hur stor skillnad var det i så fall?
bylle skrev:Har försökt att köra riktigt snällt denna tank, och förbrukningen så här långt är klart imponerande. Bilen är en XC70 II D5 automat med std 17"-hjul.8,0 l/100 km är ju riktigt bra. Det är ju t o m mindre än vad Volvo själva anger. Du måste verkligen smeka gaspedalen :)
Har kört 29 mil hittills, mestadels mindre landsväg och småstadskörning (ca 50-50-fördelning) och försökt att alltid köra med farthållaren i korrekt hastighet istället för som normalt utan farthållare och 10-15-20 km/h över.
Just nu visar färddatorn 8.0 l/100 km. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig på hela tanken.
När det gäller stl på hjulen så läste jag ett test (jag tror det var i Teknikens värld) att skillnaden inte var speciellt stor faktiskt när det gäller bränsleförbrukning och stora hjul. 16",17" och 18" var margninell skillnad. När man kom upp på 19" var det dock lite mer märkbart. Är det någon som har haft mindre hjul på sin Volvo för att sen byta till större och märkt stor skillnad? Och i så fall, hur stor skillnad var det i så fall?