Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
bylle skrev:Har försökt att köra riktigt snällt denna tank, och förbrukningen så här långt är klart imponerande. Bilen är en XC70 II D5 automat med std 17"-hjul.

Har kört 29 mil hittills, mestadels mindre landsväg och småstadskörning (ca 50-50-fördelning) och försökt att alltid köra med farthållaren i korrekt hastighet istället för som normalt utan farthållare och 10-15-20 km/h över.

Just nu visar färddatorn 8.0 l/100 km. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig på hela tanken.
8,0 l/100 km är ju riktigt bra. Det är ju t o m mindre än vad Volvo själva anger. Du måste verkligen smeka gaspedalen :)
När det gäller stl på hjulen så läste jag ett test (jag tror det var i Teknikens värld) att skillnaden inte var speciellt stor faktiskt när det gäller bränsleförbrukning och stora hjul. 16",17" och 18" var margninell skillnad. När man kom upp på 19" var det dock lite mer märkbart. Är det någon som har haft mindre hjul på sin Volvo för att sen byta till större och märkt stor skillnad? Och i så fall, hur stor skillnad var det i så fall?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
JasonCW http://www.automotorsport.se/news/14593 ... te-diesel/

Jag jobbar själv på ett av Sveriges största åkeri. Nere på våran stora importterminal Toftanäs i Malmö kommer mycket DPD bilar med pallar och paket från sydsverige. Det är mer än jag som märker stor skillnad på lukten från avgaserna från de utländska bilarna och de Svenska. Det är exakt samma lastbilar så det är inte det som skiljer. Ett exempel jag kan ge var en bil som backade till bryggan och efter 3minuter luktade det fortfarande aromater från avgaserna från hans bil.

Bild
Användarvisningsbild
av betterlead
Hemma igen efter min tur nedåt södra Polen. Bara kort just nu och senare möjligen en komplettering.

1057 km.
209 km av dessa Lund-Gedser. Mest motorväg ca 130 km/h. I Gedser visade datorn 8.9 l/100km.
Sedan 407 km Rostock-Polska gränsen vid Forst, söder om Cottbus. Mycket lite trafik för att vara Autobahn och jag höll mig mellan 140 och 180 km/h. Marscherade ganska mycket kring 160-170. (Liten sträcka på 14,5 km strax söder om Rostock vägbygge och 80 km/h, plus några små fartsänkningar kring Berlin.)
Tankade 36 km senare, alltså 65,2 mil och det gick i 58.07 l i tanken. Alltså 0,89 l/mil. Datorn visad 9 l/100 km. En förbrukning jag accepterar med tanke på den höga farten. (Genomsnittshastighet enl datorn 126 km/h.) Så långt konstaterar jag att förbrukningen inte ökar nämnvärt i registret mellan 130 och 180 km/h.

Resten av resan ned till Kraków till 95% på motorväg i farter mellan 110 och 150 km/h. Framme i Kraków efter 1057 km angav färddatorn 9,0 l/100 km. (Snittfart 119 km/h.)

Nästkommande dag körning i storstadstrafik med massor av rejäla acc och stillastående köer. Redan efter ca 25 km visade datorn upp att snittet ökat från 9 till 9,4.

Stadskörning, suck...

Jag berättar mer efterhand när jag gått igenom fler av mina noteringar och tankning. Särskilt den påfyllning jag ska göra idag.
Det blev lite bergskörning och återresa såklart. I motvind och i betydligt tätare trafik... :cry:

Btw, Helt otroligt stabil kärra det här, 170 km/h känns helt lugnt och avkopplande.
Användarvisningsbild
av kave
Detta stämmer bra med mina tidigare erfarenheter. 110 eller 160kmh spelar inge stor roll på en dieselbil.
Användarvisningsbild
av bylle
Uppe i 46 mil nu, fortfarande 8.0 l/100 km. Det har varit uppe på 8.1 en längre stund och även sniffat på 8.2 som hastigast men körning på 50-sträckor tog ned det till 8.0 igen.

Bilen har för övrigt gått ca 2400 mil totalt, om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
Användarvisningsbild
av betterlead
bylle skrev:Bilen har för övrigt gått ca 2400 mil totalt, om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
Det är lite av det vi tänkte reda ut - tror jag.
Användarvisningsbild
av bylle
Lite släpdragning idag, mindre kåpsläp i cirka 4-5 mil. Total körsträcka hittills 63 mil, fortfarande 8.0 l/100 km.
av perhall
Tyvärr är V70II/XC70II en mycket tung bil och enligt testet i senaste TV verkar den vara ännu tyngre än Volvo uppger (eller så beror det på allt lull-lull som testbilen hade). Volvo tycks ju också ha satsat på mycket ljudisolering som säkert tynger bilen en del.

Men hur som helst så tror jag inte att konkurrenterna är så mycket bättre. När TV testade V70II 2,5 T manuell mot Passat 2,0 TFSI, BMW 525iAT och A6 2,8 FSI med nya snålmotorerna i BMW och Audi drog Passat minst (1,05 har jag för mig) sen drog Audi 1,17 och BMW och Volvo 1,18. I nån testcykel var BMW:n ännu törstigare, 1,30 mot 1,25 för Volvon.

Det är helt enkelt att få svårt att få 1,8 ton att rulla under litern med bensin och under 0,75 med diesel. Eller?
av Ottoman
Jag och frugan har precis kommit hem från en 3 veckors semester i USA och under tiden lånade jag ut bilen till min far. Han klämde 300 mil med en snittförbrukning på 0,59 l/mil. Verklig förbrukning. Nu tillhör han den lugnare skaran när han kör och ligger aldrig över hastighetsgränsen. De 300 milen var GBG-Vilhelmina-Uppsala-GBG, dvs mestadels 90 vägar. Men det går att köra snålt om man nu vill. Bilen har nu rullat 770 mil.
av Mr T
Helgens eskapader innebar en ToR Göteborg - Borgholm. Bil med tre personer och i stort sett fullt lastad då vi hade med oss förutom personliga saker två kamerautrustningar, ett mindre PA med högtalare och slutsteg, kablage etc.

Körväg var på nervägen Göteborg - Jönköping - Vetlanda - Kalmar - Borgholm. Hemvägen via Värnamo och Borås.

Mestadels landsväg och 1-2-vägar således, dock med frisk körning och en hel del omkörningar.

Snittet stannade på 0,71 enl färddatorn som vid tidigare kontroller visat sig stämma. Inte så illa!

Hyffsat stor skillnad mot det vanliga snittet på 0,75-0,78. Mindre (i stort sett ingen) stadskörningar gör att lockupen är aktiverad större delen av tiden, kanske är detta en förklaring.

//Mr T
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 56

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]