Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20: Ja tänk om Volvo gått ut mer officiellt med V70D5 AWD Automat Summum för 350.000, då hade inte så många Passat av den förra generationen sålts.
Prisskillnaden mellan XC70 och en 530Xd kan givetvis göras hur stor som helst, men någorlunda lika bilar avséende stereo, drag etc etc hamnar kring 300.000. Nu ger ju BMW bättre rabatt oftast så det kanske tar ner skillnaden några procent.
av sweborn
506.900:- för en relativt OK grundutrustad 530 xd Touring med automatlåda. Vad ligger en XC70 D5 AWD på i grundutförande, uppåt 400'?

Men visst, lägger man på det BMW-köpare kan lägga på så kan det utan problem bli 300' i merkostnad bara på extra utrustning. Och man behöver ju egentligen night vision med head-up display :-)
av HerrDödén
kave skrev:Host host, förlåt, 300.000 dyrare än en XC70 ska det vara:
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... 403340.htm
Vem säljer MY12 XC70 med motsvarande utrustning som ovanstående 5-serie för 390800:-? Jag vill beställa NU! Självklart vill jag inte göra avkall på någon extrautrustning - särskilt inte internetuppkoppling, infällbart drag, riktiga komfortstolar, visning av gällande hastighetsbegränsning eller en riktig hårddiskbaserad navi med rejäl 10,2" bildskärm och TMC.

Funderar även på att lägga till panoramatak, soft close-dörrar, head up display, night vision, klimatanläggning med fyra zoner eller varför inte side view-kameror. Ett riktigt underhållningssystem för baksätet som är sammankopplat med systemet i framsätet och därmed ger access till en rad olika funktion utöver DVD, till exempel navi, vore också trevligt. Tänkte även via BMW Individual beställa chockrosa innertak. Hur mycket kostar dessa options till XC70?

Ser fram emot svar snarast! :lol:
av Enzo
VolvoB20 skrev:
sweborn skrev:Tycker det är riktigt bra för pengarna med de uppgivna förbrukningarna på V70. Då kanske Volvo kan skippa en och annan kampanj för att behålla de köpare som nu springer efter Passat istället.
Känner ingen som funderat på Passat för att få lägre förbrukning, däremot vet jag många som valt Passat för lågt inköpspris, DSG-automat, lägre pris på Haldex AWD och en bil som drar 2000 kg.

På volvo är man ju piskad att gå på allra värsta modellen med D5 och automat för att få AWD och vettig dragvikt.

Vore ju kanon om Volvo tex hade haft ett vettigt normal-alternativ med tex D3 och AWD med ok dragvikt.
Tror du verkligen det är de 20 tusen mellan en d5 och d3 som fäller avgörandet?

Vore ju kul att se lite försäljningssiffror på tidigare år, mellan d3 och d5. Jag misstänker att det inte var så många som köpte den mindre motorn.

D3 2.0 är eg den mest onödiga motorn i volvos dieselsortiment.
av sweborn
Känner ingen som funderat på Passat för att få lägre förbrukning, däremot vet jag många som valt Passat för lågt inköpspris, DSG-automat, lägre pris på Haldex AWD och en bil som drar 2000 kg.

Jag känner många som väljer bort Volvo pga törstiga drivlinor, det skall vara snålt idag annars känns det inte modernt. Nu är det kanske på väg att bli historia.
av Arese
Inte helt imponerad av utseendet på nya interiören men den kanske känns mer harmonisk IRL.

När det gäller förbrukningen och den drastiska sänkningen i EU-cykeln på nya BMW femman med x-drive beror det enbart på att stadsförbrukningen sänkts med hjälp av start/stopp teknik. Har alltså väldigt lite med utväxlingen i den 8-växlade lådan att göra.

Vilka Volvo-modeller får start/stopp 2012? Siffrorna för D5 indikerar ju att något drastiskt hänt....

Förövrigt anser jag bara att det blir svårare och svårare att nå EU-cykeln. Med mina bensinbilar har jag aldrig haft några problem att nå den blandade EU-förbrukningen (kör nästan bara lands- och motorväg) men med de tre Volvo-dieslar vi haft sedan -08 har det varit omöjligt. Nuvarande XC60 D5 -11 ligger ca 10% över EU-normen. Att någon enda förare skulle ligga kring 0,56 l/mil med en XC60 D5 Awd -12 ser jag som en utopi....

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:[Tror du verkligen det är de 20 tusen mellan en d5 och d3 som fäller avgörandet?

Vore ju kul att se lite försäljningssiffror på tidigare år, mellan d3 och d5. Jag misstänker att det inte var så många som köpte den mindre motorn.

D3 2.0 är eg den mest onödiga motorn i volvos dieselsortiment.
¨
70% av alla nybilar är väl företagsbilar. I princip alla dessa har fastställda maxpriser på 7,5 eller 8,5 basbelopp, övriga brukar ha skenade löneavdrag över dessa.

Det diskvalifiserar D5 om man inte gör som jag som kör totalt utan utrustning, paket och automat.

I princip alla här utom jag kör D3/2,4D istället för D5 för att det vill ha texBusiness++, Summum, Momentum, Aut osv....

99% av alla tjänstebilar av BMW 5 serie är 520, av A6 är 2.0D osv.

Snabbsök på blocket ger att av ca 1500 V70 Diesel är 300 D5, resten är D3/2,4 D

Går man till en bilhandlare finns oändliga rader av beg tjäsntebilar D3/2,4D och knappt någon D5

En förkrossande majoritet väljer inte D5 utan tar en mindre dieselmotor för man vill ha råd med utrustning istället.

Vill du ha en tjänstebil inom normen med 4wd är det passat/skoda/Subaru tex som gäller då volvo bara kombinerar med D5 vilket gör att det hamnar utanför 99% av alla tjäsntebilsramar.

En D5 AWD hade på ett huj vänt upponcher på det och alla som vill ha 4wd tjäsntebilar kan plötsligt välja V70 AWD
sweborn skrev:Jag känner många som väljer bort Volvo pga törstiga drivlinor
Det där var ju samma sak som jag skrev......
VolvoB20 skrev: däremot vet jag många som valt Passat för DSG-automat
Volvos dieselbilar har ju alltid gått ultrasnålt med manuell låda, det är bara med automatarna som förbrukningen skenat tidigare,

Har man velat åka snålt och vägrat manuell utan krävt automat har man varit tvungen att gå på DSG i Passat/Audi
av Amli
Arese skrev: Förövrigt anser jag bara att det blir svårare och svårare att nå EU-cykeln.
Det kan jag hålla med om till viss del. Men jag hade en BMW 520D F10 i förra veckan som jag hann avverka drygt 200 mil i. Jag landade på en snittförbrukning på 0.57l/milen. Då var det iofs mestadels snabb motorvägkörning med farthållare (körde sträckan Sthlm-Kph-Gbg-Sthlm) men jag tycker nog ändå att det är bra. Det var en sedan med den 8-stegade automatlådan. Jag håller den automatlådan som en av de bästa som finns i dagsläget. Den är helt fantastisk.
Jag tycker för övrigt inte att bilen gjorde bort sig med den motorn. Den var överraskande pigg i de flesta hastigheterna.
kave skrev:VolvoB20: Ja tänk om Volvo gått ut mer officiellt med V70D5 AWD Automat Summum för 350.000, då hade inte så många Passat av den förra generationen sålts.
Jag tror inte det hade påverkat nämnvärt. 50k är fortfarande ganska stor skillnad i de prisklasserna och med tanke på att de flesta av dessa är tjänstebilar så... 299K som en Passat Variant med R-line, DSG låda, 4-motion m.m kostade måste ju ha varit en av de mest prisvärda bilarna när det begav sig.
av sveppes
Mkt BMW här nu. Var inte detta en MY12 diskussion ;)

Det bör varit en hel del säljare i malmö idag på utbildning och en ny hög imorgon. Borde börja komma lite info om priser/utrustning snart?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Mitten på April har jag hört att prislistorna skall var aframme. Finns inget bättre än att sitta och planera nästa bilval :D
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 40
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...