Enzo skrev:[Tror du verkligen det är de 20 tusen mellan en d5 och d3 som fäller avgörandet?
Vore ju kul att se lite försäljningssiffror på tidigare år, mellan d3 och d5. Jag misstänker att det inte var så många som köpte den mindre motorn.
D3 2.0 är eg den mest onödiga motorn i volvos dieselsortiment.
¨
70% av alla nybilar är väl företagsbilar. I princip alla dessa har fastställda maxpriser på 7,5 eller 8,5 basbelopp, övriga brukar ha skenade löneavdrag över dessa.
Det diskvalifiserar D5 om man inte gör som jag som kör totalt utan utrustning, paket och automat.
I princip alla här utom jag kör D3/2,4D istället för D5 för att det vill ha texBusiness++, Summum, Momentum, Aut osv....
99% av alla tjänstebilar av BMW 5 serie är 520, av A6 är 2.0D osv.
Snabbsök på blocket ger att av ca 1500 V70 Diesel är 300 D5, resten är D3/2,4 D
Går man till en bilhandlare finns oändliga rader av beg tjäsntebilar D3/2,4D och knappt någon D5
En förkrossande majoritet väljer inte D5 utan tar en mindre dieselmotor för man vill ha råd med utrustning istället.
Vill du ha en tjänstebil inom normen med 4wd är det passat/skoda/Subaru tex som gäller då volvo bara kombinerar med D5 vilket gör att det hamnar utanför 99% av alla tjäsntebilsramar.
En D5 AWD hade på ett huj vänt upponcher på det och alla som vill ha 4wd tjäsntebilar kan plötsligt välja V70 AWD
sweborn skrev:Jag känner många som väljer bort Volvo pga törstiga drivlinor
Det där var ju samma sak som jag skrev......
VolvoB20 skrev: däremot vet jag många som valt Passat för DSG-automat
Volvos dieselbilar har ju alltid gått ultrasnålt med manuell låda, det är bara med automatarna som förbrukningen skenat tidigare,
Har man velat åka snålt och vägrat manuell utan krävt automat har man varit tvungen att gå på DSG i Passat/Audi
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.