Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#251523
Funk skrev:Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Är det en S80 med nya D5 eller XC60?
Användarvisningsbild
av Funk
#251559
dali skrev:
Funk skrev:Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Är det en S80 med nya D5 eller XC60?
S80

/Thomas
Användarvisningsbild
av Tomas L
#251572
Funk skrev:
Tomas L skrev: Det låter trist och samtidigt märkligt. Har Volvo sagt upp så många anställda så att de knappt klarar produktionen? Stänger de fabriken helt under semestern?
Rent generellt så stänger de svenska fabrikerna alltid helt under semestern, hur Belgarna gör vet jag inte..
Anledningen till de långa leveranstiderna på XC60 kan möjligen vara att den säljer förbaskat bra. Trots att alla varianter inte är beställningsbara för privat kund i Europa så ligger det troligen redan förordrar för marknader där vagnen skall introduceras. Och med USA som exempel så bygger man vagnar och håller i lager i mycket stor utsträckning. Kön är alltså redan lång...
Som jag skrev tidigare, vill man ha en XC60 så kan man få den med väldigt kort leveranstid om man accepterar den gamla D5:an, det finns ett gäng lagerbilar med Summum-paket som man kan få med lite extra rabatt. (6%+20 tkr) Orderboken verkar inte vara helt fulltecknad. Nya D5:an går inte att beställa ännu, men Sverige lär väl vara en av de första marknaderna där den introduceras och därmed bör det finns ett antal bilar öronmärkta för svensk försäljning. Så jag förstår inte varför det ska ta över 18 veckor att få en XC70/XC60 med nya motorn. De lär ju inte producera fram en massa bilar och sedan gå på semester, så har man inte fått bilen före semestern så kan det väl dröja in i september innan den dyker upp?

När det gäller USA så undrar jag om XC60 med diesel ens är aktuell för den marknaden? Jag var nämligen in på Volvocars amerikanska hemsida häromdagen och jag kunde inte hitta en diesel på någon av de modeller jag tittade på (V70, S80, XC70, XC60). Däremot så finns det massor av V8:or och V6:or, t ex XC60T6 som numera inte går att beställa i Sverige.
Användarvisningsbild
av bylle
#251639
Funk skrev:Snackade med en man som har en av de första interna bilarna med nya D5, han var mycket nöjd.. Påstod att den nya motorn (med hans körsätt) var nere någonstans på 0,65 mot ca. 0,8 för den gamla i likadan bil. Växellådan (aut) är programerad för att växla upp tidigare och snabbare. Vridet kommer jämnare och tidigare, och den går som ett troll när så krävs..
Utseendemässigt såg det ut ungefär likadant som tidigare under huven, färgen på motorkåpan är det enda som uppenbart skiljer. Några slangar och burkar har tillkommit, och turboinstallationen ser större ut, vilket inte är så förvånande.

/Thomas
Såg en XC70 II D5 med dubbla utblås utanför Scandic Ferrum i Kiruna. Var registrerad på Volvo PV så det är sannolikt en testbil, och därmed kan vi inte vara säkra på att produktionsversionen kommer se ut så men gud så snyggt det var - vill ha :)
av Amli
#251646
bylle skrev: Såg en XC70 II D5 med dubbla utblås utanför Scandic Ferrum i Kiruna. Var registrerad på Volvo PV så det är sannolikt en testbil, och därmed kan vi inte vara säkra på att produktionsversionen kommer se ut så men gud så snyggt det var - vill ha :)
Kan inte ha varit en XC70 II T6 då? Den tror jag har dubbla utblås.
Användarvisningsbild
av bylle
#251692
Amli skrev:
bylle skrev: Såg en XC70 II D5 med dubbla utblås utanför Scandic Ferrum i Kiruna. Var registrerad på Volvo PV så det är sannolikt en testbil, och därmed kan vi inte vara säkra på att produktionsversionen kommer se ut så men gud så snyggt det var - vill ha :)
Kan inte ha varit en XC70 II T6 då? Den tror jag har dubbla utblås.
Jo det är också en möjlighet, den var dock D5-märkt men som sagt - på en testbil kan man aldrig vara säker egentligen.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#251695
Är den D5 märkt så är det mycket troligt att det är en diesel.
Tror inte de brukar sätta på fel märkning så att en diesel är märkt som bensin och vise versa.
av Linqid
#251733
Stod det inte i den holländska texten som var på tapeten för ett tag sen att den nya D5:an skulle få dubbla synliga utblås likt T6 & V8 för att markera att det var toppdieseln? Finns väl att hitta någonstans bland dessa 12 sidorna.. :)

Edit: Sidan 4, från holländska Volvonews.tk i oktober.

"- dubbele eindpijp (links/rechts)"
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 32
Generator laddar ej batteriet

IMG_9881.jpeg Köpte en lödkolv och l&o[…]

Noterat, tack!

Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]