VolvoB20 skrev:JasonCW skrev:betterlead skrev:Ska bli intressant att se om det verkligen blir lägre förbrukning med Eurodiesel. Drar nämligen söderut nästa vecka.
Det är väl tidigare i den här tråden som jag har läst olika påstående om högre energiinnehåll i Europadieseln?
Hur som helst så vill jag här och nu informera er om att många av dessa uppgifter är felaktiga.
Europadieseln har lägre energiinnehåll per kilogram än Svensk MK1 men högre densitet vilket tillsammans under identiska förhållande medför en sänkning av bränsleförbrukningen på 3%.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... 1_2008.pdf
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... otorer.pdf
Man kan således förvänta sig en sänkt dieselförbrukning nere i Europa, men om 3% verkligen är tillräckligt för att märkas beror på om du klarar av att köra likadant i Europa som här hemma i Sverige. Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.
Om ni inte redan gjort så, skriv på Statoils namninsamling för rättvis beskattning av Europadieseln relativt Svenska MK1 Diesel.
http://www.webropol.com/P.aspx?id=242996&cid=42447063
Tekniken Värld gjorde ju ett oberoende test tillsammans med Rototest i deras laboratorium för några nummer sedan.
Där låg skillnaden på 10% för Eurodiesel och 16% för Super Eurodiesel . Det verkar stämma för mig också, lyckades ju få ned min V70N D5 AWD till 0.43 på färddatorn, det finns inte en chans till det på MK-diesel
Jag har inte sett det test du nämner, men jag kan ändå säga detta.
TeknikensVärld avbröt sitt samarbete med RotoTest för flera år sedan och numera samarbetar RotoTest med Auto Motor & Sport.
Den firma som TeknikensVärld numera samarbetar med och som kör deras så kallade "Sverigecykel" ger jag inte mycket för.
http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... vi/labbet/
"Rolf Lundblad på Lundblad Motor AB kör alla våra bränsletester i vägsimulator."
De siffror som TeknikensVärld numera redovisar, inte minst gällande "verklig motoreffekt", måste tyvärr ifrågasättas eftersom momentkurvor och effektkurvor sällan följer de fysikaliska lagar som förbränningsmotorer trots allt följer. Om dessa data kan ifrågasättas så måste även de förbrukningssiffror som tas fram i samma lab ifrågasättas.
Om man inte aktar sig så riskerar man vid dessa test av förbrukning på moderna dieselbilar dessutom få in faktorer som gör jämförelser omöjliga. Det kan lätt hända att man får med regenerering av partikelfiltret på test av ett bränsle men inte på det andra.
Hur man förklarar dina egna upplevda är dock en annan fråga som dock även de kan ha naturliga förklaringar.
Att förbrukningen skulle sjunka 10% med Eurodiesel och hela 16% med Super Eurodiesel jämfört med MK-I finner jag högst orimligt. Siffrorna går inte att få ihop teoretiskt och därmed bör de ifrågasättas. Det normala i dessa sammanhang annars är att det är lättare att påvisa en förväntad förändring teoretisk än det är att uppvisa densamma praktiskt.
Varför skulle sedan Statoil som kämpar för att få Eurodieseln klassad som MK-I och som tjänar på att ha allmänheten bakom sig inte säga sanningen om sanningen skulle hjälpa dem i kampen? Det är en jäkla skillnad på 10-16% respektive de 3-5% som Statoil påstår baserat på fysikaliska data!