Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
V70 D5 AWD -08: Efter 350 mil och blandad körning ligger jag mellan 0,83-0,93. LIte besviken är jag
än så länge, men med tanke på att jag inte är alltför lätt på gasfoten får man väl vara nöjd ;-// , ligger
nästan konstant 10-30 över , mycket motorväg, ligger i alla fall deciltern under min -04, 2,5 T AWD
Användarvisningsbild
av Thho
troubleshooter skrev:V70 D5 AWD -08: Efter 350 mil och blandad körning ligger jag mellan 0,83-0,93. LIte besviken är jag
än så länge, men med tanke på att jag inte är alltför lätt på gasfoten får man väl vara nöjd ;-// , ligger
nästan konstant 10-30 över , mycket motorväg, ligger i alla fall deciltern under min -04, 2,5 T AWD
Automat eller Manuell?
av troubleshooter
Det är ju då med Manuell låda
Användarvisningsbild
av Thho
V70II D5 AWD Aut -08, 1300 mil 0,98L/mil (20/80 stad/landsväg) ökar stadigt nu under sommarens kortare stadskörning.
Användarvisningsbild
av kave
Efter 120 mil så drar min XC70 D5 Manuell 17" 0.94L/mil. Färddatorn angav 0.88L/mil så den stämmer inte alls.
Detta är körning med släp och annat. Jag kan inte säga att jag är direkt imponerad av förbrukningen såhär långt.
av mojja
Igår tog jag ut min d5a my08a manuell på en långtripp 130 mil tur o retur till puttgarden med släpkärra :roll:
Medelhastigheten låg på 115km/h och förbrukningen enligt färddatorn 10.7l/100km vilket jag tycker är helt ok om man tänker på hur lastad kärran var på vägen hem låg också långa sträcker 140km/h med både tom och fullastad kärra

M.v.h mojja
av JasonCW
VolvoB20 skrev:
JasonCW skrev:
betterlead skrev:Ska bli intressant att se om det verkligen blir lägre förbrukning med Eurodiesel. Drar nämligen söderut nästa vecka.
Det är väl tidigare i den här tråden som jag har läst olika påstående om högre energiinnehåll i Europadieseln?

Hur som helst så vill jag här och nu informera er om att många av dessa uppgifter är felaktiga.
Europadieseln har lägre energiinnehåll per kilogram än Svensk MK1 men högre densitet vilket tillsammans under identiska förhållande medför en sänkning av bränsleförbrukningen på 3%.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... 1_2008.pdf
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... otorer.pdf

Man kan således förvänta sig en sänkt dieselförbrukning nere i Europa, men om 3% verkligen är tillräckligt för att märkas beror på om du klarar av att köra likadant i Europa som här hemma i Sverige. Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.

Om ni inte redan gjort så, skriv på Statoils namninsamling för rättvis beskattning av Europadieseln relativt Svenska MK1 Diesel.
http://www.webropol.com/P.aspx?id=242996&cid=42447063
Tekniken Värld gjorde ju ett oberoende test tillsammans med Rototest i deras laboratorium för några nummer sedan.
Där låg skillnaden på 10% för Eurodiesel och 16% för Super Eurodiesel . Det verkar stämma för mig också, lyckades ju få ned min V70N D5 AWD till 0.43 på färddatorn, det finns inte en chans till det på MK-diesel
Jag har inte sett det test du nämner, men jag kan ändå säga detta.
TeknikensVärld avbröt sitt samarbete med RotoTest för flera år sedan och numera samarbetar RotoTest med Auto Motor & Sport.
Den firma som TeknikensVärld numera samarbetar med och som kör deras så kallade "Sverigecykel" ger jag inte mycket för.
http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... vi/labbet/
"Rolf Lundblad på Lundblad Motor AB kör alla våra bränsletester i vägsimulator."
De siffror som TeknikensVärld numera redovisar, inte minst gällande "verklig motoreffekt", måste tyvärr ifrågasättas eftersom momentkurvor och effektkurvor sällan följer de fysikaliska lagar som förbränningsmotorer trots allt följer. Om dessa data kan ifrågasättas så måste även de förbrukningssiffror som tas fram i samma lab ifrågasättas.

Om man inte aktar sig så riskerar man vid dessa test av förbrukning på moderna dieselbilar dessutom få in faktorer som gör jämförelser omöjliga. Det kan lätt hända att man får med regenerering av partikelfiltret på test av ett bränsle men inte på det andra.
Hur man förklarar dina egna upplevda är dock en annan fråga som dock även de kan ha naturliga förklaringar.

Att förbrukningen skulle sjunka 10% med Eurodiesel och hela 16% med Super Eurodiesel jämfört med MK-I finner jag högst orimligt. Siffrorna går inte att få ihop teoretiskt och därmed bör de ifrågasättas. Det normala i dessa sammanhang annars är att det är lättare att påvisa en förväntad förändring teoretisk än det är att uppvisa densamma praktiskt.
Varför skulle sedan Statoil som kämpar för att få Eurodieseln klassad som MK-I och som tjänar på att ha allmänheten bakom sig inte säga sanningen om sanningen skulle hjälpa dem i kampen? Det är en jäkla skillnad på 10-16% respektive de 3-5% som Statoil påstår baserat på fysikaliska data!
av JasonCW
FiddeUBC skrev:Jag skulle inte vilja att min dieselbil luktade som en gammal polacklastbil för det är vad som händer när man kör på svavelfri europadiesel. Svensk standard för MK1 dieseln kommer även att införas i Europa nästa år så Statoil kan säga vad de vill.
Har du någon källa som kan styrka ditt påstående?
Statoil menar ju tvärtemot att den svenska MK-1 standarden endast produceras i ett fåtal raff varav de flesta i Sverige och de nämner inget om att de skulle bli fler. Inget jag har hört tyder på att övriga Europa avser införa dagens svenska standrad för MK-1, däremot har jag fått bilden av att Sverige diskuterar att anpassa kraven för MK-1 till de som avses gälla i övriga Europa.
Det är och har varit fritt fram för raff i Europa att tillverka och sälja diesel uppfyllande den svenska MK-1 standarden, men så har inte och kommer inte ske frivilligt eftersom kostnaden är högre för produktion av denna. Diesel som uppfyller svenska MK-1 standard uppfyller även kraven för svavelfri europadiesel, men motsatsen gäller inte.

Jag har ingen egen erfarenhet av det du påstår om "polacklastbils"-lukt från moderna dieslar när de körs på svavelfri europadiesel. Dock låter det oväntat med tanke på de resultat som IVL redovisar i sin rapport.

Den största vinsten med att klassa svavelfri europadieseln som MK-1 är inte de 3-5% förbrukningssänkning som den enskilda förbrukaren får eller det något lägre literpriset utan de minskade utsläppen av koldioxid vid framtagningen av bränslet. Diesel som uppfyller dagens svenska MK-1 standard kräver nämligen betydligt mer energi vid produktion än motsvarande europadiesel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JasonCW skrev:
VolvoB20 skrev:
JasonCW skrev: betterlead
Ska bli intressant att se om det verkligen blir lägre förbrukning med Eurodiesel. Drar nämligen söderut nästa vecka.

Det är väl tidigare i den här tråden som jag har läst olika påstående om högre energiinnehåll i Europadieseln?

Hur som helst så vill jag här och nu informera er om att många av dessa uppgifter är felaktiga.
Europadieseln har lägre energiinnehåll per kilogram än Svensk MK1 men högre densitet vilket tillsammans under identiska förhållande medför en sänkning av bränsleförbrukningen på 3%.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... 1_2008.pdf
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198

Man kan således förvänta sig en sänkt dieselförbrukning nere i Europa, men om 3% verkligen är tillräckligt för att märkas beror på om du klarar av att köra likadant i Europa som här hemma i Sverige. Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.

Om ni inte redan gjort så, skriv på Statoils namninsamling för rättvis beskattning av Europadieseln relativt Svenska MK1 Diesel.
http://www.webropol.com/P.aspx?id=242996&cid=42447063
Tekniken Värld gjorde ju ett oberoende test tillsammans med Rototest i deras laboratorium för några nummer sedan.
Där låg skillnaden på 10% för Eurodiesel och 16% för Super Eurodiesel . Det verkar stämma för mig också, lyckades ju få ned min V70N D5 AWD till 0.43 på färddatorn, det finns inte en chans till det på MK-diesel
Jag har inte sett det test du nämner, men jag kan ändå säga detta.
TeknikensVärld avbröt sitt samarbete med RotoTest för flera år sedan och numera samarbetar RotoTest med Auto Motor & Sport.
Den firma som TeknikensVärld numera samarbetar med och som kör deras så kallade "Sverigecykel" ger jag inte mycket för.
http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... vi/labbet/
"Rolf Lundblad på Lundblad Motor AB kör alla våra bränsletester i vägsimulator."
De siffror som TeknikensVärld numera redovisar, inte minst gällande "verklig motoreffekt", måste tyvärr ifrågasättas eftersom momentkurvor och effektkurvor sällan följer de fysikaliska lagar som förbränningsmotorer trots allt följer. Om dessa data kan ifrågasättas så måste även de förbrukningssiffror som tas fram i samma lab ifrågasättas.

Om man inte aktar sig så riskerar man vid dessa test av förbrukning på moderna dieselbilar dessutom få in faktorer som gör jämförelser omöjliga. Det kan lätt hända att man får med regenerering av partikelfiltret på test av ett bränsle men inte på det andra.
Hur man förklarar dina egna upplevda är dock en annan fråga som dock även de kan ha naturliga förklaringar.

Att förbrukningen skulle sjunka 10% med Eurodiesel och hela 16% med Super Eurodiesel jämfört med MK-I finner jag högst orimligt. Siffrorna går inte att få ihop teoretiskt och därmed bör de ifrågasättas. Det normala i dessa sammanhang annars är att det är lättare att påvisa en förväntad förändring teoretisk än det är att uppvisa densamma praktiskt.
Varför skulle sedan Statoil som kämpar för att få Eurodieseln klassad som MK-I och som tjänar på att ha allmänheten bakom sig inte säga sanningen om sanningen skulle hjälpa dem i kampen? Det är en jäkla skillnad på 10-16% respektive de 3-5% som Statoil påstår baserat på fysikaliska data!
Intressant, jag kan rota fram tidningen för det är bara några nummer bakåt. men är det som du säger att TekVärlds tester håller skitkvalite så är det ju inte mycket att gå på i alla fall, synd....

Körde några fulla tankar på kontinenten och som bäst gick det på strax över 0.45 l/m över en hel tank (äkta, ej färddator siffor), tvivlar på att jag fixar det med MK1, det är ju både 185 hk D5, partikelfilter, AWD och full semesterpackning. Hmmm...nej det är 100% omöjligt på MK1 då det dessutom var några bergspass, vägarbetsköer i några timmar med AC och några motorvägsbitar med rätt bra fart. Börjar nästan misstänka att det inte var Eurodiesel jag fick på stationerna utan hederlig öststatsdiesel, den är ju rena adrenalinet med grymt mycket energi i.

Vad skiljer igentligen MK1 och Euro, vad jag förstår ha man plockat bort de tunga refraktionerna i MK1an så att inga långa kolkedjor ska vara kvar och riskera förbrännas långsamt och ge sotpartiklar.

Vid ett ovetenskapligt prov höll en vän på att köra säd med traktorn i höstas, med MK1 i tanken var alltid slutfarten i brantaste motlutet 28 km/h med biodiesel så låg farten på 33 km/h, så något skummt är det med MK1, det är väl därför åkare från kontinenten som tvingats tanka här i sverige brukar under varför motorn blir helt kraftlös på vår MK1
Användarvisningsbild
av bylle
Har försökt att köra riktigt snällt denna tank, och förbrukningen så här långt är klart imponerande. Bilen är en XC70 II D5 automat med std 17"-hjul.

Har kört 29 mil hittills, mestadels mindre landsväg och småstadskörning (ca 50-50-fördelning) och försökt att alltid köra med farthållaren i korrekt hastighet istället för som normalt utan farthållare och 10-15-20 km/h över.

Just nu visar färddatorn 8.0 l/100 km. Ska bli kul att se hur det utvecklar sig på hela tanken.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 56

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]