skarj skrev: ↑tor 14 mar 2024, 19:31
Tänkte på "fantastiskt stabil" det håller inte jag med om, det var min poäng.
Stabil är inget jag tycker alls om XC70, men komfortabel i glidfart jupp absolut.
Skuttig och hoppig är den inte, men gungig och svajig är den verkligen.
Det är väl som med så mycket annat, en smaksak och en definitionsfråga. Har upplevt och gjort saker med fordon som man i normala fall knappast skulle förknippa med stabilitet, är kanske lite yrkesskadad... Köra ledbuss med bakmonterad motor på uppställ i kurvor på grusväg kräver viss stabilitet.
En Volvo FH kan också köras rätt hårt i kurvor och över krön, och på vägbeläggning som de flesta aldrig kommer uppleva. Man kan göra roliga saker på en våt skidpad.
Min V70 AWD med sportchassi och Nivomat är riktigt stabil på vägen, även i högre hastigheter. Tycker XC70 är väldigt stabil också efter omständigheterna, och jämfört med XC60, men är ju givetvis både högre och mjukare än V70. Jag lägger inte nödvändigtvis in "gokart-känsla" i stabilitets äkänslan, utan mer riktningsstabilitet, att bilen gör det man förväntar och att den inte upplevs nervös eller spårkänslig i sidled och stadig i allmänhet. Där har XC70 en fördel mot XC60 och V60CC tack vare längre hjulbas och ett i mitt tycke bättre avstämt chassi.
Lustigt nog tycker jag att farsans förra bil, V60 Ocean Race, var bekvämare än hans nuvarande V60CC. Min V70 är bekvämare över vägskarvar och gropar än V60CC, vilket kan tyckas konstigt. Men verkar som att det är lättare att få till en bra chassiavstämning på V70/XC70.