Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1573078
Sämre stolar i XC60/V60 än XC70 enligt mig, kan ju vara bidragande till körupplevelsen om man kör långt. Volvo har bland de bättre stolarna komfortmässigt enligt mig. XC70 speciellt, men allt passar ju inte alla...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573083
I mitt fall var det mer bilens uppträdande på vägen, där jag tyckte XC60 var sämre. Den skuttade och hoppade med dålig riktningsstabilitet över alla ojämnheter som liksom bara försvann under XC70.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573091
apersson850 skrev: tor 14 mar 2024, 16:20 I mitt fall var det mer bilens uppträdande på vägen, där jag tyckte XC60 var sämre. Den skuttade och hoppade med dålig riktningsstabilitet över alla ojämnheter som liksom bara försvann under XC70.
Kortare hjulbas och högre bil brukar resultera i det. XC70/V70 är fantastiskt stabil.
av skarj
#1573092
Nåja, bra svajiga är de allt, men det beror ju på vad man jämför med, men det gäller att glömma alla former av sportig körning, men vill man gunga fram lugnt och fint så är de bekväma, men jämför man med GLKn jag hade så var den rena strykjärnet trots att den var högre (takhöjd), eller om jag jämför med Teslan jag också har så kan jag inte påstå att XC70n inger förtroende på vägen, men den känns inte otrygg, mer som en båt, luddig och svajig.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573096
Var väl mest i jämförelse med XC60 det avsåg.
Till och med min V70 R-Design är bekvämare över gupp och lite ojämn normal svensk väg än farsans V60CC, högfartsstabilitet ska vi inte ens nämna... Och när det gäller rörelser i längsled är V70/XC70 mycket mindre hoppig än den kortare V60 och XC60.
av berrabus
#1573098
MarcusJ skrev:https://www.blocket.se/annons/1400380163
En av de dyraste på Blocket, privat säljare dessutom. De flesta hos handlare är betydligt mindre dyra.
Priset hugget i sten och kaxig attityd.
Lycka till!
Spelar kanske ingen roll men eftersom priset ör som det är och relativt låga mil, ovanligt mycket använda sittdynor i baksätet. Min med 24k mil såg inte ut så
av skarj
#1573100
Tänkte på "fantastiskt stabil" det håller inte jag med om, det var min poäng.
Stabil är inget jag tycker alls om XC70, men komfortabel i glidfart jupp absolut.
Skuttig och hoppig är den inte, men gungig och svajig är den verkligen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573105
skarj skrev: tor 14 mar 2024, 19:31 Tänkte på "fantastiskt stabil" det håller inte jag med om, det var min poäng.
Stabil är inget jag tycker alls om XC70, men komfortabel i glidfart jupp absolut.
Skuttig och hoppig är den inte, men gungig och svajig är den verkligen.
Det är väl som med så mycket annat, en smaksak och en definitionsfråga. Har upplevt och gjort saker med fordon som man i normala fall knappast skulle förknippa med stabilitet, är kanske lite yrkesskadad... Köra ledbuss med bakmonterad motor på uppställ i kurvor på grusväg kräver viss stabilitet. :-) En Volvo FH kan också köras rätt hårt i kurvor och över krön, och på vägbeläggning som de flesta aldrig kommer uppleva. Man kan göra roliga saker på en våt skidpad.

Min V70 AWD med sportchassi och Nivomat är riktigt stabil på vägen, även i högre hastigheter. Tycker XC70 är väldigt stabil också efter omständigheterna, och jämfört med XC60, men är ju givetvis både högre och mjukare än V70. Jag lägger inte nödvändigtvis in "gokart-känsla" i stabilitets äkänslan, utan mer riktningsstabilitet, att bilen gör det man förväntar och att den inte upplevs nervös eller spårkänslig i sidled och stadig i allmänhet. Där har XC70 en fördel mot XC60 och V60CC tack vare längre hjulbas och ett i mitt tycke bättre avstämt chassi.

Lustigt nog tycker jag att farsans förra bil, V60 Ocean Race, var bekvämare än hans nuvarande V60CC. Min V70 är bekvämare över vägskarvar och gropar än V60CC, vilket kan tyckas konstigt. Men verkar som att det är lättare att få till en bra chassiavstämning på V70/XC70.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573106
berrabus skrev: tor 14 mar 2024, 18:55 Spelar kanske ingen roll men eftersom priset ör som det är och relativt låga mil, ovanligt mycket använda sittdynor i baksätet. Min med 24k mil såg inte ut så
Ser definitivt ut att ha haft barnstolar i baksätet mer eller mindre permanent.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]