Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
bem skrev:Jag undrar om man med en så pass stor Har faktiskt funderat lite själv på att gå ner till 85 knyck när jag pendlar till från jobbet 6 mil till, 6 mil hem. Många bäckar små, många mil, mycket pengar att spara (kanske) under en längre tidsperiod/Bo
Om du ökar hastigheten till 120 km/h istället när du pendlar till och från jobbet, kommer du ungefär få 2 veckors extra fritid/år :-O) Men bränslekalkylen lär spricka och polisen kan ha synpunkter.
Mwi skrev: Om du ökar hastigheten till 120 km/h istället när du pendlar till och från jobbet, kommer du ungefär få 2 veckors extra fritid/år :-O) Men bränslekalkylen lär spricka och polisen kan ha synpunkter.
~4,5 dygn får jag det till :P :P :P

halvtimme om dagen
110 timmar om året (räknat på 220 arbetsdagar)

(B) (PO) (PO)
Användarvisningsbild
av bem
Om jag nu sparar några kronor och miljön mår lite bättre ifall jag tuffar fram 85 knyck istället för att köra i 120 km/h så är jag beredd offra 110 timmar om året på detta :D
Samtidigt kanske jag minskar olycksrisken för t ex viltolycka aningens också då bromssträcken blir kortare med lägre hastighet, den väg jag åker till/från jobbet är dels en av de trafikfarligaste i länet rent allmänt dels ser jag vilt efter vägen hyfsat ofta. Har hittills klarat mig lindrigt från viltolyckor men ett rådjur och en räv har jag kört på i 90 knyck och det blev en rejäl smäll i fronten, sen har det varit många riktigt nära där både älgar, rådjur, grävlingar, rävar, harar sluppit undan med blotta förskräckelsen (även jag). Väntar med förskräckelse på att nåt vildsvin skall springa över vägen för de finns i trakterna, hoppas jag slipper.

/Bo
Jag har pendlat ca 7 mil in till Stockholm söderifrån på E4:an sen 1995. De första åren körde jag aktivt/snabbt och tjänade såklart några minuter på det. Sedan många år tillbaka flyter jag dock bara med i rytmen och lyssnar på ljudböcker och vips så är jag framme/hemma och dessutom utvilad. Mycket skönt! :)
Min XC70 D5 AWD automat går att köra på 0,6 l/mil, enligt färddatorn alltså, om jag kör försiktig landsvägskörning. Så visst har det betydelse hur man kör. Normalt går den strax över 0,7 l/mil, enligt samma färddator. Just nu ligger den på 0,72, men den har gått en hel del med släp sista veckorna.
Har haft min D5 MY07 i 4 år/15.000 mil och generellt sett har färddatorn visat 0,55-0.57 och sen så får man lägga till en deciliter vid pumpen vilket ju är ca 18% fel. Trist att en färddator anno 2000-talet så vara så otillförlitlig.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag är inte säker att färddatorn är så oprecis som det verkar. Den visar vad bilen tagit för att förflytta den. Därutöver försvinner en del diesel för att driva dieselvärmaren. Varför skulle annars den i en bensinbil visa mer exakt?
Förvisso, men jag har stor diff även på sommaren. Att det skulle vara bättre på en bensinare var nytt för mig.
Eftersom färddatorerna inte mäter hur mycket bränsle som går åt, så vet de inte det. Visningen är beroende på mätningar av sekundära parametrar, som sen omvandlas till förbrukad volym. Den omvandligen verkar stämma bättre på bensinmotorerna.
av Mwi
mattish skrev:~4,5 dygn får jag det till :P :P :P
halvtimme om dagen
110 timmar om året (räknat på 220 arbetsdagar)
(B) (PO) (PO)
Nja att öka hastigheten från 90 km/h till 120 km/h ändrar körtiden på 12 mil med 1/3 h = 20 min inte 33 minuter :???: Så på 220 arbetsdagar blir tiden 4400 min ungefär 74 h, det har jag överfört till 2 arbetsveckor på 40h, jag ser restiden som arbetstid.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 28

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]