Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wester1
kave skrev:
poseidon skrev:
Bara förbrukningen kvar å fixa då.....
Nädå, det är ju just förbrukningen man ordnat. 10 HK till är ju inget att orda om i D5, men däremot rejält lägre förbrukning.
Enligt Volvo har man lägst förbrukning med 215HK.

XC60 verkar gå från 179g co2 till 149g co2 och från 6,6 l/100km till 5,6l/100km

En dl/mil mindre än en BMW 525D med enbart bakhjulsdrift, lägre kaross och lägre effekt.
Om du ska jämföra med BMW femserie (vilket känns konstigt) så får du väll ta deras nya motor eftersom det e Volvos "nya" D5 och tar man då 530d med X-Drive (fyrhjulsdrift) så får man en förbrukning på 5,8l/100km med Aut (vilket jag inte vet om siffrorna ovan visar) och fyrhjulsdrift samt 258 Hk i en sexa. Det e en bit kvar för volvo tyvärr. 525d som du hänvisade till är gammal och byts ut snart mot en dubbelturbo fyra med mera krut i.

Om vi istället jämför med X3'an som är samma storlek som XC60 så drar den med ovanstående motor 6l/100km med Aut. Då e den iförsig duktigt snabbare än XC60 D5.

Men hur som helst är det bra av Volvo och det kan nog bli en V70 D5 för mig efter sommaren.
Användarvisningsbild
av na96gen
Om ni nu ser prislistan, kan ni inte lägga ut fakta med då tex vad som ingår i paketen. Är det samma som tidigare eller mer likt S/V60 med HP stereo i Momentum t.ex..
av viktore
Wester1 skrev:
Om du ska jämföra med BMW femserie (vilket känns konstigt) så får du väll ta deras nya motor eftersom det e Volvos "nya" D5 och tar man då 530d med X-Drive (fyrhjulsdrift) så får man en förbrukning på 5,8l/100km med Aut (vilket jag inte vet om siffrorna ovan visar) och fyrhjulsdrift samt 258 Hk i en sexa. Det e en bit kvar för volvo tyvärr. 525d som du hänvisade till är gammal och byts ut snart mot en dubbelturbo fyra med mera krut i.

Om vi istället jämför med X3'an som är samma storlek som XC60 så drar den med ovanstående motor 6l/100km med Aut. Då e den iförsig duktigt snabbare än XC60 D5.

Men hur som helst är det bra av Volvo och det kan nog bli en V70 D5 för mig efter sommaren.
Med risk för att denna tråden urartar i ett förbrukningskrig... 8)

Enligt användaren s6025t i S/V60-tråden så drar S60 D5 manuell med nya D5 4.7l/100km, V60 4.9l/100km. Min kvalificerade gissning är att V70 också kommer ligga på 4.9l/100km, eftersom den drar lika mycket som V60 med nuvarande D5. Det kan inte BMW eller någon annan tillverkare för den delen, matcha.
530D xDrive med 5.8l/100km är riktigt bra, förklaringen till den förbrukningen ligger nog i den 8växlade automatlådan där både 7an och 8ans växel är rena överväxlar. Som bekant kör Volvo fortfarande 6växlat rakt över. Vad som är anmärkningsvärt är att 525/530/535d utan xDrive ligger alla på 6.3-6.4l/100km i bl. förbrukning. Hyfsade siffror för 535d men knappast för 525.

Nu har inte ens 520d lägre förbrukning än D5.
Sen återstår det att se hur dubbelturbo-fyran som du nämner presterar. Oavsett hur låg förbrukning den kan tänkas ha så kommer man aldrig ifrån att den är minst en cylinder för liten för att sitta i en premiumbil.
av vicster
@na96gen:
Teknikpaket: Keyless Drive – nyckellöst lås- och startsystem med Personal Car
Communicator, Uppgradering ljudanläggning High Performance (/Premium Sound) Multimedia 7" färgskärm, Endast till Momentum/Summum

Momentum paket:
Aktiva Xenonljus, Blanka lister runt sidorutorna, Bluetooth handsfree,
Främre sidorutormed vattenavvisande glasWRG, Klädsel: Vittinge textil/
läder, Kombiinstrument med "Kronografinspirerade instrumentrundlar"
Watch Dials, Ljudanläggning High Performance med 5" färgskärm och
Blåtandshandsfree för ficktelefon, Luftfördelningssymbol i "genomlyst
krom", Läderklädd ratt med Silk metal inlägg, Mittkonsol och växelväljarknopp
med inlägg i Silk Metal (knopp enbart aut), Panelinlägg:
Feather line Aluminium, Parkeringshjälp bak, Regnsensor, Spoiler-/
dimljus fram,

Summum paket:
Aluminiumfälg: Balder 17", Elfällbara yttre nackskydd, Elinfällbara
backspeglar med markbelysning med tiltfunktion vid backning, Elmanövrerad
förarstol med minne för förarstol och ytterbackspeglar, Innerbackspegel
automatiskt avbländande, Klädsel: Läder Prestige Comfort alt.
Dynamic, Rails i "Silver Metal"

Så ja, det är mer likt S/V60.
Användarvisningsbild
av na96gen
Tack för det vicster!

Men jag lär väl inte vunnit på lotto att tex D5 AWD numera finns som manuell?
Användarvisningsbild
av kave
Wester1 skrev: Om du ska jämföra med BMW femserie (vilket känns konstigt) så får du väll ta deras nya motor eftersom det e Volvos "nya" D5 och tar man då 530d med X-Drive (fyrhjulsdrift) så får man en förbrukning på 5,8l/100km med Aut (vilket jag inte vet om siffrorna ovan visar) och fyrhjulsdrift samt 258 Hk i en sexa. Det e en bit kvar för volvo tyvärr. 525d som du hänvisade till är gammal och byts ut snart mot en dubbelturbo fyra med mera krut i.

Ja, om du tänker på priserna skiljer det ju styvt 100.000 på en snålt utrustad 5-serie mot en välutrustad XC70 så jag håller med dig. Jämförelsen haltar lite. Jag har själv försökt övertyga mig själv om att prisskillnaden går att räkna hem iom lägre förbrukning, men nu när en XC70II förmodligen kommer dra mindre än en 525D så blir det betydligt svårare.

Själv skulle jag aldrig lägga 550.000 för en 520D med en bullrig fyra under huven. Då är det minst 525D som gäller. Gärna 530Xd, men då snackar vi 200.000 över en XC70, men ändå klart sämre stereo, klädsel etc etc.
Host host, förlåt, 300.000 dyrare än en XC70 ska det vara:
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... 403340.htm
Användarvisningsbild
av VolvoB20
viktore skrev: Vad jag förstått så gäller liknande modifieringar D3 2.0l, den får dessutom ny turbokonstruktion för breddat register.
Nya D3:
163hk @ 3500varv
400nm @ 1500varv

Gamla D3:
163hk @ 2900varv
400nm @ 1400varv

Verkar som Volvo med dessa dieslar visar var skåpet ska stå. :)
Hmmmmm,, skåpet ska stå....jo men det visar ju också att det kanske inte var så bra val att montera på en sån pytteturbo på D3an att den storknar och kväver motorn över 2900 rpm, nu verkar man ju ha rättat till det så den hänger med till 3500 rpm igen. 2011 känns ju som en dålig mellan-generation då.
av sweborn
Att välja mellan BMW och Volvo är ju ett ekonomiskt val, men några 300' skiljer det inte i alla fall. Har man råd med en BMW är det säkert prisvärt.

Tycker det är riktigt bra för pengarna med de uppgivna förbrukningarna på V70. Då kanske Volvo kan skippa en och annan kampanj för att behålla de köpare som nu springer efter Passat istället.

Tycker också att materialkvaliteten ser bättre ut på bilderna på MY12, men det kan ju vara resultatet av bildbehandling. Idag blir panelerna typ solblekta ganska snabbt, och utstrålar också hårdplast. Bilderna i denna tråd ser mycket bättre ut. Kanske Fords räknenissar inte sätter P för Volvos ambitioner längre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sweborn skrev:Tycker det är riktigt bra för pengarna med de uppgivna förbrukningarna på V70. Då kanske Volvo kan skippa en och annan kampanj för att behålla de köpare som nu springer efter Passat istället.
Känner ingen som funderat på Passat för att få lägre förbrukning, däremot vet jag många som valt Passat för lågt inköpspris, DSG-automat, lägre pris på Haldex AWD och en bil som drar 2000 kg.

På volvo är man ju piskad att gå på allra värsta modellen med D5 och automat för att få AWD och vettig dragvikt.

Vore ju kanon om Volvo tex hade haft ett vettigt normal-alternativ med tex D3 och AWD med ok dragvikt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 40
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...