Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hur kan du ha en bil som inte finns? V70II 2,4 finns inte i Sverige i alla fall?
av Lövet
Det förklarar ju saken en aning 8)
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Rätt eller fel, men en "kontakt" inom motoravd på Volvo påstod att de hade stora problem att certifiera sina nya "Vovlisar" inför lanseringen och en "billig" lösning var att ställa om bränslekurvorna vilket gjorde att förbrukningen ökade. Surt sa räven som fick nöjet att betala sopparäkningen...... :-(O)
av riha
VolvoBM skrev:Rätt eller fel, men en "kontakt" inom motoravd på Volvo påstod att de hade stora problem att certifiera sina nya "Vovlisar" inför lanseringen och en "billig" lösning var att ställa om bränslekurvorna vilket gjorde att förbrukningen ökade. Surt sa räven som fick nöjet att betala sopparäkningen...... :-(O)

Då kan de ju sälja bilen och sedan ställa om kurvorna så vi som köpt bilarna blir lite gladare. hehehehe

Skulle gärna sett att Volvo släpper en firmware uppgradering av deras styrning som tar ner förbrukningen.

Min XC70II D5 AWD -09 drar ca 1,5-2 dl mer per mil än min gamla V70N D5 185hk -06, sen om det är helt beroende på den tyngre bilen, de bredare däcken, AWD:n, större fronten samt större sidospeglarna eller om det är motorstyrningen, det är den stora frågan för min del.

Undrar om man hade kunnat ta kontakt med BSR och bett dem ta fram en PPC dosa som inte trimmar upp effekten utan endast drar ner förbrukningen. hehehehe, det bade nog sålt som smör i såna fall.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag skulle inte vilja att min dieselbil luktade som en gammal polacklastbil för det är vad som händer när man kör på svavelfri europadiesel. Svensk standard för MK1 dieseln kommer även att införas i Europa nästa år så Statoil kan säga vad de vill.
Vinsten för de som vistas och andas i närmiljö väger tyngre än 3% lägre bränsleeffektivitet tycker jag.

Beträffande inlägget med att man har ökat bränsletörsten beror säkert på att NOX och kväveoxider ökade förmycket för att kunna certifieras. Varför börjar inte Volvo med partikelfilter kombinerat med Adblue injektion? För den som inte vet vad ad blue är så är detta något som har kommit mer på senare år till bla lastbilar. Adblue är en vätska som sprutas in i avgassystemet som tar bort en stor del av skadliga NOX och kväveoxider efter förbränning.
Något för Volvo kanske?
av Mr T
FiddeUBC skrev: Varför börjar inte Volvo med partikelfilter kombinerat med Adblue injektion?
Något för Volvo kanske?
Det är pengarna som styr. Eftersom ingen tvingar dem till det och de förmodligen inte skulle vinna särskilt mycket på det så låter de bli, liksom konkurenterna. Man gör bara de miljövänliga satsningar som man tror att man kommer att tjäna pengar på.

På lastbils- och bussidan så är det politiska initiativ som gör att tillverkarna tvingas ta fram nya miljövänligare motorer i mycket snabbare takt än på bilsidan.

Och självklart skulle politikerna kunna bestämma om samma utvecklingstakt på bilsidan men om det plötsligt skulle bli förbjudet att köra en bil som är äldre än åtta år i Göteborg, Stockholm och Malmö så är det nog ganska många politiker som får se sig om efter nya jobb. :wink: Ett par tusen irriterade åkare klarar man av men knappast fem miljoner privatbilister.

//Mr T
av EFI93
Har kört 55 semestermil i veckan med min 2.0D. Har kommit ned på 0.53 blandad körning ligger inte över 100
på landsväg. När den är inkörd ska det gå att köra under 0.5 vid landsvägskörning 90-100 km/h inget
att klaga på med 1700kg bil
Användarvisningsbild
av Guligan
Korny skrev:Har precis släpat runt på husvagnen i nästan 40mil (Skara ---> Åhus) och 1.21l/mil va INTE vad jag hade hoppats på när jag köpte min oljebrännare.
Ok, de e 1800kg husvagn, men förbrukningen är EXAKT lika hög som i min förra V70N -05 140hk, då visserligen med 1200kg husvagn, men jag hade hoppats på betydligt lägre förbrukning nu.
Känner som en del andra också uttryckt här att Volvo prioriterat bort en sänkt bränsleförbrukning ism V70II, tyvärr...

/David
Korny, fick du någon ny bil, eller är det det "gamla" måndagsexet du rullar runt med?
Om du fått ny bil, märker du ngn skillnad dem emellan?
Användarvisningsbild
av Korny
Guligan skrev:
Korny skrev:Har precis släpat runt på husvagnen i nästan 40mil (Skara ---> Åhus) och 1.21l/mil va INTE vad jag hade hoppats på när jag köpte min oljebrännare.
Ok, de e 1800kg husvagn, men förbrukningen är EXAKT lika hög som i min förra V70N -05 140hk, då visserligen med 1200kg husvagn, men jag hade hoppats på betydligt lägre förbrukning nu.
Känner som en del andra också uttryckt här att Volvo prioriterat bort en sänkt bränsleförbrukning ism V70II, tyvärr...

/David
Korny, fick du någon ny bil, eller är det det "gamla" måndagsexet du rullar runt med?
Om du fått ny bil, märker du ngn skillnad dem emellan?
Fortfarande måndagsexet som hackar sig fram :roll: MEN, jag ringde till Bilia för 15minuter sen och säljaren trodde att min bil va med på lastbilen som stod utanför och lossade bilar, så vem vet... nästa vecka kanske... :-)-)

Ska bli så gött att få den nya bilen, måndagsexet låter inte roligt när man har 1800kg husvagn efter och motorn börjar hacka - man bara väntar på en smäll och ett rökmoln från motorhuven.... hehe

Mvh David
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 56
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]