Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej bem,

har varit ett stort nöje och mkt lärorikt att läsa denna tråd. Själv väntar jag på min V70 D4 VEA som sedan 18 timmar befinner sig i status 8 på Min Volvo - på väg alltså. Har idag en V70 D5 MY07 som jag pendlar 13 mil med dagligen och där siffrorna för förbr. sett över tid nästan är identiska med dom du nu hade. Jag har 6.5 vs. 5.4. (Men visst blir väl diffen mer än 9.6%... (6.54 - 5.3)/5.3 = 23%.)
Jag ser med spänning fram emot vad jag kan komma ner till med nya bilen. Om jag inte minns helt galet så uppgavs det 6.8 l/100km för blandad för min nuvarande (som jag alltså ligger under med den typ av körning jag har) och för den nya uppges 4.1 l/100km...

/Patric
Användarvisningsbild
av bem
Patric,
Skall bli spännande att höra vad din V70 D4 VEA kommer att dra sen.
Ja det stämmer, 23% diff blev det som du upptäckte (jag korrigerade i mitt inlägg nu).
Min V70 D3 2014 skall i sina bästa stunder (landsvägskörning) gå att pressa ner mot 4,1 lit/100 km (enl fabrikuppgifterna).

/Bo
Kommer helt klart bli krokar/sidonät för mig med. :)
poscarjr skrev:Hej bem,

har varit ett stort nöje och mkt lärorikt att läsa denna tråd. Själv väntar jag på min V70 D4 VEA som sedan 18 timmar befinner sig i status 8 på Min Volvo - på väg alltså. Har idag en V70 D5 MY07 som jag pendlar 13 mil med dagligen och där siffrorna för förbr. sett över tid nästan är identiska med dom du nu hade. Jag har 6.5 vs. 5.4. (Men visst blir väl diffen mer än 9.6%... (6.54 - 5.3)/5.3 = 23%.)
Jag ser med spänning fram emot vad jag kan komma ner till med nya bilen. Om jag inte minns helt galet så uppgavs det 6.8 l/100km för blandad för min nuvarande (som jag alltså ligger under med den typ av körning jag har) och för den nya uppges 4.1 l/100km...

/Patric
Tror du kommer att bli besviken på förbrukning på din nya V70II som kommer dra betydligt mer än deklarerat. Så skillnaden mellan den nya och MY07 kommer att vara marginell. Kan tippa att du hamnar runt 6,2 - 6,5 med den nya, baserat på andra förbrukningssiffror på forumet.
jpennerb skrev:
Tror du kommer att bli besviken på förbrukning på din nya V70II som kommer dra betydligt mer än deklarerat. Så skillnaden mellan den nya och MY07 kommer att vara marginell. Kan tippa att du hamnar runt 6,2 - 6,5 med den nya, baserat på andra förbrukningssiffror på forumet.
Det har du ju ingen aning om när det gäller den nya motorn.. Men det typen av körning som han gör så skulle jag utan problem hamna på 0,55 med min D2. Mina siffror jag redovisar är innan är pendling till jobbet ca 10 km, en del längre resor, husvagnssemester osv. Tycker inte det är så illa mtp bilens storlek oavsett var deklarerade siffror säger sig..
Användarvisningsbild
av bem
Jag undrar om man med en så pass stor och tung bil som V70 nånsin kommer att komma ner mot 4,0 lit/100 km ens med en VEA, kanske på plattmark, med solsken i baken och mer optimala väder- och vägförhållanden, lättrullande däck osv. Jag menar i landsvägsfart 90 km/h nu.
Skall man ner ännu mer i förbrukning får vi nog masa oss fram i runt 80 knyck men då stör man ju trafikrytmen en del på landsvägarna. Men varför inte - det är inte förbjudet att tuffa fram i 80 km/h med personbil på landsvägen. Har faktiskt funderat lite själv på att gå ner till 85 knyck när jag pendlar till från jobbet 6 mil till, 6 mil hem. Många bäckar små, många mil, mycket pengar att spara (kanske) under en längre tidsperiod
Jag tror vi får vänta tills det (förhoppningsvis) kommer en V70 hybrid nån gång i framtiden innan vi kan börja åka riktigt snålt med en så stor bil som V70. Men jag tror också att Volvo kommer finslipa VEA motorerna allteftersom, likt de gjort med nuvarande generationen motorer (före VEA) så de blir ännu snålare.
Men det skall bli spännande att se vad VEA D2 och D3 men även D5 (när de kommer) får för förbrukning i en V70 (på papperet och i verkliga livet).
Men jag är nöjd med min V70 D3 2014 med den 5 cyl 2.0 lit motorn på 136 hk. Inte supersnål men inte så jättetörstig heller. Den går att köra snålt med den m man anstränger sig, det ser jag.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
jpennerb skrev:
poscarjr skrev:Hej bem,

/Patric
Skulle kännas lite tråkigt om jag inte skulle komma en (hyfsad) bit under mina 6.5 l/100km som jag har min D5 MY07...
Förvänta dig inget direkt.. Har du kört en D5a så pass snålt så tror jag du har förhållandevis enkelt att köra snålt även men den nya...
Många påstår att bilen inte slits till och drar mindre, men jag är tveksam. Alternativet är att det är något inprogrammerat i bilen, för min är betydligt lättare att snålköra efter 3500 mil än vad den var för 1500 mil sedan..
Nu vet vi inte hur VEA motorerna presterar för riktiga siffror men har känslan att många många kommer att bli besvikna på den verkliga förbrukningen. Att den nya V70II inte är snål beror en stor del på dåligt(bra) luftmotstånd och stor/tung bil jämfört med den lite mindre V70N.

Kan tippa att en MY14 D4 VEA med mycket lugn landsvägkörning kanske kan krypa ner under 6,0 om din MY07 D5 drog 6,5 med samma typ av körmönster, men vi får se. Hoppas at jag har fel så kanske man nästan kan börja ett ägna en tanke åt att köpa dieselbil! :lol:

Att jag kan tänka mig en nyare V70 är inte pga motorerna utan att ha möjlighet till värme i ratten! :lol:
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
Gasfoten styr en hel del på dessa dieslar tycker jag som mest har jag varit uppe i 0,90 liter milen med snitthastighet på 40 km/h men det är ju ändå betydligt mindre än bensin. Men D5 manuell är inte helt lätt att köra eco driving även om det går. :)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 28

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]