Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är dock ytterst få XC70 som säljs med FWD, men även det är ju en imagegrej, till en del. För min del tycker jag att en V70 på alla sätt är trevligare än en XC70 men bra för Volvo att en del, bl a mina vänner med stugor på konstiga ställen, tycker tvärtom, då säljs det fler bilar.../PH
andreas_lofgren skrev:Min statistik säger att 100% av XC70 ägarna i min bekantskapskrets (naturligtvis ett litet sampel men ett gäng är det) inte ens kör grusväg.
Vi får bli kompisar, så blir det en buckla i sidan på din statistik! :D

Jag köpte en XC70 med AWD främst med tanke på alla dessa gånger då jag stått där och väntat på fyrhjuling, traktor eller hjullastare för att få ut husvagnen från det lerhål till campingplats som jag råkat hamna på, oftast i samband med någon flerdagars orienteringstävling. Har efter inköpet av XC70 bara behövt tillgripa traktor en gång. Vet inte om det hade gått ändå, men hjulen på traktorn gick noterbart fortare än vad som motsvarade framryckningshastigheten, så det hade antagligen blivit totalstopp om jag provat med bilen framför vagnen.

Haldex AWD med ELSD har "Volvo" bara använt i den senaste konceptbilen, S60 Polestar.
andreas_lofgren skrev:Min statistik säger att 100% av XC70 ägarna i min bekantskapskrets (naturligtvis ett litet sampel men ett gäng är det) inte ens kör grusväg. De har köpt bilen för att det är en Volvo och den är litet "skojigare" än en V70. Hade det bara varit framkomlighetsbehov som styrde hade V70AWD sålt bättre än XC70.
Kommer man lite utanför staden stockholm (eller några av de större byarna Malmö och Göteborg) så finns det nog ofta bättre anledningar till XC70 köp än att den är skojigare än en V70. Den extra höjden och den lite oömmare karossen kan vara direkt avgörande i vissa fall.

/Martin
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Min statistik säger att 100% av XC70 ägarna i min bekantskapskrets (naturligtvis ett litet sampel men ett gäng är det) inte ens kör grusväg. De har köpt bilen för att det är en Volvo och den är litet "skojigare" än en V70. Hade det bara varit framkomlighetsbehov som styrde hade V70AWD sålt bättre än XC70.
Kommer man lite utanför staden stockholm (eller några av de större byarna Malmö och Göteborg) så finns det nog ofta bättre anledningar till XC70 köp än att den är skojigare än en V70. Den extra höjden och den lite oömmare karossen kan vara direkt avgörande i vissa fall.

/Martin
Jag vet inte om det är lokalt för Jönköping, men är det någonstans man verkligen behöver AWD på vintern så är det inne i stan. Snöröjningen är under all kritik i många fall.
Min XC70 köpte jag till stor del för att jag trots att jag bor i en närförort till Stockholm kört fast ett antal gånger de senaste vintrarna med mycket snö och knepig snöröjning i ett mycket backigt villaområde. Och så är jag i skogen och jagar ibland. Samt är en tvåbarnsfar som ofta fyller upp vilken stor bil som helst och gillar att bilsemestra.

Kombinationen kändes svårslagbar.
Martin: Endast en av XC bilarna går i Stockholm. Resten i mindre städer.

(Jag kommer inte från Stockholm. Råkar bara bo här.)
bjornw skrev:
Jag tycker inte det är för mycket begärt att en bil med AWD ska vara allhjulsdriven hela tiden, eller iaf när det behövs. Det är iaf vad jag förväntar mig av en bil för över 400 kkr i nästan-premium klassen. Allt annat är oacceptabelt och jag kan lika gärna köpa en Kia för 300 kkr eller mindre.

Bilar som driver på alla fyra "hela tiden" heter inte AWD, dom heter 4WD. Skulle Volvo kalla sina AWD för 4WD skulle hela USA stämma dom efterssom det inte är sant.. Så vill man ha "riktigt" fyrhjulsdrift så är det 4WD man ska leta efter..
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 130

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås