Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:Så återigen; maxacc på given växel får du vid vridtoppen i motorn.
Mvh
Arese
Du har rätt Arese men till vilken nytta.

Vad spelar det för roll ??? Varför köra på en given/låst växel. I ditt exempel ovan hade man ju växlat ned ett steg, hamnat på 5700 rpm och accat ÄNNU snabbare vid 5700 rpm än vid 3500 rpm på den högre växlen.

Alltså Maxacc får man på effekttoppen om man använder växellådan och växlar.
Japp men hur gör du på ettan i exemplet?

Mvh
Arese
av Arese
VolvoB20 skrev:
Put simply: Maxacc får du vid vridtoppen i motorn på ettans växel!

Mvh
Arese
av CalleV70
skippa ettan när vi pratar omkörning eller F1 etc. På ettan är ju varvet alltid för lågt i starten (därav bättre acc med automat, som har högre varv, och diesel). Det är i normalfallet varvtalet som ska styra vilken växel du accar med, inte vridmomentet!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:

Mvh
Arese
Put it simply. På övriga fem växlar 2-3-4-5-6 får man maxacc på effektoppen.

För övrigt så går det aldrig att utnyttja maxvrid på ettan för det spinner bara om du inte har en ultrasvag motor.
av AndS
Men hör ni, tråden är vilken skillnad som Polestar uppgradering ger om man nu funderar på det. Sedan kan man nog fördjupa sig i de tekniska termerna och olika beräkning men det är nog en tråd för sig.
av Arese
CalleV70 skrev:skippa ettan när vi pratar omkörning eller F1 etc. På ettan är ju varvet alltid för lågt i starten (därav bättre acc med automat, som har högre varv, och diesel). Det är i normalfallet varvtalet som ska styra vilken växel du accar med, inte vridmomentet!
Calle, ta nu vilken växel du vill och visa med en beräkning att du får högre vridhjulsmoment vid maxeffekt än vid vridmax i motorn på en given växel. Använd gärna len:s motor med 450hk vid 5700 varv och 620 Nm vid 3500 varv som exempel.

Att man ska växla ner vid omkörning har vi ju skrivit flera stycken redan - detta pga att du ändrar utväxlingen!

Frågan var om det är effekt eller vrid som "känns i ryggen". Eftersom en bil accelererar som snabbast vid vridmax på given växel så hävdar jag att det är det som känns i ryggen mest. Allra mest känns det därmed i ryggen vid vridmax på ettan. Allt förutsatt naturligtvis att vi kör med fasta utväxlingar men det har vi ju pratat om hela tiden. Men visst det är en akademisk fråga kanske...

Mvh
Arese
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:

Mvh
Arese
Put it simply. På övriga fem växlar 2-3-4-5-6 får man maxacc på effektoppen.

För övrigt så går det aldrig att utnyttja maxvrid på ettan för det spinner bara om du inte har en ultrasvag motor.
Nej, på alla växlar får du maxacc på vridmomenttoppen. Så är det - på 2:an och uppåt kan du dock växla ner och därmed öka drivhjulsmomentet.

Jag kan förövrigt utnyttja maxmoment på ettan i min 335i bara jag inte hoppar av kopplingen. 255:orna bettar bra.

Nu tror jag att jag lämnar den intressanta diskussionen - tack för visat intresse och engagemang. Vi fann nog ändå konsensus kring att det är drivhjulsmoment och den kraft det ger som är det intressanta.

Mvh
Arese
av Arese
AndS skrev:Men hör ni, tråden är vilken skillnad som Polestar uppgradering ger om man nu funderar på det. Sedan kan man nog fördjupa sig i de tekniska termerna och olika beräkning men det är nog en tråd för sig.
Sorry, vrid och hk diskussionen har en tendens att spåra ut ibland...

En Polestaruppdaterad 2,5FT är bland det mest prisvärda man kan skaffa tycker jag om man är ute efter en familjebil som är komfortabel, rymlig och med kraft för snabba omkörningar.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:på alla växlar får du maxacc på vridmomenttoppen. Så är det - på 2:an och uppåt kan du dock växla ner och därmed öka drivhjulsmomentet.
Jag trodde "maxxacc = maximal acceleration för bilen och inte för växeln" och det får man ju inte genom att ligga kvar på momentoppen utan genom att tagga ned och utnyttja effektoppen.

Vad är det tex för ide att sega sig fram på en hög växel på vridmomenttoppen, om man kan slänga i en lägre växel och acca mycket fortare. ?:-/
av CalleV70
Det som ställer till, är att du med vridmoment ena sekunden pratar hjul och andra motor. Det jag (och andra) pratar om är motorn. Om gas runt effektentoppen ger bästa acc, och alla (+len) vet att det mynnar ut i ett moment på hjulen, så kan vi släppa hjulen. Från början var det " motorns vrid känns i ryggen".
Menar du att bästa accet är vid motorns momenttopp och inte effekttopp?
Hälsningar
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]