Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Känns som att detta har blivit en allmän tråd för 2,5FT. Tänkte bara kolla med övriga ägare av V70 2,5FT vad era drar. Min drog ca 1,8l/mil på första tanken. Har då enbart kört korta sträckor (stadskörning med måga rödljus osv) till och från jobbet (ca 5km). Är detta normalt? Testade att nollställa vid ett tillfälle och körde ca 3 mil landsväg, då drog den 0,8 vilket jag tycker är riktigt bra. Men som sagt jag tycker det skiljer väldigt mycket på stadskörning och lansväg. Vad tycker ni?
Tflex skrev:Känns som att detta har blivit en allmän tråd för 2,5FT. Tänkte bara kolla med övriga ägare av V70 2,5FT vad era drar. Min drog ca 1,8l/mil på första tanken. Har då enbart kört korta sträckor (stadskörning med måga rödljus osv) till och från jobbet (ca 5km). Är detta normalt? Testade att nollställa vid ett tillfälle och körde ca 3 mil landsväg, då drog den 0,8 vilket jag tycker är riktigt bra. Men som sagt jag tycker det skiljer väldigt mycket på stadskörning och lansväg. Vad tycker ni?
Hej
Det skiljer mycket mellan stad och landsväg, det har jag också noterat. Har kört knappt 300 mil med min, mest landsväg. Jag ligger på ca 1,25 l etanol per mil i snitt. Att du lyckades komma ner i 0,8 l (etanol?) per mil på landsväg skall du vara MYCKET nöjd med. I stan är det inga problem att komma upp i 2 l etanol per mil. Kombinationen motor/automatlåda känns inte som det senaste ropet när det gäller bränsleeffektivitet direkt... Kanske lugnar det sig lite när bilen är inkörd.

Mvh
Arese
Kanske ska nämna att det var lite nedförsbacke under landsvägskörningen. Men då är 1,8 / mil inget konstigt vid stadskörning? Hade ju som sagt lite problem med bilen efter 3 mil, då bränsleadaptionen hade hängt sig osv. Teknikern nämnde att han provkört för att kolla förbrukning osv. Vill bara vara säker på att bilen är som den ska. Så här i efterhand var det kanske inte så klokt med etanol och automat då jag nästan bara kör kortare sträckor i stadstrafik. Men det är väldigt gott med automat, och motorn är riktigt skön måste jag säga.
Arese skrev:
Tflex skrev:Känns som att detta har blivit en allmän tråd för 2,5FT. Tänkte bara kolla med övriga ägare av V70 2,5FT vad era drar. Min drog ca 1,8l/mil på första tanken. Har då enbart kört korta sträckor (stadskörning med måga rödljus osv) till och från jobbet (ca 5km). Är detta normalt? Testade att nollställa vid ett tillfälle och körde ca 3 mil landsväg, då drog den 0,8 vilket jag tycker är riktigt bra. Men som sagt jag tycker det skiljer väldigt mycket på stadskörning och lansväg. Vad tycker ni?
Hej
Det skiljer mycket mellan stad och landsväg, det har jag också noterat. Har kört knappt 300 mil med min, mest landsväg. Jag ligger på ca 1,25 l etanol per mil i snitt. Att du lyckades komma ner i 0,8 l (etanol?) per mil på landsväg skall du vara MYCKET nöjd med. I stan är det inga problem att komma upp i 2 l etanol per mil. Kombinationen motor/automatlåda känns inte som det senaste ropet när det gäller bränsleeffektivitet direkt... Kanske lugnar det sig lite när bilen är inkörd.

Mvh
Arese
Precis som skrivs så skulle det vara intressant att höra lite mer om förbrukningssiffrorna från Er som fått Era bilar. Min har ju ännu inte levererats och leveranstiden verkar fortfarande stå skrivet i stjärnorna......är ju som tidigare sagt ganska tveksam till hela affären pga av omständigheterna.

Är det några fler som hunnit köra lite längre sträckor? Blev ju lite tveksam redan i sommras när man läste motortidningarnas förbrukningssiffror 1,6-1,7l/mil. Nu när även siffror från oss dödliga verkar ligga väldigt högt, om än stadstrafik, så blir man ju högst fundersam.
Handen på hjärtat så var inte miljötänket det avgörande vid val av 2,5FT och med de här siffrorna så kan man ju fundera på.....1,8l E85 (iofs stadskörning) varav 15% bensin=0,27l fossilt bränsle....inte långt ifrån dom snålaste dieslarna på marknaden + att man bränner upp 1,53l etanol när man ändå är igång....men man ska kanske inte räkna på allt;-)
Alltså, i stadstrafik dricker FT:n som en törstig kamel. Jag har kört några långkörningar, bl a Växjö Stockholm ToR och på landsväg/motorväg i 110-130 km/h ligger jag på drygt 1,2 l etanol per mil, vilket torde motsvara ca 0,9 l bensin per mil. Det får väl ändå betecknas som ok även om det knappast är snålt.

Mvh
Arese
Arese skrev:Alltså, i stadstrafik dricker FT:n som en törstig kamel. Jag har kört några långkörningar, bl a Växjö Stockholm ToR och på landsväg/motorväg i 110-130 km/h ligger jag på drygt 1,2 l etanol per mil, vilket torde motsvara ca 0,9 l bensin per mil. Det får väl ändå betecknas som ok även om det knappast är snålt.

Mvh
Arese
Landsväg/motorvägssiffrorna låter ju inte helt galet! Med tanke på att det endast är ca 300mil på mätaren så kanske det förbättras något ytterligare längre fram.
Nu börjar man se v70 2.5FT på stan.. men själv väntar man på sin sen ett halvårtillbaks beställda...
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 30
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]