Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Amli skrev:Kör du manuell eller automat?
Ska bli intressant att se vad min XC70 D5 med manuell låda kommer ligga på. Det verkar ju som det kan variera ganska mycket :???:
Om du frågade mig så kör jag manuell låda i min XC70 D5. Det är -09:a, men jag ser inte att det borde vara någon skillnad mot 08:an.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker det borde vara läge för Volvo att införa en 7-växlad låda, eftersom förbrukningen då inte borde stiga lika mycket vid högre farter

/Kalle
av riha
~Kalle~ skrev:Jag tycker det borde vara läge för Volvo att införa en 7-växlad låda, eftersom förbrukningen då inte borde stiga lika mycket vid högre farter

/Kalle
tycker det räcker bra med de 6 växlar som finns idag. Den går rätt lågvarvigt redan på sjätte vexeln och att låta den gå på ännu lägre varv kommer troligen inte få ner förbrukningen, du kommer förlora det "tryck" där också finns idag för att kunna göra säkra omkörningar om man lägger till en sjund växel också.

Nej, det är väl bara för Volvo att börja spåna på någon bra "firmware" uppgradering som finslipar motorstyrningen då jag kan se att det borde kunna göra sin nytta, prcis som trimchip gör för förbrukning och antalet hästar.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
riha skrev:
~Kalle~ skrev:Jag tycker det borde vara läge för Volvo att införa en 7-växlad låda, eftersom förbrukningen då inte borde stiga lika mycket vid högre farter

/Kalle
tycker det räcker bra med de 6 växlar som finns idag. Den går rätt lågvarvigt redan på sjätte vexeln och att låta den gå på ännu lägre varv kommer troligen inte få ner förbrukningen, du kommer förlora det "tryck" där också finns idag för att kunna göra säkra omkörningar om man lägger till en sjund växel också.

Nej, det är väl bara för Volvo att börja spåna på någon bra "firmware" uppgradering som finslipar motorstyrningen då jag kan se att det borde kunna göra sin nytta, prcis som trimchip gör för förbrukning och antalet hästar.
Okej jag har inte kört den själv, det är bara spekulationer jag har :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JasonCW skrev:
betterlead skrev:Ska bli intressant att se om det verkligen blir lägre förbrukning med Eurodiesel. Drar nämligen söderut nästa vecka.
Det är väl tidigare i den här tråden som jag har läst olika påstående om högre energiinnehåll i Europadieseln?

Hur som helst så vill jag här och nu informera er om att många av dessa uppgifter är felaktiga.
Europadieseln har lägre energiinnehåll per kilogram än Svensk MK1 men högre densitet vilket tillsammans under identiska förhållande medför en sänkning av bränsleförbrukningen på 3%.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... 1_2008.pdf
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... otorer.pdf

Man kan således förvänta sig en sänkt dieselförbrukning nere i Europa, men om 3% verkligen är tillräckligt för att märkas beror på om du klarar av att köra likadant i Europa som här hemma i Sverige. Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.

Om ni inte redan gjort så, skriv på Statoils namninsamling för rättvis beskattning av Europadieseln relativt Svenska MK1 Diesel.
http://www.webropol.com/P.aspx?id=242996&cid=42447063
Tekniken Värld gjorde ju ett oberoende test tillsammans med Rototest i deras laboratorium för några nummer sedan.

Där låg skillnaden på 10% för Eurodiesel och 16% för Super Eurodiesel . Det verkar stämma för mig också, lyckades ju få ned min V70N D5 AWD till 0.43 på färddatorn, det finns inte en chans till det på MK-diesel

/Kalle
Det hjälper inte med 7 8 eller 9 växlar, det som gör att förbrukningen rusar är att den är så "sportigt" proggad. Skipppa den adaptiva funktionen och sätt tillbaka Sport/Ekonomi-knappen så föraren får kontroll igen så är problemen lösta på 5 minuter.
mikeS80 skrev: Det är nämligen intressant att jämföra vad Volvos visar i sina officiella siffror för V70N 2,4D Classic 2008 och V70II 2,4D.
Aerodynamik,
V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2
10% högre luftmotstånd för V70II tar ju också ut sin rätt i högre förbrukning när det går lite fortare.
Användarvisningsbild
av Korny
Har precis släpat runt på husvagnen i nästan 40mil (Skara ---> Åhus) och 1.21l/mil va INTE vad jag hade hoppats på när jag köpte min oljebrännare.
Ok, de e 1800kg husvagn, men förbrukningen är EXAKT lika hög som i min förra V70N -05 140hk, då visserligen med 1200kg husvagn, men jag hade hoppats på betydligt lägre förbrukning nu.
Känner som en del andra också uttryckt här att Volvo prioriterat bort en sänkt bränsleförbrukning ism V70II, tyvärr...

/David
av riha
Korny skrev:Har precis släpat runt på husvagnen i nästan 40mil (Skara ---> Åhus) och 1.21l/mil va INTE vad jag hade hoppats på när jag köpte min oljebrännare.
Ok, de e 1800kg husvagn, men förbrukningen är EXAKT lika hög som i min förra V70N -05 140hk, då visserligen med 1200kg husvagn, men jag hade hoppats på betydligt lägre förbrukning nu.
Känner som en del andra också uttryckt här att Volvo prioriterat bort en sänkt bränsleförbrukning ism V70II, tyvärr...

/David

Se det så här, vad hade 140 hästarn dragit om du hängt på 1800 kilo på den???

Jag tycker inte 1.2 med 1800 kg släp är mycket förbrukning.

Vi har en 140 hästars passat diesel hemma också som får dra 2 ton, när vi drar stora hästsläpet med häst i ( ca 1500kg totalt) så drar den också 1.2 l/milen, den är bar aett halvår gammal och tyska dieslar skall ju vara sååååå billiga, JA, om man kör dem med tom bil och endast förare typ.

Skall tilläggas att passaten enligt Volkswagon skall kunna köras på 0,5 l/milen typ, dit ner har vi iaf aldrig nått.
av dali
En sak jag lärt mig sedan jag gått från bensin till diesel är att med bensinbilar så är det förhållandevis lätt att köra på tillverkarnas förbrukningssiffror (eller en bit under), med diesel är det svårare ju nyare bilen är. Körcykeln som används för att mäta förbrukningen är inte realistisk. Om man kör extremt lugnt (glöm omkörningar) och aldrig kör fortare än skyltningen så kan man dock komma nära och ibland t o m under.

Jag pendlade med en S40N T5 med automat på 0.85 utan att köra överdrivet snålt, den ska dra 0.94 enligt Volvo. Bytte till en V50 2.0D med sexväxlad manuell, körde med samma tempo och hamnade runt 0.63, den ska dra 0.57 enligt Volvo. Jag hade hoppats på runt 0.5 efter erfarenheterna med T5:an, men det vara bara önsketänkande, som bäst körde jag på 0.59. Det blev ändå billigare för mig eftersom jag kör 2000+ mil per år, men när dieselpriset nu nosar 15 kr/liter är det mindre och mindre förtjänst på att köra diesel. Inget vet vad som är "rätt" om 6 månader eftersom politikerna kan ändra spelreglerna över en natt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Innan man bestämmer sig för diesel ska man nog fundera på vad man har för körstil. Volvodieslar går bara snålt om man kör superförsiktigt.

Om jag tittar lite i backspegen så går ju min D5 185hk V70N bra mycket snålare än tidigare BMW som jag haft, tex en 5-serie med stor besin V8a med massor av pulver i. MEN bara så länge man kör sakta.

På autobahn så tar nog fasiken Volvodieseln mer när det börja gå fort, vid 160-170 km/och över drar D5an mer än min gamla feta bensivn V8a som satt i BMW! :-O) :-O) :-O) Märkligt. :-O) :-O) :-O)
av Vålvå
Om man kör nya XC70 D5 Auto och snittar 1 liter blandad körning, är det bra.Har själv ägt en XC90 2,5t GT som snittade under sommaren,blandad körning 1,55 vid mycket lugn körning.En XC70 bensin auto snittar lite mindre,men lågt ifrån litern snarare 1,3.Har nu en V70 II 2,4 manuell som senaste tanken snittade blandad körning 0,78 enl tripp/tank, datorn visade 0,75, helt OK! :D
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 56
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]