Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej och ursäkta sent svar!

Kan börja med att säga att jag fick ordning på bilen, som du säger curry så tålde inte vattenpumpens skovelhjul att kylarvätskan/vattnet hade frusit när bilen startades och "skovelhjulet" började snurra, det släppte från axeln, därav brist på cirkulation.

Mitt fel att problemet ens uppstod, sommaren innan fick bilen ett litet läckage på en liten kylarvätskeslang som satt mellan motor och luftfilterhus, lite snett nedanför luftfilterboxen, och då fyllde jag på med vatten några gånger.
Sen när hösten och vintern kom hade jag helt glömt bort detta, gjordr en kontroll på fryspunkt på kylarvätskan efter haveriet och då visade mätaren en fryspunkt på -12°C.

Verkstaden trodde inte på att det var vattenpumpen då dom hävdade att v-pumparna i dessa är av en väldigt bra kvalité, men jag drev på efter en jäkla massa testande och klurande själv, och fick dom att byta pumpen ändå.

Tack för den hjälp jag fått, med tips och funderingar!
God kväll
//Krille

Var och kikade på Mazda 6e idag, en bil som […]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]