Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag fick anmärkning på mina när bilen var drygt 2.5 år gammal och hade rullat 4500 mil. Det var två väldigt saltfattiga vintrar. Vi har en BMW som är 16 år nu och där är bussningarna fortfarande fina.

Kvaliteten är så undermålig att det bästa hade varit ett "magasin i bagaget" där man fyllde på med bussningar och så skulle de matas fram automatiskt vartefter de rostar bort.
av oldtimersmc
Jag tror att de snackar skit det är helt enkelt en makalöst låg kvalité på bussningarna. Köpte ett verktyg för att kunna byta själv och den kom häromdan 16 kg vägde paketet och riktigt bamse kraftig. Köpte bussningar på skruvat får se om jag fr anledning att gå banans på de ånyo. Ca 1600kr plus 4 bussningar då jag har två sjuklingar en my10 som gått ca 16500mil och en sen my12 som gått ca 9500
av oldtimersmc
VolvoB20 skrev:Jag fick anmärkning på mina när bilen var drygt 2.5 år gammal och hade rullat 4500 mil. Det var två väldigt saltfattiga vintrar. Vi har en BMW som är 16 år nu och där är bussningarna fortfarande fina.

Kvaliteten är så undermålig att det bästa hade varit ett "magasin i bagaget" där man fyllde på med bussningar och så skulle de matas fram automatiskt vartefter de rostar bort.
När jag åkte BMW så var det bussningen i framvagnen som poppade ur, så även dessa har fläckar...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:
VolvoB20 skrev:Jag fick anmärkning på mina när bilen var drygt 2.5 år gammal och hade rullat 4500 mil. Det var två väldigt saltfattiga vintrar. Vi har en BMW som är 16 år nu och där är bussningarna fortfarande fina.

När jag åkte BMW så var det bussningen i framvagnen som poppade ur, så även dessa har fläckar...
Jajjemän, det jag var ute efter var att det inte är raketforskning att göra bussningar som håller längre än 2-3 år och 5000 mil.

HAr du mera info om verktyget du beställde ?
av andersuw
oldtimersmc skrev:Jag tror att de snackar skit det är helt enkelt en makalöst låg kvalité på bussningarna.
Vem snackar skit? Såvitt jag kan se har ingen sagt att bussningarna är av god kvalitet?
av oldtimersmc
" Enligt honom var problemet också väldigt starkt beroende av hur mycket det saltas."

Han skyller på att det saltas på våra vägar underförstått så är det det som är felet O M G
Bildjäveln är tillverkad i SVERIGE då skall en svensk tillverkare fan bygga en bil som tål vårt klimat!
Skylla på klimatet My Ass
av Cox
Det är ju en Ford konstruktion det hela så det kan nog stämma, titta på hur en Ford ser ut under...... O MY GOD
Jag hade en 07:a Mondeo nya karossen som jag bytte bort av olika anledningar som vi inte behöver gå in på :-)
Men dom rostar ju fan upp saknar rostskydd från bakdörr till kofångare under bilen. 2008 började Ford att behandla bilar som säljs i Sverige dvs man behandlar bilarna när dom kommer hit.

Så vad vad jag vill ha sagt pressa dit bussningen, dränk den med Tectyl eller något liknade som inte fräter på gummi, i stället för dessa plastskydd :D
av oldtimersmc
jag ville inte nämna F-ordet men det är naturligtvis den riktiga förklaringen :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:jag ville inte nämna F-ordet men det är naturligtvis den riktiga förklaringen :lol:
Skönt vi har gått över till Kinesiskt kvalitetsägande nu då, de är ju välkända för gedigen kvalitet och massivt rostskydd. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Schmoyoho
VolvoB20 skrev:Skönt vi har gått över till Kinesiskt kvalitetsägande nu då, de är ju välkända för gedigen kvalitet och massivt rostskydd. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skämt åsido men hur länge är det sedan volvo slutade vara svenskägt? Tidigt 2000-tal? Har aldrig någonsin sett en rostig P3:a personligen iallafall, och knappt någon P2:a heller. Tror jag stötte på någon enstaka rostig S80 från omkring -99 när jag kollade på sådana för något år sedan.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]