Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Ofta är tillåtet kultryck 80-100kg.. Men det är inte så farligt att överstiga det. Dock flyttar man vikten rätt långt bak.. Men det är bättre än upp i vissa fall iaf..
av OSK
Jeg så på mange biler før valget ble på V70 nettop på grunn av hundebur og bagasjeplass. V60, og nesten alle andre "halvstore" (Audi A6, Passat +++ )biler er så avrundet i overkant bak at man bare har full lastehøyde til 20-30cm fra bakkanten til bagasjerommet. V70 har full lastehøyde fra nesten helt bakerst og fremover. Skal jeg først ha en lang bil så vil jeg faktisk utnytte lengden også.
av Gourmand
V60 år en trendig popbil och dessutom ful som stryk. Du köper en klassisk V70 av samma årsmodell och liknande miltal till ett lägre pris än den hopplösa V60 med sina minimala fönsterytor, eländiga sikt och usla lastningsutrymme. Vari består problemet ?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Gourmand skrev:V60 år en trendig popbil och dessutom ful som stryk. Du köper en klassisk V70 av samma årsmodell och liknande miltal till ett lägre pris än den hopplösa V60 med sina minimala fönsterytor, eländiga sikt och usla lastningsutrymme. Vari består problemet ?
Nu tar du i. Det finns väl ingen anledning att racka ned på V60 sådär. Trevlig och fin bil anser jag. Även om jag, med två småttingar + tant, valde V70. Det jag anser mig ha fått, som jag inte fått i V60 är snäppet vassare (mjukare) komfort och inga krav på framförhållning när det gäller packning och skrymmande last.
Användarvisningsbild
av xerent
AMS hade en V60 vs V70 duell nyligen.
V60 är i stort den bättre bilen, och är roligare att köra. Lite nyare teknik och kortare hjulaxelavstånd gör rattandet roligare enligt de flesta.
V70 har mer utrymmen och bättre komfort, såsom bättre fjädring (hjulaxelavståndet hjälper till) och mindre vägljud. Styrningen i V70 är ganska trist men kan avhjälpas till viss del med extra breda däck. (Regalskeppet Vasa på vägen, var det nån som skrev...)

Vill du ha en rolig bil att köra, ta V60. Vill du ha komfort och utrymmen, ta V70.
av Maximuspro
Bosa skrev:Nån som har erfarenhet av hundbur i en V60, gärna Mim's Variocage SL. Verkar vara tvungen att ställa buren mitt i bagageutrymmet så jag antar att man får in ett par necessärer bredvid buren och sen är det fullt?
Ja har bur till schäfertik i bilen, tar ca 65% av utrymmet men dessa dagar är vi bara tre personer och behöver vi lasta mycket så tar jag takboxen.
av Primus
Gourmand skrev:V60 år en trendig popbil och dessutom ful som stryk. Du köper en klassisk V70 av samma årsmodell och liknande miltal till ett lägre pris än den hopplösa V60 med sina minimala fönsterytor, eländiga sikt och usla lastningsutrymme. Vari består problemet ?
Om jag körde en V50 D2 skulle jag vara lite försiktig med att skriva så nedvärderande ord om en V60..;)
av Primus
Maximuspro skrev:
Bosa skrev:Nån som har erfarenhet av hundbur i en V60, gärna Mim's Variocage SL. Verkar vara tvungen att ställa buren mitt i bagageutrymmet så jag antar att man får in ett par necessärer bredvid buren och sen är det fullt?
Ja har bur till schäfertik i bilen, tar ca 65% av utrymmet men dessa dagar är vi bara tre personer och behöver vi lasta mycket så tar jag takboxen.
Har du alltså en en hundbur i en V60 och klarar det mesta för tre personer? Blir det ofta med takboxen eller bara då och då? Kan du berätta lite mer? Jag kommer ju inte ha en hundbur så det låter hoppingivande..:)
av Primus
Känns som jag spammar tråden nu.. 8)

Men hittade testen i TV där de testar stor -och lillebror. Den indikerar det jag tycker mig se i tråden; att V60 inte är SÅ liten trots allt. BMW 3-serie var också med och den stod högst upp på listan om vi skulle köpt bil privat(vilken jag nu avskrivet av ekonomiska skäl). Och i denna test ser jag att V60 är större än 3-serien. Åtminstone på pappret. Ska se om jag kan ta mig iväg till Volvohandlaren idag, igen.. :lol:
Användarvisningsbild
av mxjolle
Spoiler »
Har du provkört den nya D4 motorn? Jag visste inte att de fanns ute hos återförsäljarna. Men du kanske menar den gamla D4?
[/quote]

:roll: bra fråga, så insatt är jag tyvärr inte... :oops: Näe, det var den gamla D4 motorn... NGT090

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... vi-provkor 0,4l/mil :-O)

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]