Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#792224
Nu har jag testat att köra med ljusreglaget på halvljus i mörker och då funkar allt som det ska.

Det känns som en försämring eftersom jag föredrar att köra med ljusreglaget på 0 och alltid ha kurvljuset på, fast å andra sidan har det hittills aldrig hänt att jag råkat flippa på helljuset i halvljusläget. Som några påpekat här är det frustrerande att (halv)viktiga förändringar görs i min bils beteende i samband med service som jag inte informeras om. Det förvånar mig faktiskt lite att volvo inte kan informera bättre om sådana här saker. De skulle ju kunna kommunicera positiva budskap istället för att bara tiga.

Varför är kurvljuset flyttat till halvljusläget? Det finns säkert en tanke bakom det. Varför inte berätta om den och åtminstone göra ett försök att göra oss volvoägare lite nöjda med vad vi får när det kommer ny mjukvara? Hade jag suttit på volvo hade jag slagit ett slag för den saken.
av Dpblad
#792245
bem skrev:
apersson850 skrev:
Så som det fungerar hos Volvo har serviceteknikerna ingen aning om vad som finns i mjukvaruuppdateringarna som de laddar in.
Kan det verkligen vara så? Då vet man ju aldrig om en mjukuppdatering löser ett visst problem innan man gör uppdateringen.
En lista med förbättringar och fixar i en viss mjukvaruversion hör ju liksom till i min värld.
Korkat system och måste vara frustrerande för mekanikerna.

/Bo
...och mycket provocerande för kunderna. Har diskuterats tidigare. Ex.vis http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95673
av perhall
#792339
Varför kan man inte få en lista som komplement till serviceprotokollet, t ex:
1. Bältesvarnare, ljud, uppdaterat
2. ABL (det ovan)
3. Mjukvara motorstyrning uppdaterad

Skulle ju göra att kunden känner att Service 2.0 ger ett mervärde.
PH
av matte75
#792491
Lite offtopic, men jag undrar hur man kan se om man har ABL eller ej. Jag har en V70 2010 som enligt säljaren skulle ha ABL men jag har ingen knapp inne i kupén som jag kan stänga av det, inte heller något val i menyn där man stänga av det.
Användarvisningsbild
av joel80
#792498
På min ser jag tydligt hur mina ljus går upp och ner när jag startar bilen då det är mörkt ute. Kan du se något sånt när du startar?

Kolla sidan 77 i manualen, där står det så här:
Funktionen kan avaktiveras/aktiveras under
Bilinställningar / Ljusinställningar / Aktiva kurvljus.

http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p10989.pdf

Har du inget kan du kräva ersättning motsvarande vad värdet av ABL är. Har du papper på att bilen ska ha ABL?
av ahlis1
#792501
matte75 skrev:Lite offtopic, men jag undrar hur man kan se om man har ABL eller ej. Jag har en V70 2010 som enligt säljaren skulle ha ABL men jag har ingen knapp inne i kupén som jag kan stänga av det, inte heller något val i menyn där man stänga av det.
På min XC70 2011 finns inte heller ABL i menyn men jag noterar att det finns en varningslampa i instrumentpanelen för funktionen, är det så på alla tro?


joel80 skrev:På min ser jag tydligt hur mina ljus går upp och ner när jag startar bilen då det är mörkt ute. Kan du se något sånt när du startar?
Vid start går väl ljusen alltid upp och ner på alla bilar med xenon?
Användarvisningsbild
av joel80
#792503
Ah.. ja du har nog rätt.. den kontrollen bilen gör har nog inte med ABL-en att göra.
Användarvisningsbild
av Vojje
#792543
Nej, det beror på ECE-direktivet 48 som bl.a. kräver automatisk nivåreglering av strålkastare
Användarvisningsbild
av Perra83
#792556
P2 bilarna har ingen kontroll av lamporna vid start trots xenon med ABL.

C30ns ABL lyktor gör kontroll ner och åt sidorna och upp igen och BLIS blink samtidigt.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.