Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Jag tror också hybriderna kommer vara rätt vanliga på våra vägar, om säg 10 år.
Såklart dieseln blir kvar men boomen har nog nått toppen nu eller snart, gissningsvis.
Allt är ju bara gissningar - se bakåt 10 år, vem kunde tro att dieseln skulle ha ca 70% av nybilsförsäljningen nuförtiden i Sverige?
Läser nästan aldrig motortidningar längre (prenumererade på Vi bilägare för många år sen men tröttna).

/Bo
Ska du köpa en bil för 170-200 000 kronor, så spelar väl inte 30-40 mils resa någon större roll i sammanhanget och att handla av en Volvo-handlare betyder att man som regel får betala alldeles för mycket för bilen.
Användarvisningsbild
av bem
Gourmand,
Att resa i sig en bit för att köpa en bil är i och för sig inget problem för mig, men det blir rätt opraktiskt om det mot förmodan skulle bli nåt större fel på bilen som rör ev garanti - då skall ju bilen in till den handlaren för åtgärd. Mer sånt jag tänker på.
Jovisst är det dyrare att handla av en Volvohandlare än privatperson, det är jag medveten om.
Men det är inte så jättemånga privatpersioner som säljer t ex en V70 DRIVe 2012 på de websiter jag kollat på, de flesta är handlare.

/Bo
När du har tänkt att köra så pass långt och äga bilen i 10år till 40000mil är driftsäkerheten viktig. Så frågan är hur väl fungerar en T4/T4F och D2 när dom kommer upp i dessa miltal? Har själv dålig koll. Att få ett motor/lådras ökar på driftkostnaden avsevärt. Kan det vara värt att satsa på något mer beprövat, säg 2.0d, 2.4d, D3, D4, D5?
Användarvisningsbild
av MartinS
bem skrev:Gourmand,
Att resa i sig en bit för att köpa en bil är i och för sig inget problem för mig, men det blir rätt opraktiskt om det mot förmodan skulle bli nåt större fel på bilen som rör ev garanti - då skall ju bilen in till den handlaren för åtgärd. Mer sånt jag tänker på.
Eventuella fel skall avhjälpas utan besvär och kostnader för dig. Du skall ha rätt att lämna den lokalt för garantiproblem, alternativt få ersättning för resa etc. Snacka med säljaren så skall du se att det inte är några problem. Letar man begagnad bil och är lite kräsen får man räkna med att åka långt, det har jag alltid gjort när jag köpt begagnade bilar.

/Martin
jpennerb skrev:När du har tänkt att köra så pass långt och äga bilen i 10år till 40000mil är driftsäkerheten viktig. Så frågan är hur väl fungerar en T4/T4F och D2 när dom kommer upp i dessa miltal? Har själv dålig koll. Att få ett motor/lådras ökar på driftkostnaden avsevärt. Kan det vara värt att satsa på något mer beprövat, säg 2.0d, 2.4d, D3, D4, D5?
D2-motorn är en av världens mest sålda dieselmotorer och är nog beprövad mer än de flesta. Det finns exempel på bilar som har denna motor som rullat över 60.000mil. Det är en PSA-motor (Peugeot/Citroen), som finns i bl.a. Ford, Mini, Volvo och naturligtvis Citroen och Peugeot.
PSA:s 6-cylindriga dieslar sitter bl.a. i Jaguarer av senare modeller. Sen kan jag tycka att t.ex. en Volvo S80 inte riktigt passar med denna motor (D2), det är ju en annan typ av bil.
Invändningarna mot denna motor har nog främst handlat om att motorn kan kännas lite klen i större bilar. Men trådskaparens körmönster borgar för att det är ett vettigt val för just honom. Jag kör ju själv denna motor i V50 2012 och där känns den närmast skräddarsydd. I den V70 (2011)jag själv använder i jobbet sitter en manuellt spakad D3:a och det är en harmonisk och rimligt snål drivlina. Men, visst är hållbarheten en av de viktigaste ingredienserna vid ett bilval. Finns många exempel på dåligt konstruerade motorer, som kanske är snåla och går fint, men som inte håller.
Användarvisningsbild
av bem
Fabriksgaranti vet jag skall kunna åtgärdas av vilken Volvohandlare som helst t ex den lokala även om man köpt bilen på annat ställe.

Tänker på de där garantierna som handlarna har som jag sett som t ex "Selekt" och allt vad de heter, som kan gälla efter fabriksgarantin. För såna "garantier" måste man väl in till den handlare man köpt bilen av?

/Bo
Användarvisningsbild
av MartinS
bem skrev: Tänker på de där garantierna som handlarna har som jag sett som t ex "Selekt" och allt vad de heter, som kan gälla efter fabriksgarantin. För såna "garantier" måste man väl in till den handlare man köpt bilen av?

/Bo
Egentligen inte, nej. Men ta upp diskutionen i ett tidigt skede med säljaren, och be att få det på pränt om det skulle bli affär.
av mattish
jpennerb skrev:När du har tänkt att köra så pass långt och äga bilen i 10år till 40000mil är driftsäkerheten viktig. Så frågan är hur väl fungerar en T4/T4F och D2 när dom kommer upp i dessa miltal? Har själv dålig koll. Att få ett motor/lådras ökar på driftkostnaden avsevärt. Kan det vara värt att satsa på något mer beprövat, säg 2.0d, 2.4d, D3, D4, D5?
1,6d är en hållbar och välbeprövad motor, frågetecknet är istället de nya små bensinturbomotorerna. Inte för att jag tvekar på dom men det finns inte så många som gått så långt i verklig trafik.

Lågt räknat på bränsleförbrukningen, räkna 0,5 på 115hk och 0,6 på 175hk.

Jag är väldigt nöjd med min 115hk när man ligger på landsväg. Pga den lägre effekten sparar jag mig väldigt mycket oftare från idiotomkörningar än när jag hade passaten med 170hk diesel. Säkerhetstänk :P ! Den går faktiskt väldigt snålt då också, staplarna brukar visa under 0,5.
bem skrev:Gourmand,
Jovisst är det dyrare att handla av en Volvohandlare än privatperson, det är jag medveten om.
Men det är inte så jättemånga privatpersioner som säljer t ex en V70 DRIVe 2012 på de websiter jag kollat på, de flesta är handlare.

/Bo
Jag syftar närmast på fristående bilhandlare, inte privatköp då denna bil ännu inte är särskilt vanlig på privatmarknaden. Finns faktiskt en hel del seriösa och fristående bilhandlare på marknaden och prisbilden är betydligt aptitligare än om man går in i en Bilia-hall. kan iaf vara värt att kolla.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]