Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Fast nu gör du ju en tankevurpa Gourmand. Bilen kan vara en förutsättning för att tjäna in pengarna och kan därmed bidra till ett större tillskott pengar till kassan än bortfallet från värdeminskningen innebär. Betalar du av i förväntad värdeminskningstakt har du dessutom alltid täckning på lånet precis som för en bostad. Att en bostad alltid stiger i värde är ungefär som att en bank aldrig konkursar. Det fungerar oftast men blir jobbigt när det går åt andra hållet. En bostad är ju amorteringsfri efter det belopp där banken känner sig säker på att du kommer ha täckning på lånet oavsett konjunktursvängningar. En bil som amorteras i bra tempo är alltså en precis lika säker sak att låna på som en bostad. Allt handlar om att inte ta lånen på för många år så att man börjar sakna täckning. Lånen i sig har aldrig varit problem, problemet har varit att folk och banker saknar likviditet.
av specos
Jag tror ju inte att det är någon idiotleasing...

Säg att du köper en V70 T4 Limited Edition för kampanjpriset
260 000
service 3 år= 9000
försäkring 3 år = 9000
restvärde 55% av kampanjpriset 143 000 ger v-minsk på 117 000

Totalt under 3 år således 117+9+9=135 000 kr / 36 mån = 3 750 kr
Eller privatleasa den för 3 818 kr.

Om du räknar med räntekostnad för ditt köp blir det något dyrare än 3750 kr och privatleasingen torde rent av bli billigare... Men i stora slängar så blir det snarlika kostnader...

Jämförelsevis har vi en S40 08 i släkten som köptes 2011, en treårsbil som då dock hade rullat drygt 10 000 mil. Idag har den inte rullat mer än 12 000 mil och har kostat med faktiska kostnader och uppskattat försäljningspris på blocket 2250 kr per månad + bränsle. Det skiljer inte såååå jättemycket.
Användarvisningsbild
av Lazy
Ja tror att det kan vara ett bra alternativ för många som har det svårt akut ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av joel80
Har man det svårt akut ekonomiskt ska man väl inte kolla på en ny bil!? Finns bra med fina bilar på andrahandsmarknaden! Har man det svårt akut ekonomiskt kanske en bil inte är det första man ska ha heller.. :) Om det inte är helt nödvändigt för att man ska kunna dra in pengar...
av Lövet
Snarare är avbetalningsköp ett sätt för folk som inte kan räkna att tro att deras billigare än de är. :wink: Värdeminskning tänker man på var 4-5 år och glömmer under tiden. Specos har ett mycket bra inlägg som visar att det snarare handlar om hur man vill lägga upp sin ekonomi än om man har mycket pengar eller lite.
Användarvisningsbild
av Lazy
Perfekt läge för familj som inte har kontanter och insats till en ny bil tycker jag .
Användarvisningsbild
av joel80
Lazy: Jovisst.. men har man inte möjlighet att spara till en kontantinsats på en bil kanske man har svårt att finansiera ett köp (leasing) av en ny bil också.
Men det kan ju vara så att man precis fått ett nytt välbetalt jobb och snabbt behöver en bil. :)
av jpennerb
För mig och min sambo så är bilen bara en kostnad, vi drar alltså inte in några pengar med bilen. Båda har 5min cykelväg till jobbet, 2min till dagis och 2min till affärer(mat, kläder osv). Vi skulle enkelt klara oss utan en bil för över 5000kr/mån inkl. bränsle. Allt som vi gör med bilen kostar egentligen bara pengar(åka shoppa, semester m.m.), men att besöka vänner och släktingar kanske ändå har ett värde? :roll: :) Om vi skulle få det knapert så är att sälja bilen en ganska enkel grej om man vill minska omkostnaderna här hemma.
av llesrof
Privatleasing känns ju ungefär som att bo i en hyresbarack. Man betalar och betalar och får inte ens ett tack av den som får pengarna. Dessutom är det ungefär lika dyrt som att äga sitt boende. Tar jag lån och köper bilen är den min efter X antal år och restvärdet tillfaller mig.

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]