Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Dpblad skrev:Det viktigaste är väl att Volvo sänker sina framtida utvecklingskostnader och därmed överlever ett tag till...

Mest intressant blir hur man klarar ljud och vibrationer med bara 4-cyl (ffa lågvarvig diesel) och höga moment. Bmw har ju ännu inte lyckats. Å andra sidan visar ju 60-serien att idag är sportighet, design och storstad prio 1.
Håller med om BMW, deras fyror går varken mjukare eller tystare än t ex Fords. Gäller både bensin och diesel.
Å andra sidan är ju Volvos femmor långt från sexcyl motorer i att gå mjukt och vibrationsfritt.
En 3,2 går enormt mycket mjukare än en 2,5T/FT (har haft båda)
PH
av Gourmand
MattiasD skrev:
V9097 skrev:Men det jag tror kommer bli en storsäljare i Sverige är V70 D4 181hk med manuell låda som klarar nya miljöbilsdefinitionen. CO2-värdet ligger på 109-112g/km beroende på utrustning
Dieselboomens baksida skrivs det mer och mer om, du tror inte fler börjar att tänka en extra gång då? Själv kör jag redan idag V70 med automat som klarar dagens krav för miljöbil.
Det du kallar "dieselboom" är egentligen en anpassning till vår omvärld. I resten av Europa är dieselmotorn helt dominerande och etanoldrift har man knappast hört talas om. I Sverige säljs numer knappast några etanolbilar alls och det är naturligtvis alldeles utmärkt. Dessa megatörstiga dinosaurier håller äntligen på att försvinna även från den lilla svenska marknaden. Gissningsvis kommer antalet tankställen för detta brännsvinsbränsle att kraftigt minska inom bara något år och till slut försvinna helt. Inte ens våra ibland tämligen korkade politiker tror längre på detta misslyckade bränsle
av Mwi
Det säljs ju några bilar om året i USA, det är inte bara européer som köper bilar. Så jag tror att du överdriver lite när det gäller E85 bilarnas nära död.
av s6025t
Volvo säljer inga flexifuel i USA o inte några diesel heller så jag tror inte Volvo utvecklar en Etanol motor med så litet kundunderlag som det är i dagsläget för Etanolbilar
99% är väl antingen bensin eller diesel som säljs idag o det kostar ju en hel del att anpassa o certifiera en till motor som ska gå på Etanol o den kostnaden tror jag inte är ekonomiskt försvarbar för Volvo i dagsläget
Användarvisningsbild
av Funk
Om jag minns rätt så är fördelningen ca. 8% rena bensinbilar , ca.82% diesel och resten blandat mellan flexis, gas och hybrider (Volvo på svenska marknaden.). Etanol så bra som den är, så är dess framtid IMO ökad låginblandning i alla möjliga bränslekvaliteter och då globalt inte flexibilar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Gourmand skrev:
MattiasD skrev:
V9097 skrev:Men det jag tror kommer bli en storsäljare i Sverige är V70 D4 181hk med manuell låda som klarar nya miljöbilsdefinitionen. CO2-värdet ligger på 109-112g/km beroende på utrustning
Dieselboomens baksida skrivs det mer och mer om, du tror inte fler börjar att tänka en extra gång då? Själv kör jag redan idag V70 med automat som klarar dagens krav för miljöbil.
Det du kallar "dieselboom" är egentligen en anpassning till vår omvärld. I resten av Europa är dieselmotorn helt dominerande och etanoldrift har man knappast hört talas om. I Sverige säljs numer knappast några etanolbilar alls och det är naturligtvis alldeles utmärkt. Dessa megatörstiga dinosaurier håller äntligen på att försvinna även från den lilla svenska marknaden. Gissningsvis kommer antalet tankställen för detta brännsvinsbränsle att kraftigt minska inom bara något år och till slut försvinna helt. Inte ens våra ibland tämligen korkade politiker tror längre på detta misslyckade bränsle
Först och främst är etanol inte ett misslyckande bränsle det är ett bra komplement till Diesel/gas/el, har för mig av allt drivmedel som såldes under förra året så var det endast 1 procent etanol. Samtidigt skulle det passa Volvos varumärke utmärkt för dom vill ju ha en grön image och då räcker inte bara diesel-hybrider, dom måste satsa på att ha etanol/gas/el som alternativa bränslen dock har dom det nu men dom kan bli ännu bättre på det. Känns ju onödigt att dom tillverkar bensinmotorer som inte kan gå på etanol, eller dom kanske redan är konverterade för att tåla en hel del etanol ifall dom höjer etanolhalten i bensinen?
av Gourmand
Det är ju ändå så att knappast någon ser miljömässiga vinster med etanol som bränsle och det är den huvudsakliga orsaken till att det håller på att försvinna. I övriga Europa har man knappt hört talas om dessa spritbilar och nu har t.o.m. våra politiker fattat detta.
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Kanske är alla bränslen baserade på olja en dead end.
Kanske lobbyerar oljebolagen i egen sak?!?
Kanske framtiden är en mix av många olika bränslen och etanol borde hållas levande enkom för detta?

Det enda vi faktiskt vet är att oljan kommer ta slut.

Men min nästa bil blir nog en diesel.
Det finns liksom inte incitament nog att välja det rätta.
Användarvisningsbild
av Funk
eller dom kanske redan är konverterade för att tåla en hel del etanol ifall dom höjer etanolhalten i bensinen?
Jag tror nog att du gav svaret där, eftersom låginblandning ökar världen över så ger det större resultat än att sälja ett fåtal etanolbilar. Enda sättet att vinna på rena etanol/flexibilar är om man får tillräckligt många att köra dem, då blir det väl snarast subventioner som skall locka.. och så många blir det inte ändå. Bättre då att blanda in 10-15% i ALL bensin världen över och titta på metoder att göra liknande med dieseln.
Enda sättet IMO att få ett större genomslag är annars någon form av tvång, eftersom hotet om oljans slut inte slått igenom än..

/Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare