- ons 22 apr 2015, 16:57
Om jag jämför med min förra bil, en 5 år gammal Honda Accord så var den totalt kliniskt fri från knirr och andra småljud i kupén. Den inredningen är mycket solid med fina material, definitivt på samma "premiumnivå" som t.ex. A4, Mercedes C-klass o.s.v. Inte många inser vilken extrem kvalitet den modellen håller, både i inredning men också maskinellt. (Sorry för off topic) Men vad gäller tysthet i kupén så är det en klart mindre bil än V70, och säkert mkt mer vridstyv, detta har stor inverkan.
js1 skrev:Jag hämtade ut min V70 2013 i fredags och trodde att Volvo kommit ikapp vad gäller knarr från inredningen. Den gamla bilen var en 855 från 1996 så dom har ju haft några år/generationer på sig. Precis som Leafs skriver så knarrar det fint från panelen på B-stolparna när man sneddar en infart. (För övrigt är min bil tyst så visst har det blivit bättre)Vridstyvhet har väldigt mkt med saken att göra, som du säger. V70 är i grunden en väldigt stor bil, och därmed svår att göra lika vridstyv som en liten bil. Enkel fysik. Visst går det,men det skulle kosta massor av kilon. V70 är ju redan tillräckligt tung som den är.... :)
Samtidigt har frun en SEAT Ibiza från 2011 som är helt tyst i inredningen, samma sak med hennes tidigare Polo. Det är mindre bilar med kortare kaross så dom kanske är vridstyvare, vad vet jag. men samtidigt är dom betydligt billigare.
Är det någon som vet hur man demonterar panelen på B-stolparna, kanske tom har en länk till nån guide? Jag måste försöka tysta knarret med filtmaterial på baksidan som jag gjorde med många paneler på 855:an. Trodde jag skulle slippa sånt nu.
Om jag jämför med min förra bil, en 5 år gammal Honda Accord så var den totalt kliniskt fri från knirr och andra småljud i kupén. Den inredningen är mycket solid med fina material, definitivt på samma "premiumnivå" som t.ex. A4, Mercedes C-klass o.s.v. Inte många inser vilken extrem kvalitet den modellen håller, både i inredning men också maskinellt. (Sorry för off topic) Men vad gäller tysthet i kupén så är det en klart mindre bil än V70, och säkert mkt mer vridstyv, detta har stor inverkan.