Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leafs
js1 skrev:Jag hämtade ut min V70 2013 i fredags och trodde att Volvo kommit ikapp vad gäller knarr från inredningen. Den gamla bilen var en 855 från 1996 så dom har ju haft några år/generationer på sig. Precis som Leafs skriver så knarrar det fint från panelen på B-stolparna när man sneddar en infart. (För övrigt är min bil tyst så visst har det blivit bättre)
Samtidigt har frun en SEAT Ibiza från 2011 som är helt tyst i inredningen, samma sak med hennes tidigare Polo. Det är mindre bilar med kortare kaross så dom kanske är vridstyvare, vad vet jag. men samtidigt är dom betydligt billigare.
Är det någon som vet hur man demonterar panelen på B-stolparna, kanske tom har en länk till nån guide? Jag måste försöka tysta knarret med filtmaterial på baksidan som jag gjorde med många paneler på 855:an. Trodde jag skulle slippa sånt nu. :cry:
Vridstyvhet har väldigt mkt med saken att göra, som du säger. V70 är i grunden en väldigt stor bil, och därmed svår att göra lika vridstyv som en liten bil. Enkel fysik. Visst går det,men det skulle kosta massor av kilon. V70 är ju redan tillräckligt tung som den är.... :)

Om jag jämför med min förra bil, en 5 år gammal Honda Accord så var den totalt kliniskt fri från knirr och andra småljud i kupén. Den inredningen är mycket solid med fina material, definitivt på samma "premiumnivå" som t.ex. A4, Mercedes C-klass o.s.v. Inte många inser vilken extrem kvalitet den modellen håller, både i inredning men också maskinellt. (Sorry för off topic) Men vad gäller tysthet i kupén så är det en klart mindre bil än V70, och säkert mkt mer vridstyv, detta har stor inverkan.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Leafs skrev:Min MY2012 är knäpptyst, förutom en enda panel. Jag tycker det verkar vara panelen mellan fram- och bakdörren på passagerarsidan. Men den knirrar inte i vanliga gupp, bara över sneda kanter där man får vridning i karossen. Mittkonsolen är knäpptyst.

Intressant nog är det just panelen jag nämnde som verkar knarra i alla bilar jag har ägt de senaste åren oavsett tillverkare och modell.
Det låter som att du behöver fetta in låsbyglarna med litiumfett eller motsvarande. Testa det, enkel fix.
av Leafs
Sleeper skrev:
Leafs skrev:Min MY2012 är knäpptyst, förutom en enda panel. Jag tycker det verkar vara panelen mellan fram- och bakdörren på passagerarsidan. Men den knirrar inte i vanliga gupp, bara över sneda kanter där man får vridning i karossen. Mittkonsolen är knäpptyst.

Intressant nog är det just panelen jag nämnde som verkar knarra i alla bilar jag har ägt de senaste åren oavsett tillverkare och modell.
Det låter som att du behöver fetta in låsbyglarna med litiumfett eller motsvarande. Testa det, enkel fix.
Intressant. Du menar alltså dörrarnas låsbyglar?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Ja precis. Finns många tidigare trådar om detta. Jag brukar fetta in bygeln som sitter i karossen och dutta en spray in i låskistan och så låsa/låsa upp några gånger. Då blir det tyst ett halvår eller så. Det funkar med silikonspray också men då får man upprepa oftare.

Det är ju inte säkert att det är detta som är ditt problem, men jag känner så väl igen det där med att ljudet kommer när man t ex backar ned från en trottoarkant samtidigt som man svänger - dvs vrid i karossen.
av Leafs
Sleeper skrev:Ja precis. Finns många tidigare trådar om detta. Jag brukar fetta in bygeln som sitter i karossen och dutta en spray in i låskistan och så låsa/låsa upp några gånger. Då blir det tyst ett halvår eller så. Det funkar med silikonspray också men då får man upprepa oftare.

Det är ju inte säkert att det är detta som är ditt problem, men jag känner så väl igen det där med att ljudet kommer när man t ex backar ned från en trottoarkant samtidigt som man svänger - dvs vrid i karossen.
Ok. Ska testa vid tillfälle. Återkommer med resultat. :)
av Denesfay
Min backspegel inne i bilen har ett vibrerande ljud när man kör. Någon som har någon instruktion på hur man demonterar den? Tänkte om man kunde klämma in något innanför ramen på den så det blir tyst. Det är förövrigt spegeln med autoavbländning och kompass.

Min mittkonsoll är däremot tyst.

Har lite problem med att panelen ovan i tak vid backluckan låter vid ojämnheter i vägen och brunnslock. Där ska jag klistra på något filtmaterial också.
av DaBlo
Har haft bilen inne på verkstaden nu, dom demonterade hela mittkonsolen och smetade något jox i alla skarvar och nu är den snudd på knäpptyst! :-)-)

Få se hur länge det tar innan joxet torkat ut bara. :wink:
Användarvisningsbild
av Sleeper
DaBlo skrev:Har haft bilen inne på verkstaden nu, dom demonterade hela mittkonsolen och smetade något jox i alla skarvar och nu är den snudd på knäpptyst! :-)-)

Få se hur länge det tar innan joxet torkat ut bara. :wink:
Vad fick du pröjsa för det? Var det bilia?

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]