Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#766385
11,3 är ju nästan det dubbla mot för t.ex en V70 D3:a.. Jag tycker det låter sjukt mycket för en relativt ny bil.
av jite
#766394
Nu är ju inte vår 740 ny direkt men den ligger ju runt samma förbrukning på 116hk innan den tappade några på vägen. Så nog har det hänt en del ändå sen 1990 :)

1990: 116hk/183Nm runt litern milen
200x: 285hk/400Nm (315hk/480Nm med Polestar, samma förbrukning) strax över litern milen

Sen rullar 740:n på 15" 185/65 (tror jag) medans T6an rullar på 17" eller 18" original typ 225 eller 245.. Plus automat (+1dl direkt mot manuella i 740n), AWD för T6an.. Altihop extra gör sitt också :)
Senast redigerad av 2 jite, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Guligan
#766395
"11,3 är ju nästan det dubbla mot för t.ex en V70 D3:a.. Jag tycker det låter sjukt mycket för en relativt ny bil."

Det är ju lite mer grejer som ska runt i en T6 med sex cylindrar, automat och fyrhjulsdrift, så den jämförelsen haltar något... :wink:
av fredrikwt
#766413
Ska man jmf med D3 kan man ju jämföra med aygo med - helt ointressant med en fwd D3 mt för min del. Aut, awd och en stark motor är krav, dvs minst d5 - det blir fortfarande lite äpplen o päron men så rättvis jmf som möjligt med Volvo
av dissonans
#766415
Ja, om man jämför en relativt standardutrustad V70 D3 2013 mot en fullsmetad (saknade radar, subwoofer och p-hjälp fram, resten fanns) V70 T6 2008 så är det en del saker som skiljer (T6 vs D3):
AWD vs FWD.
Automat vs manuell.
2040 kg vs runt 1800 kg.
Drygt dubbla effekten (285 vs 136)
0-100 på 7.2 vs drygt 10 sekunder.
En fem år nyare bil är mycket mer optimerad map förbrukning.
Våra körprofiler skiljer sig ganska avsevärt. Du kör 16 mil motorväg och sedan en halvmil stad. Jag kör (körde egentligen, bilen är såld pga att jag inte trivdes med automatlådan) lite stad, sedan 1.6 mil motorväg och sedan en halvmil stad. Självklart är din körprofil mycket snällare än min (jag kör inte heller nära framförvarande bil för att spara droppar ;) ). Där du får 6.1 i snitt skulle jag antagligen hamnar på max 10.1. Skiljer alltså 4 dl per mil, inte 100%.
Sammantaget tycker jag - sett till vad man får - faktiskt att det är en avsevärt sämre utrustad snåldiesel som är manuell, saknar fyrhjulsdrift och inte ens har halva effekten som är den törstiga bilen av de två ;) Då har vi inte ens gått in på stinkade dieselavgaser, bullrande och skakande dieselmotor, miljöaspekterna samt utebliven gångkultur.

Antagligen därför jag valde att köra T6 och du D3, vi värderar högst olika.
Senast redigerad av 1 dissonans, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#766416
joel80 skrev:11,3 är ju nästan det dubbla mot för t.ex en V70 D3:a.. Jag tycker det låter sjukt mycket för en relativt ny bil.
Du glömmer att den har dubbla effekten, dubbla antar hjul som driver och är 1000ggr roligare (om man har ett annat bilintresse(?) än låga förbrukningsstaplar)... Makes sense to me...
av htchd2
#766492
Bytte precis bort min s80 d5 my08 mot en s80 t6 my08, måste säga att motorn är heeeelt fantastisk, vilken skillnad!!
Användarvisningsbild
av MartinS
#766494
htchd2 skrev:Bytte precis bort min s80 d5 my08 mot en s80 t6 my08, måste säga att motorn är heeeelt fantastisk, vilken skillnad!!
Har du Polestar? Om inte kommer den bli lika helt ännu fantastiskare en gång till... :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]