Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
joel80 skrev:Min uppfattning efter 1300 mil med V70 D3 är att för "vanlig" körning räcker det bra.. Man har bra tryck i dieselhästarna även om man inte gör burnouts vid rödlysena. Förbrukningen är godkänd och bilen är bekväm att köra långresor i.

Skulle jag dra mycket släp och tung husvagn skulle jag överväga D4.. även om D3an klarar sig rätt bra.

7000kr låter i och för sig rätt lite.. om du inte jagar förbrukning så kan det kanske vara värt det vilket som, plus att du nog kan få tillbaka lite av det i andrahandsvärdet. Men förbrukningen kommer nog hamna minst 10-15% högre med en D4..
Förstår inte riktigt hur D4 skulle kunna dra så mycket mer... fler har uppe det i tråden. Samma motor, fler Nm och hk... det är ju idén med eco-trim att mer vrid kan sänka förbrukningen. Vid samma körstil borde det inte skilja något... och man får köra rätt mycket aggressivare för att få upp den 10-15 procent...
PH
av dst02
Brainy: tack :)

Gourmand: problemet är att de börjar bli ont om utrymmen i 9-3an, inte för att man inte är nöjd längre utan istället att bagage,baksäte mm är för litet. Saaben e fin för övrigt men för liten :/

Med automat borde man väl inte märka av så mycket om motorn är trött i botten på samma vis som med man låda? Automat brukar dölja dåliga motoregenskaper bra
av jpennerb
En dubbelvagn går att få in i dom flesta bilar. Även V50 och 9-3. MEN, oftast vill man ha med mer än bara vagnen. Då blir dessa nämnda bilar väldigt små där bak. Köpte en 9-5 kombi när första ungen var på G, var inne på en V50 men det visade sig att jag hade behövt byta bara efter 1 år och då kunde jag lika gärna rikta in mig på v70 eller 9-5. Ne både hängslen och livrem skall det vara och en takbox, då får man plats med allt! :lol:
Användarvisningsbild
av poseidon
dst02 skrev:Ok, hittade nån länk på google där de visas isofix fram men fattar ingenting då jag inte kan minnas att de fanns på 2011an Jag hade. Jaja, huvudsaken är att de finns bak å att de finns plats för förare å pass fram.
Har du också koll på om de går att få in en normalstor dubbelvagn i bagagen?
Kollade in Xc60 idag å den va ju mindre än V70 så den bilen går nog bort tyvärr likaså Skoda superb som var djup men smal.
Vi får in vår syskonvagn "moutain buggy duo" men den viker ju in hjulen under. Man får nog inte in en Emmaljunga med stora hjul å liggdel ovanpå men om man kan vika hjulen så.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Man har bra tryck i dieselhästarna
Vilka hästar är det inte bra tryck i då, som jämförelse? De som går på havre?
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte om frågan är speciellt seriös...
Men jag kan väl ändå berätta att jag menar att det känns som betydligt bättre "styrka" i en dieselbil på 140hk än en binsinbil med detsamma. Det är ju ett annat vridmoment på en dieselmotor och man har bättre tryck på lägre varv, där "vanliga" människor mest håller sig.

Menar du att du aldrig hört det förut? Har du inte kört en dieselbil någon gång?

Jag jämför inte min 136hk mot din T6:a.. du behöver inte ta illa upp, du har fortfarande störst penisförlängare. ;) :-)-) :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Själva havredelen kanske inte var speciellt seriöst, men jag är lite less på att "dieselhästar" skulle vara starkare hästar. En hästkraft är alltid en hästkraft, oavsett om den produceras av Bensin, diesel, etanol, el eller vad det nu må vara (en brunte?). Det samma gäller vridmoment.

Att olika bränslen ger olika motorkaraktärer är en helt annan sak, och där är det ju fråga om smak, vad man uppskattar. Själv avskyr jag dieselbilars karaktär, men som sagt, det är ju individuellt. I vår Massey Ferguson traktor hemma passar dock dieselmotorn utmärkt, var sak har sin plats.

Jag kör relativt mycket hyrbil i tjänsten (~1kmil per år) och det är i princip alltid diesel nu för tiden, så erfarenhet har jag så det räcker och blir över. Det är baserat på den erfarenheten jag kör bensinbilar privat.

Hurvida en större motor i bilen ger ett längre könsorgan är väl inte vetenskapligt bevisat och inte hller troligt, men det är f-n så mycket roligare. Jag inbillar mig att jag bara lever en gång (tills motsatsen är bevisad) så det gäller att passa på att njuta!
av jpennerb
När jag åker diesel typ D2 eller 2,4d är det som att backa tillbaka till man var 18år och åkte 740 turbo med påställt laddtryck. Förutom att laddtrycket förvinner betydligt fortare längre upp i registret i en diesel, men ketchup finns det mycket av i dagens dieselar, ja förutom D5 förstås! :wink:
av Lazy
Hur man njuter av en bil/bilkörning är väl alltid relativt, om ekonomin bara tillåter att man kan köpa en bil med ca.100hk så kan man nog njuta av den, om ekonomin tillåter att man kan köpa en bil med 200hk så njuter man säkert av den, om ekonomin tillåter att man kan köpa en bil med 400hk så njuter man nog av den också osv.......

Njuter idag själv mest av komfort och säkerhet i min bil, även om jag har ekonomi att äga en med 300hk.
Så om vi "bara" lever en gång kan vi nog alla njuta av bilkörning på något sätt någon gång. :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Ynot skrev:Hur man njuter av en bil/bilkörning är väl alltid relativt, om ekonomin bara tillåter att man kan köpa en bil med ca.100hk så kan man nog njuta av den, om ekonomin tillåter att man kan köpa en bil med 200hk så njuter man säkert av den, om ekonomin tillåter att man kan köpa en bil med 400hk så njuter man nog av den också osv.......
Så är det ju absolut, men alla bilval/bilfinansieringar handlar i mångt och mycket om prioriteringar, både känslomässiga och ekonomiska. Man kan också säga att en del kan köpa nya bilar, och andra 2-3 år gamla, och en del 10 år gamla. Men för köparen är de alla nya och något man förhoppningsvis gärna vill ha, alltså något att njuta av.

Men en ny bil med 100hk kan utan problem kosta lika mycket per mil som en lätt begagnad med 300hk, så att stirra sig blind på bilmodell/motor tyder bara på okunskap i mina ögon. Återigen en prioriteringsfråga.

Fast nu kom vi kanske en bit ifrån urspungsfrågan...

/Martin
Grön laddningsindikering

Tackar!

Tror du har något fel med solenoiden på[…]

Där blir ett fruktansvärt "göt[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag haft[…]