Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan flika in och säga att jag som också lider av tinnitus hade molnande öronvärk efter provkört 2st V70 II 2,4d 2008 or samma eftermiddag. Säljaren menade att det kan skilja från bil till bil.

Tomgångs/lågavarv bullret är bättre dämpad på 2010ans anser jag, ner ändå påtagligt. Läste sen i teknikens värld tror jag att det var och fick medhåll där.

Ang däck, Michelin primacy hp är tysta tycker jag. Läst att även good year excellens är tysta.
Senast redigerad av 1 elpapo, redigerad totalt 0 gånger.
Pirelli Zero förra generationen - de som sitter på V70 R tom MY2011 - är jättebullriga. Har två kompisar utan större bilintresse som spontant tagit upp hur tyst bilen går efter däckbyte.../PH
Välj vilken bil du vill och när du känner att den här bilen var tyst och bekväm. Testa då en V70 II 2,5T bensin med laminerade rutor. Tom med 17" fälgar är den imponerande tyst och bekväm.

2,5ft har alla sänkt chassi... Annars hade jag kikat på dem. För stötig för mig.

Som sagt, jag prioriterar komfort och tysthet pga tinnitus.
OK, fick för mig att det bara satt på de första MY09... men det är ju lätt att kolla... man ser ju direkt om en V70 är sänkt eller ej. Tycker t ex inte att taxi-2,5FT (och de är många) ser sänkta ut..
PH
Jag har en V70 2,5ft my11 och den har inte sportchassi. Det var inte från grund och jag valde inte till det för jag kunde inte kombinera det med ett annat tillbehör som var viktigare. Tror det var Progressiv servo.
Monchichi skrev:Jag har en V70 2,5ft my11 och den har inte sportchassi. Det var inte från grund och jag valde inte till det för jag kunde inte kombinera det med ett annat tillbehör som var viktigare. Tror det var Progressiv servo.
Du kanske tänker på det rena sportchassit, det är tillval ja. Fel ordval av mig, stryk sportchassi. sänkt chassi menar jag. Om jag fattat det hela rätt så är alla ft sänkta. "Detta uppnåddes då genom ett i bakvagnen sänkt chassi för lägre luftmotstånd och begränsad fälgstorlek/däckval för sänkt rullmotstånd." http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70

Men om du har rätt blir jag bara glad, för framtida byten blir ingen diesel. Tyvärr är diesel och ft vanligast.
Har ägt V 70 2,5 t II, 2 st XC 70 II och har samma problem med öronen. XC 70 (nuvarande en Summum 2011), är riktigt tyst. Särskilt med odubbade vinterdäck (Nokia WR på 16 tumsfälg). Grannen har en V 50 och jag klarar inte att åka 5 km i den bilen!
Angående tystaste/bullrigaste v60-v70,Vilket slags ljud skall laminerade rutor dämpa? Är själv lite missnöjd v70 ägare utan laminerat glas.EN motortidning som Vi bilägare har ju testat o skrivet en hel del om däckbuller.Har nån annan tidning svensk eller utländsk eller någon internetsajt gjort detaljerade jämförande tester tex samma bil med olika däck eller bilmodeller emellan? Tittar man på däcktester så jämförs de på en o samma bil och man får fram ett decibeltal men ljudkaraktären är kanske olika hur det upplevs -olika decibel vid olika frekvenser. vi bilägare nr 11 2003 och 11 2008 skrev mycket om ämnet.i nr 12 2008 skall det ha beskrivets hur både v70 och s80 blev tystare med bredare contidäck än 205-60-16 Michelin energy- har själv ej sett artikeln.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]