Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad förväntar du dig att få? Jag fick 155' för min 3.2a för 2 år sedan. 11k mil. Momentum+HGV pkt. Kan tänka mig att den skulle ligga runt 120-130 idag. 3.2 är riktigt svårsåld, det tog flera månader att sälja den tyvärr.
aka06iah skrev: Och jag tänker nog att det inte skulle bli någon våldsam skillnad totalt sett ekonomiskt av ett byte, men ganska stora skillnader VAD det är som kostar.
Det ser jag som en fördel med 3.2:an, den kostar pengar när du kör men mindre fasta avgifter, medan den nyare har höga fasta kostnader och lägre kostnad per faktisk mil. Man kan med andra ord påverka månadens utgifter med 3.2:an på ett sätt som inte är möjligt med dieseln.

Varför vill du testa en diesel? Har du testat d3:an? Provkör ordentligt innan du bestämmer dig är mitt råd. Jag har väldigt många hyrbilsmil i ryggen med 1.6 dieseln och jag tycker den är riktigt riktigt jobbig med det smala registret, 2.0:an är ju bättre men långt ifrån trevlig.

/Martin
MartinS skrev: Varför vill du testa en diesel? Har du testat d3:an? Provkör ordentligt innan du bestämmer dig är mitt råd. Jag har väldigt många hyrbilsmil i ryggen med 1.6 dieseln och jag tycker den är riktigt riktigt jobbig med det smala registret, 2.0:an är ju bättre men långt ifrån trevlig./Martin
Det är därför man skall köra automat :D Tycker faktiskt att D3/D4 med automat går rätt bra och snålt ligger runt 0,57 på landsväg.
Andreas: Jag har inte funderat så mycket, men tänkt nån stans kring 140´. Samma utrustning som din, 9000mil på mätaren. Men jag anar att det kan vara lite mkt om man vill få till en försäljning rätt fort.

MartinS: Jag körde en S40 2,0D ett par år och gillade den motorn rätt bra, räckte bra i den bilen. Bara kört 4-cyl bensin innan. Sen var jag utan bil ett par år pga flytt till liten stad utan bilbehov. Jag har därefter ett par veckohyror av nya S60 D3 i ryggen, det är väl en samma hårdvara som nya D3 2,0 5-cyl? Jag gillade verkligen den, tyckte kraft fanns "överallt", rätt stor skillnad mot gamla 2,0D utom över 3000 varv, men det baseras på upplevelser innan jag köpte min 3,2:a. Så på det hela taget goda erfarenheter av diesel i Volvo. Även kört 1,6D några gånger, men den är som du säger för klen. Sen är det möjligt att jag efter att ha kört 6-cyl i ett par år skulle reagera annorlunda idag på dieselns gångkultur. Åkte D5-taxi för nån vecka sedan och la märke till hur ratten synbart vibrerade vid stillastående tomgång...(!) blev lite överraskad av det.

Sen tänker jag att det kan vara skönt med en bil som kommer "längre på en tank", när det inte kryllar av bensinmackar i norra Sverige. Fast det går säkert att komma ifrån med ett par sekunders planering av körning och tankning.

(Egentligen vill jag bara ha en T6:a, men gisslar mig själv med riset på ryggen med såna här tankar!!! ;) )
Dessutom är en diesel aldrig riktigt bra i kallt klimat. Bränslevärmaren kommer gå ofta under året för att få acceptabel värme.
Jag tycker inte heller dieselvärmaren är något att ha. Visst är det riktigt fint att få en varm bil på morgonen, men skulle jag betala för värmaren hade jag aldrig gjort det eftersom jag har tillgång till eluttag på de flesta ställena jag parkerar..

Det bästa borde vara att man kombinerade bränslevärmaren med en eldriven värmare och kupevärmare för att kunna välja.

D2 PS är en väldigt trevlig långfärdsbil också!

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_V70_ ... a=23_4&w=3 ;)
Apropå dieslarna och deras förbrukning, hur stor skillnad är det EGENTLIGEN är vid likvärdig körning mellan D5(215)man och D3 2,0(136)man? Och är det så stor skillnad på SAMMA motor mellan man och aut som tekniska data tyvärr uppger?
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]