Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dissonans
Jag testade den knappen en gång under färd. Höll nästan på att göra i byxorna.. Det är full broms som gäller (iaf på min '08 T6).
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av Desmodue
apersson850 skrev:Det är riktigt. Parkeringsbromsknappen fungerar som reservbromspedal. För den som inte provat ska kanske tilläggas att ingenting av det som Knight8806 skriver i sitt inlägg stämmer med verkligheten.
Word!
av Desmodue
dissonans skrev:
AndS skrev:Enligt instruktionsbok för en -08.
"I nödfall kan parkeringsbromsen ansättas när fordonet är i rörelse genom att reglaget hålls
in. När reglaget släpps eller gaspedalen trycks ner avbryts bromsförloppet."

"Vid nödbromsning i hastigheter över 10 km/h ljuder en signal under bromsförloppet."

"Om ansättningen sker när bilen rör sig används ordinarie färdbroms, d.v.s. bromsen verkar
på alla fyra hjulen. Bromsverkan övergår till bakhjulen när bilen nästan står stilla."

Det som inte framgår är med vilken bromskraft som systemet bromsar med.
Jag testade den knappen en gång under färd. Höll nästan på att göra i byxorna.. Det är full broms som gäller (iaf på min '08 T6).
Det beror på vilken hastighet du kör, hur fort körde du?
av dissonans
Jadu, landsvägshastighet tror jag. Var i höstas, så jag minns inte helt. Kan inte återupprepa det heller eftersom bilen är såld. Men det var iaf inget tvivel om att bilen tvärbromsade :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Desmodue skrev:Det beror på vilken hastighet du kör, hur fort körde du?
Och det var inte heller sant. Den bromsar med full färdbroms (mycket smatter från ABS) tills man kommer ner i så låg hastighet att parkeringsbromsen skickas i. Det sker vid ungefär 10 km/h. Jag skriver ungerfär, för det är ju lite klurigt att mäta farten när hjulen låser lite titt och tätt.
Alltså bromsar den för fullt i alla hastigheter som normalt förekommer längs vägarna.
av 2444ever
Är väl ganska logiskt att det är (ABS)tvärnit, om man nu håller den intryckt när bilen rullar så är det sannolikt en "paniksituation". Och för att undvika att det aktiveras av misstag så måste den vara intryckt.
Däremot är det ju trist att man inte längre kan "leka" med den (kom nu inte med dom där dryga "om man leker med handbromsen bör man nog ställa bilen yada yada...").
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. den som aldrig gjort en handbromsvändning får kasta första stenen.
:)
av AndS
Trots att jag tävlat där man använde handbromsen så skulle jag idag aldrig våga nyttja den för en 180 gradare, man vet ju aldrig hur elektroniken i bilarna reagerar (ok på en sjöis skulle man ju kunna testa, men tidigare kunde man ju göra det på en smal grusväg och lite dikeskant till hjälp). Och även i en standardbil försöka sig på vänsterbromsning utan att helt kunna koppla bort hjälpfunktionerna. :wink:
Användarvisningsbild
av apersson850
joel80 skrev:Haha.. den som aldrig gjort en handbromsvändning får kasta första stenen.
:)
Aldrig med min XC70... :wink:
V90 läggs ner.

Jo, jag vet att beslutet tas inom EU. Jag fundera[…]

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.