Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dissonans skrev:@MrMupp: Hämtade inte du ut en ny V70 för bara ett halvår sen eller liknande? För visst var det du som hade problem med kopplingen?
Schtämmer bra det. Men det var inte kopplingen som strulade utan motorn hade problem med att startas. Visade sig vara en saknad givare av två på kopplingspedalen. Om man trampar pedalen i botten finns en givare som säger ok till motorn att startas. Om man har start/stopp aktiverad finns en annan givare som aktiveras så fort man nuddar kopplingen, dvs sitter längst ut.

Det var den inre givaren som saknades helt från fabrik. Efter en del övertalande och överbevisning av verkstan att det var stora problem att få igång motorn, ringde de och saligt förkunnade att de hittat felet. Man får vara påstridig tydligen.

Sen skulle en aktiv brodithållare monteras för mobilen. Jag vill inte säga vilken märkeskedja det var men det var inte Bilia, som lyckades med konststycket att ha bilen inne 5 heldagar för den fjärtinstallationen. Där grand final inte var när första Xperian brann upp, utan när 1:an och 2:ans växel blockades av en löst inslängd laddkabel i mittkonsolen. Inträffade såklart när man var ute på kundbesök.

Nåväl det där är historia nu. Nämnda bilkedja hade säkert bara otur när de tänkte eller nåt. Och rejta-kommentarerna har de rådigt nog betalat bort.
Jag tycker nog inte att det kan kategoriseras som att luras eller att man är en skojare bara för att det inte ingår dubbla hjuluppsättningar när man köper beg bil. Jag har gjort som andra nämner när jag sålt privat att jag använt den extra uppsättningen hjul som en del i prutningen. Vill köparen pruta för mycket ja då behåller jag en uppsättning och säljer separat. Ser inte vad det är för fel med att en firma som säljer både nya och beg bilar slänger med vinterhjulen från en inbytesbil som en bonus för att få till en affär på en ny bil. Sedan skulle jag heller aldrig betala 10-12000 för en uppsättning vinterhjul hos bilhandlaren då det ofta finns modeller av fälgar som anses fula och därmed nästan skänks bort på t ex blocket. Som exempel köpte jag 4 st Libra med nästan nya michelin energy för 1500:- på blocket i våras. De flesta hatar den fälgen därmed är den billig beg men att köpa samma uppsättning nytt av bilbolaget kostar nog runt 10k.

/John
Men vänta nu. När jag läser ts inlägg så är det ju inte hjulen som är det egentliga problemet för ts utan den säljare han träffat på och hans svar gällande ev. extra hjuluppsättning som kan ha funnits i bilen enligt ts. Och även ts allmänna syn på bilförsäljare.
Känns som det saknas sakliga argument och åter igen, om bilen ska levereras med extra hjuluppsättning avgör köparen och avtalas med säljaren när man prisförhandlar, åter igen en vanlig affärstransaktion. Och är man inte nöjd så avstår man affären.
Jag håller nog med mattish, dissonans och tomber att Volvokedjorna satt det i system att gömma undan den andra uppsättning hjul på inbytesbilarna för att 1. sälja de hjulen på begmarknad och 2. prångla på begköparna nya extrahjul för 10-15 tuss.

Men, men, det är väl helt enkelt "så det är". Går knappast att påverka genom att sitta på detta forum och böla. Så för min del får jag väl kolla på blocket efter "nästan nya vinterhjul" till v60. Vem vet, kanske blir det just de som hörde ihop med bilen som jag kommer köpa till frugan inom kort. :wink: Cirkeln kommer i så fall slutas.
Jag ser inte problemet här. Om bilen inte är annonserad med vinterdäck så ingår ju inte några sådana helt enkelt. Sen är det upp till dig som köpare att lösa problemet. Vad som satt på bilen vid inbyte spelar ingen roll för du köper av handlaren, inte den som byter in bilen.

Det här är ju lite grand som att bli upprörd över att bilfirman har bytt in bilen till lägre pris än de säljer den för.
Nu ska jag försöka vara pedagogisk:

Om bilfirman lät de extrahjul som följde med i inbytet ligga kvar i skuffen, för att på så vis underlätta för den presumptive begköparen. Då kulle den senare inte behöva köpa antingen sprojtans hjul av samma bilfirma med en bismak av att undrars var de hjul som följde med bilen som troligen rullat typ 700 mil är. Ej heller behöva ringa runt till Dragan eller Djnepr i Rinkeby och köpa begagnade vinterhjul.

Men det är bara min åsikt. Ni som tycker det är ok att bilfirmorna smusslar undan extrahjulen som en liten extrainkomst har självklart rätt att tycka det är ok i det demokratiska samhälle vi lever i.
Det du säger är "jag tycker det vore trevligt om bilfirman minskade sina marginaler".

En helt legitim åsikt men sannolikt inget som kommer ske. En bilfirma är ett privat företag och bestämmer helt över sin prissättning själva.
MrMupp skrev:Nu ska jag försöka vara pedagogisk:

Om bilfirman lät de extrahjul som följde med i inbytet ligga kvar i skuffen, för att på så vis underlätta för den presumptive begköparen. Då kulle den senare inte behöva köpa antingen sprojtans hjul av samma bilfirma med en bismak av att undrars var de hjul som följde med bilen som troligen rullat typ 700 mil är. Ej heller behöva ringa runt till Dragan eller Djnepr i Rinkeby och köpa begagnade vinterhjul.

Men det är bara min åsikt. Ni som tycker det är ok att bilfirmorna smusslar undan extrahjulen som en liten extrainkomst har självklart rätt att tycka det är ok i det demokratiska samhälle vi lever i.
Jag tycker din åsikt är konstigt 8) Det är ju inte välgörenhet bilfirmorna sysslar med? För att de skall kunna konkurera med privatsålda bilars priser är ju detta ett av knepen i en helt vanlig affärsuppgörelse. De som vill ha vinterhjul får betala för dom och de som inte fattat något åker därifrån utan vinterjul och tror de gjort ett klipp. De som grinar över en bitter smak i munnen kommer aldrig sätta sig i sitsen utan kommer alltid leta bästa dealen, och då kommer dom aldrig handla hos en bilhandlare ändå.

Så tror jag :-)

/Martin
Eller så har de vinterhjul redan? Eller kanske känner en däckshandlare? Eller inte tror att det enda som finns på Blocket är stulna däck ute i Rinkeby?

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]

D4 VEA dricker olja

Kollade lite närmare på ihop­sä[…]

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv-utstyr/an[…]

Är detta helt separerat från dieselpart[…]