Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förbrukningen för min bil ligger nu på 1.9l/mil med etanol(e75). Jag har automat samt autotechoptimering samt 90% stadskörning med kallstarter och korta körningar. 2.5ft motorn är extremt känslig med förbrukningen mellan stad/landsväg och automaten drar upp förbrukningen mycket. Förbrukningen med bensin har jag ingen aning om då jag aldrig har kört med det i tanken.
squadron skrev:Ska tilläggas att jag har Automat i min bil som jag nämnde ovan.

Akterspegeln, vart bor du och hur kör du om du håller den snittförbrukningen?
Jag undviker småkörningar och ren stadskörning med rödljus är ovanligt.

Jag tror att jag planerar körningen ovanligt mycket, ser långt fram i trafiken och med såpass mycket effekt som jag har nu så kan jag planera omkörningarna och köra om långa karavaner i stöten istället för att köra om bil för bil som annars är vanligt.

Jag har mätt vid pumpen för att se att förbrukningen stämmer.
Rådlös skrev:Länken om Ford gick till en inloggning i Facebook. Alltså ingen info där. :shock: :roll: :(
Spoiler »
av Lövet
Det där är ju knappast någon nyhet och felet ligger snarare hos förväntningarna hos kunden än bilen.
Användarvisningsbild
av Kostas
Så du Anders tycker det är OK alltså eller fattar jag fel? Varför är det så varmt o skönt på en Volvo då? Inte konstigt man förväntar sig värme när det är det man betalt för och det är det man fått i sin Volvo...
av Lövet
Lånar råden lite om det går :)

Någon som räknat på hur mycket det bör skilja på liter priset mellan bensin/etanol för att det ska löna sig med etanolen?

Köpte en beg 09 summum i helgen och är grymt nöjd förutom att frugan fick ej dörren att låsa i morse :(

Mvh
Lite grovt brukar man väl säga etanolpriset x 1,3 eller 1,4.

Som statoils priser idag:
95: 14,98kr/l
E85: 10,48x1,4 = 14,67kr/l
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Jimpen89 skrev:Vad hög förbrukning du har på 95 då. 1,2 drar min på E85 och tankar alltid det förrutom då jag ska till något avlägset fjäll där inte E85 finns. Jag har manuell
jag tycker också att det är hög förbrukning, men det är som sagt stadskörning och automat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]