Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kraften som luftmotståndet påverkar bilen med ökar med kvadraten på hastigheten, om vi bortser från ev. förändringar mellan laminära och turbulenta strömningar och så. Men det kan vi lika gärna göra, för de vet vi inget om ändå.
Kraften som rullmotståndet påverkar bilen med är linjärt med hastigheten. Vid låga hastigheter, i gångfart, är det nästan det enda motstånd som märks. Det är friktion i lager, knådandet av gummidäcken etc.
Sen finns det ett visst effektbehov för hjälpaggregat som generator, kompressor, vattenpump, hydraulpump och vad det nu kan vara. Dessa varierar, då generatorn går tyngre att dra när förbrukningen är större, kompressorn tar mindre när AC:n slår ifrån osv. Bromsar som ligger an kräver sitt och motorn har sin interna friktion.

Grovt kan man säga att friktionen kräver ungefär 10 hk vid 100 km/h. Alltså 20 hk vid 200 km/h och 25 hk vid 250 km/h.
Har vi då en bil med en motor på 225 hk och en toppfart på 250 km/h, kan vi se att luftmotståndet i den farten kräver 200 hk, men i 100 km/h går det bara åt 13 hk. Totalt ca 25 hk för att köra i 100 km/h, 125 för 200 km/h och 225 för 250 km/h.
Siffrorna är inte så långt ifrån vad en 854 Turbo kunde åstadkomma på sin tid, vilket visar att denna enkla matematiska modell är någorlunda i takt med verkligheten. Dagens bilar är oftast större och har därför högre luftmotstånd, då deras frontarea växer mer än ev. förfinad formgivning sänker luftmotståndskoeffcienten. De är också ofta tyngre än förr, så min uppskattning av effektbehovet på grund av rullmotståndet kanske är i underkant.
Men även i detta enkla exempel ser vi att effektbehovet vid 100 km/h, med en medvind på 20 km/h (5,5 m/s, inte speciellt kraftig vind) sjunker från 23 till 17 hk, medans det istället ökar till 33 hk om vi vänder och kör på andra hållet. Att bilen vill ha mer bränsle när motorn utvecklar 33 hk än när effektuttaget är 17 hk är ju knappast förvånande. Sen hur mycket man tillgodogör sig av bränslet vid olika varvtal och pådrag är ytterligare en variabel som jag inte vet mycket om. Men bensinmotorer som går på låg last har ganska stora pumpförluster, på grund av luftspjällen. Dieseln är annorlunda i det avseendet.

Jag tycker i alla fall inte att de variationer som trådskaparen beskriver är förvånande.
Jag har bara kört 2 tankar än så länge.. Vissa säger att de drar lite mer i början. Men jag reagerar också och tycker det är överförbrukning.. därav den här tråden. Funderade ett tag på om det var nån programmeringsmiss.. typ regenerering varannan resa...
:)
Jag håller faktiskt hastigheten ganska bra. Motorvägen mellan Gävle - Stockholm har en sträcka på 6-7 mil med 120km/h. Om man vill hålla det "på riktigt" med de däck och fälgar jag har ska man ligga i 125-127 på mätaren. Jag har testat med 2 olika GPS.
När jag kört nu senast har jag legat under det för att försöka pressa förbrukningen. På 110-stäckorna ligger jag på 110-115km/h riktig fart vilket är ungefär 114-119km/h på mätaren.

Tycker inte att det borde vara så hög förbrukning.. Sen är den siffran på 6.9 även med dieselvärmaren igång säkert 8-12 gånger per tank.. vet inte hur mycket den drar..

Jag förstår att man inte kan köra motorvägsfart och få 4,5 som de lovar.. men vill komma under 6,0 för att vara nöjd.
Vi antar att en V70II kör i 115 km/h i med- resp. motvind på 7 m/s. Effektbehovet ökar med 1,9 ggr i motvind jämfört med medvind. Verkningsgraden hos både Otto- och Dieselmotorer ökar med ökat effektuttag i detta intervall. Till detta kommer förbrukningar hos olika hjälpaggregat etc. som i princip en konstant förbrukning oavsett med- eller motvind eftersom motorns varv tal är lika i båda exemplen. Detta ger att ökningen i bränsleförbrukning blir mycket mindre än ökningen av effektbehovet på 1,9 ggr. TS merförbrukning på 20% är alltså i högsta grad rimlig.

Redovisning av uträkning:
Spoiler »
Läs mer om fordonsdynamik i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
joel80 skrev:Jag förstår att man inte kan köra motorvägsfart och få 4,5 som de lovar.. men vill komma under 6,0 för att vara nöjd.
Om man kör 115 km/h i en timme blir minsta nödvändiga energiutveckling i motorn totalt ca 31,4 kWh och sträckan blir 115 km. Diesel innehåller ca 9,7 kWh/liter vilket för 31,4 kWh blir 3,23 liter. Detta motsvarar ca 2,8 liter/100 km. Men en diselmotors verkningsgrad är runt 40% och till detta kommer andra energiförbrukare i form av hjälpaggregat. Så minsta bränsleförbrukning blir runt drygt det dubbla, minst runt 7 liter/100 km. Om du ska klara detta på endast 6 liter/100 km skulle det innebära att dieselmotorns verkningsgrad skulle vara runt 50% inklusive förbrukning hos alla hjälpaggregat. Det är sannolikt inte möjligt för en personbilsdiesel. Särskilt inte vid dellast. Så du får nog räkna med en förbrukning på minst runt 7 liter/100 km i 115 km/h (om det är vindstilla).

Redovisning av uträkning:
Spoiler »
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Trodde inte rullmotståndskoeffcienten var så hög som 0,025. Då hade jag justerat mina huvudräkningsexempel lite. Men intressant är ändå att vi kom till likartat resultat, Camel och jag, fast han gjorde det mycket noggrannare.
apersson850 skrev:Trodde inte rullmotståndskoeffcienten var så hög som 0,025.
Egentligen brukar man räkna med ca 0,015-0,02 för moderna breda personbilsdäck på sträv asfalt men jag räknade baklänges en gång från angiven toppfart, utväxling, motoreffekt, mm. på min egen bil en gång och kom då fram till att Volvo bör ha räknat med runt 0,025 på min bil. Men den är standardutrustad med extra breda lågprofildäck. Men oavsett detta är principen rätt. Både i din och min uträkning. Det blir hur som helst bara en beräkning då det i verkligheten finns många fler parametrar än vad beräkningarna tar hänsyn till. Men V70II är en relativt tung bil så rullmotståndseffekten blir betydande oavsett koefficienten.
Glöm dock inte att oavsett modell så är med manuell låda D4 ( 2.0 L) kopiöst svag jämfört med D5 (2.4 l) under 2000 rpm eller över 3000 rpm, så i praktiken måste man veva mycket mer med spaken = högre förbrukning !
jpennerb skrev:Ett man inte märker av vinden om den blåser bakom bilen eller framför är väl inget konstigt? Det är bara sidvind som märks tydligt när man kör bil. Är man däremot ute och cyklar eller springer så märks mot/medvind mer! :D

För övrigt joel80 hur kör du egentligen för att ha en förbrukning med en D3 på 6.9l/100km? Låter som en grym överförbrukning jämfört med specen? :roll:
Fantastiskt.. skulle jag inte varit så satans intresserad av knappar och videokameror när jag var mindre hade jag också kunnat räkna ut det där. Ni gör mig i allafall en lycklig statistik och sifferfrossare..

Däremot är det säkert faktorer vi/ni missat/glömt.
Och när du säger att "minsta nödvändiga energiutveckling i motorn totalt ca 31,4 kWh och sträckan blir 115 km. " menade du alltså med medvind på 7m/s?

Jag har ju fått lägre förbrukning än 6.0 i medvind och snittfarten runt 115km/h.

Men jag gissar att jag, så länge jag inte vill puttra fram i 90 på motorväg och agera stoppkloss (och så tråkigt vill jag inte ha det), får jag kanske acceptera att min förbrukning kommer landa på närmre 6-7l/100km. Känns lite taskigt ändå när specen för bilen säger 4,5l/100km..
Mina resor består nog till 70-80% av motorväg.

Varför kan man inte köpa till något till fronten som minskar luftmotståndet? :)
putte66 skrev:Glöm dock inte att oavsett modell så är med manuell låda D4 ( 2.0 L) kopiöst svag jämfört med D5 (2.4 l) under 2000 rpm eller över 3000 rpm, så i praktiken måste man veva mycket mer med spaken = högre förbrukning !
Jag tycker inte man behöver växla så mycket.. jag kör på 5-an från ca 50km/h. Om jag accelererar kör jag dock längre på lägre växlar, men marchfart funkar det med 5-an redan vid ca 50kmh.

Och planerar man körningen lite minskar man behovet av att sitta och rycka också.
joel80 skrev:Och när du säger att "minsta nödvändiga energiutveckling i motorn totalt ca 31,4 kWh och sträckan blir 115 km. " menade du alltså med medvind på 7m/s?
Jag avser vindstilla.
joel80 skrev:Jag har ju fått lägre förbrukning än 6.0 i medvind och snittfarten runt 115km/h.
Ja, i medvind på t.ex. 7 m/s bör det inte vara några problem.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

När dottern lämnade in sin Volvo V90 p&a[…]

https://carup.se/nytt-forslag-langsammare-tankning[…]

Hej, Har letat en del på nätet utan at[…]

. Jag har provat med låsspray men det har […]