Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För att summera om det är vits eller ej att trimma en 2,5FT MY10 och framåt (231 hk):
-Polestar ger marginell skillnad och nyttan kan ifrågasättas, särskilt med kostnaden för trimmet.
-BSR, Autotech och övrigt som ger 270 hk (eller mer) på papperet med etanol ger en markant skillnad, men kan ev (som alla andra trim) äventyra driftsäkerheten och total livslängd gentemot "fabrikstrim".
En erfarenhet om Autotech kan jag dela med mig av.
Min V70R -98 hade rullat ganska lite och var helt original när jag pratade Autotech grabbarna på Elmia mässan 2007.
De körde min bil på riktig landsväg med datorer inkopplade och bla. mikrofon placerad mellan spridarbryggan och toppen, bredbandslambda mm. mm. Den mjukvaran som blev till har flera V70R ägare i sina bilar. Den dagen betalade jag bara för fem tändstift och ett rostfritt Ferrita avgassystem och bilen går som bara den!! Inga lysande varningslampor eller avslitna aggregatremmar.
Strebern skrev:
jpennerb skrev:Tänk på att när BSR och autotech uppger 270hk gäller detta 98oktan. Med etanol kan man räkna med ca 290hk 8) Finns en tråd om detta.
Enligt http://sv.bsr.se/products/t1999/: "Prestanda med bensin: 258Hp/393Nm, med E85: 270Hp/393Nm."

Mvh PAtrik
Kan vara på drivhjulen som dom uppger. Som i tråden jag länkade så gav autotech nästan 300hk i motorn på etanol, dom uppger 270hk på sin sida. Inte dåligt att få åka 300hk familjekombi som miljöbil! 8)
Förstår det! :D Längtar till våren då autotech får skicka mig ett paket på posten med 100hk och 170Nm. Saknar speciellt lite mer vrid samt effekten på högre varv något som borde bli bättre. Just nu är bilen så grymt trött när man kommer över 100km/h, då varvar och låter den bara utan resultat. En fartökning 100-150 tar en hel eftermiddag vid omkörning! :lol:
jpennerb skrev:Längtar till våren...
Kommer inte att vänta till i vår. Såg precis att Autotech hade 20% rabatt på mjukvaror så det blir en beställning i dagarna. 6500:- inkl. APC är helt ok! :-)-)
jpennerb skrev:
Strebern skrev:
jpennerb skrev:Tänk på att när BSR och autotech uppger 270hk gäller detta 98oktan. Med etanol kan man räkna med ca 290hk 8) Finns en tråd om detta.
Enligt http://sv.bsr.se/products/t1999/: "Prestanda med bensin: 258Hp/393Nm, med E85: 270Hp/393Nm."

Mvh PAtrik
Kan vara på drivhjulen som dom uppger. Som i tråden jag länkade så gav autotech nästan 300hk i motorn på etanol, dom uppger 270hk på sin sida. Inte dåligt att få åka 300hk familjekombi som miljöbil! 8)
Var får du att det är 300 hk i motorn med etanol ifrån, kan inte se det på deras hemsida.
Man måste tydligen även åka dit för att trimma, går inte att göra hemma.... vilket låter märkligt.
Ett autotech steg 1 ger 270hk på hjulen med e85 och med drivlineförluster på 10% så är det nästan 300hk i motorn. Se länken för lite grafer: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180

Du behöver inte åka dit till autotech för att lägga in trimmet med en APC. Så skriver dom på sin hemsida: "Handenheten kan skickas om du bor långt bort ifrån oss och vill trimma bilen själv. Enkla instruktioner medföljer."
jpennerb skrev:Ett autotech steg 1 ger 270hk på hjulen med e85 och med drivlineförluster på 10% så är det nästan 300hk i motorn. Se länken för lite grafer: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 20#p655180

Du behöver inte åka dit till autotech för att lägga in trimmet med en APC. Så skriver dom på sin hemsida: "Handenheten kan skickas om du bor långt bort ifrån oss och vill trimma bilen själv. Enkla instruktioner medföljer."
Ha ha, skulle precis skicka länken till min tråd med du var före..... :)

Bra kanal där Erik, här får du en […]

Okej. Jättebra tips. Ska kollas upp. Tack. :p[…]

Det stämmer som du säger Ted68. Det fung[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Överväg att fylla upp "rännan[…]