Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jensen skrev:Infon nedanför stämmer tyvärr inte, man har inte släppt bilar där vissa räknas som miljö och vissa inte,
är bilen uttagen efter 1 Juli 2009 så är den skattebefriad i 5 år (1,6 drive)
Det som hänt är att Volvo lämnat fel uppgifter till Transportstyrelsen, det du gör är att du kontaktar Volvo eller din Åf
om du handlat på en bilfirma så skickar dom in en korrigering för att Transportstyrelsen skall lägga in rätt uppgifter och
justera skattebefrielsen.
Har haft ett par såna fall på jobbet som alla korrigerats.
låter ju hoppfullt! :-) har mailat Transportstyrelsen, får se hur det utvecklar sig, det måste ju ha blivit fel nånstans bara.
av mati
jocke123 skrev: låter ju hoppfullt! :-) har mailat Transportstyrelsen, får se hur det utvecklar sig, det måste ju ha blivit fel nånstans bara.
Har det redas löst sig för dig? Det står ju
Befriad från skatteuttag t.o.m: 2015-11-30
för din bil.
jamen se där !! :-D jo det verkar som om det är fixat nu ! nu står det ju "skattebefriad t.o.m. 2015-11-30"! NICE !

ja det vart då allt snabbt fixat av transportstyrelsen det !
fick mail i morse vid kl. 9:07 att dom skulle "behandla det så snart som möjligt"

det vart snabbt fixat ! guldstjärna till transportstyrelsen från mig ! :lol:

nu blev jag lite gladare igen, verkar inte vara nåt "fuffens" med bilen angående det då, skönt!

nu skall jag bara få tillbaka bilen från verkstaden med :wink:
av mati
Jensen skrev:Infon nedanför stämmer tyvärr inte, man har inte släppt bilar där vissa räknas som miljö och vissa inte,
är bilen uttagen efter 1 Juli 2009 så är den skattebefriad i 5 år (1,6 drive)
Är du verkligen säker på det? Vad jag minns hade de första V70 DRIVe-modellerna (2009 till tidigt 2010) ett CO2-utsläpp på 129g/km (4,9 l/100km) och räknades därför inte som miljöbilar. Det var just i början av 2010 när jag köpte min förra bil, en V70 DRIVe. Jag provkörde då en tidig 2010 som inte var miljöbilsklassad. När jag bestämde mig för att köpa en sådan modell, bara några veckor senare, var den plötsligt klassad som 119g och miljöbil. Fortfarande modellår 2010 alltså. Men bilen jag fick var faktiskt en årsmodell -11.
av mati
jocke123 skrev:nu skall jag bara få tillbaka bilen från verkstaden med :wink:
Jag vill inte vara glädjedödare, men min DRIVe "bodde" på verkstaden, typ. Det var därför jag tröttnade på den till sist och köpte en annan bil. Tyvärr. En grym bil annars. Tyst, stor och väldigt snål. Jag saknar den fortfarande, bortsett från krånglet såklart. Hoppas du har mer tur med din.
min är byggd i slutet av -10, har utsläppen som skall vara för en miljöbil så jag tror verkligen att det är en miljöbil,
tydligen verkar transportstyrelsen tycka det med :-) ok ok .. inget är klappat o klart innan den tjocka damen sjunger men det verkar vara så trots allt.

Mati: vad var det för fel på din ? många olika fel ? samma fel återkommande ?

min verkar ha stått för länge och därmed fått "dieselmonster" i tanken, mekanikern trodde det var det men skulle återkomma efter en mer ingående kontroll. blir dyrt för volvo ... ännu nybilsgaranti som tur är :-)
surt att man måste köra med sin gamla v40 bara, efter att ha kört v70 vill man inte köra den gamle längre ...
"min personliga mekaniker" verkade veta lite vad han pratade om iallafall, känns tryggt så långt iallafall...
av mati
jocke123 skrev:Mati: vad var det för fel på din ? många olika fel ? samma fel återkommande ?
Ett av många problem jag fick leva med i över två år var ABL-strålkastarna som inte fungerade. Ungefär varannan gång jag startade bilen när det var mörkt ute, fick jag efter någon minut ett felmeddelande i displayen och man såg då att strålkastarna hade liksom blivit skelögda. Omstart av bilen löste problemet för tillfället. Irriterande när man redan befinner sig på allmän väg. Detta var bara ett mindre fel i mitt tycke, liksom många andra småsaker som jag inte brydde mig så mycket om, t.ex. bristfällig regnsensor eller klonkande växellåda. Och allt gnissel och skrammel som uppstår hela tiden går att åtgärda med silikonspray och hög musik i radion. Småsaker.
Orsaken till att jag till sist bytte bort den var värre än så: Jag upplevde ryckig gång och vibrationer i över ett år. Mycket provades och byttes, ingenting hjälpte. Sedan visade sig att EGR-en var boven. Full med sot och trasig var den. Så byttes den också. Det hjälpte i början.
Strax därefter började den vibrera igen. Sotfiltret rensades hela tiden, ungefär varannan dag varje 20 mil. Normalt enligt Volvo, även om man bara kör landsväg. Konstigt nog var det inte så när bilen var ny. Kan alltså inte vara så normalt. Bilen förlorade ork titt som tätt, eller så gjorde den det bara för att den regenererade sotfiltret. Ingen aning. Jag hade då numera schemalagd tid på verkstan. En gång i veckan. Minst. Det konstaterades sen att bilen inte hade förbrukat filteradditivet som den skulle ha gjort. Ingen visste varför. Jag fick aldrig reda på vad felet var och om de lyckades lösa det. Jag tröttnade och köpte en annan bil istället.
ajaj .. låter inte bra .. men nu vet jag vad det kan vara om bilen börjar gå ryckigt :???:

ABL-lampa lyser på min med (uppe till vänster) vid uppstart men släcks efter start, har man då såna eller inte ?
osäker på detta ... ingen jätteviktig grej för mig men man undrar om det finns i bilen eller inte ..

nu har dom letat fel på min iallafall, dieselbakterier som kletat ner hela bränslesystemet, nu diskuterar dom vem som skall betala/göra jobbet, flera dagars jobb plus en hel del nya grejer...

jag skall inte betala iallafall :-) men jag står utan bra bil nu när jag verkligen behöver en ..
av mati
jocke123 skrev:ABL-lampa lyser på min med (uppe till vänster) vid uppstart men släcks efter start, har man då såna eller inte ?
osäker på detta ... ingen jätteviktig grej för mig men man undrar om det finns i bilen eller inte ..
Det skulle jag tro i och med att lampan lyser. I så fall borde du nånstans i menyn för bilinställningarna även ha en funktion för att stänga av ABL-en.
Enklaste sättet att kolla om det finns ABL är väl bara att se om ljuset följer med i kurvorna när man kör i mörker. Inte svårt att missa det. :wink:

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?