Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
Frågan är om Suedish menar DRIVe eller D3. Antagligen D3 med tanke på förbrukningssiffrorna han anger.
Såhär är mina erfarenheter: Min V60 D3 går på halvlitern just nu. Dock är detta en -13 och den är både klenare och snålare än -12. Däremot har jag bara hunnit tanka ett fåtal gånger, och då har dieselvärmaren och snön förmodligen sabbat hela statistiken. Jag kör för det mesta landsväg, lagom tung högerfot. Originaldäck.
Min förra V70 DRIVe 109hk lyckades jag trycka under 0,45l milen. Med ägg under gaspedalen. Det spelar ändå ingen roll för framkomligheten om man har tung högerfot i den. Det enda man åstadkommer är högre förbrukning. Snabbare går den inte för det. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag hämtar ut en V70 D3 MY13 imorgon.. Kommer föra statistik via Fuelly jag också. Blir spännande att se var jag hamnar. Med en Huyndai i30 som enligt spec ska dra 4,5l/100km blandad körning ligger jag på 6,3l/100km efter 3 tankningar... lite tung gasfot och mycket snöstormskörning senaste tankningarna.

Blir mycket intressant att se vad jag kommer snitta med V70n.. :)
av Lövet
0,67 min gissning.
Användarvisningsbild
av joel80
0,67.. Det ska man väl ha rätt tung gasfot för? Eller köra många korta sträckor och använda dieselvärmaren hela tiden.

De flesta av mina mil kommer gå på motorväg. Pendlar ca 32 mil 2ggr i veckan.. Snitthastighet på motorväg är väl 120-125km/h. (En stor del av sträckan är 120-väg, ligger med lite moms)
Hoppas komma under 6.0l/100km men inser att jag ev. måste sänka medelhastigheten lite isåfall..
:)
av stefan.li
Jag körde 40 mil en vecka innan jul med men 1,6 Drive, snitthastigheten var strax under 90, vilket den hamnar på på stäckan sundsvall - östersund men blandade hastigheter 70, 90 och 110. Förbrukningen landade på 0,43l/milen.
av mati
stefan.li skrev:Jag körde 40 mil en vecka innan jul med men 1,6 Drive, snitthastigheten var strax under 90, vilket den hamnar på på stäckan sundsvall - östersund men blandade hastigheter 70, 90 och 110. Förbrukningen landade på 0,43l/milen.
Det ligger helt i linje med mina erfarenheter. Har du mätt vid pumpen, eller är det färddatorns siffror? Min DRIVe brukade visa nånstans runt 0,43 men när jag räknade efter vid tankning så hamnade jag alltid ungefär 0,05 liter över färddatorns värde. Enda gången jag verkligen kom så lågt som 0,42 på riktigt var på sommaren med mycket tid och konsekvent gubbkörning.
av mati
andreas_lofgren skrev:0,67 min gissning.
Jag kan inte tänka mig att skillnaden i förbrukning mellan V60, som går på dryga halvlitern, och V70 ska vara så stor. Visserligen är V70 större, men just viktskillnaden är faktiskt inte särskilt stor. Konstigt nog. Jag har för mig att min V60 är bara 30 kg lättare än min förra V70. Det är hur som helst ingenting. När det gäller luft- och rullmotstånd kan de båda bilarna inte heller ligga så långt ifrån varandra. Beror visserligen på hur man kör. Har man mycket tung högerfot kan det vara realistiskt med sådana siffror.
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. Mattish här på forumet kör tydligen en V70 D2 MY13 och har en snittförbrukning på 6,4 på Fuelly. Om du läser här Mattish får du gärna berätta vad du har för körstil.. och hur du kom upp i hela 7,9l/100km förra tankningen. :)

http://www.fuelly.com/driver/mattish/v70
av mati
joel80 skrev:Hm.. Mattish här på forumet kör tydligen en V70 D2 MY13 och har en snittförbrukning på 6,4 på Fuelly. Om du läser här Mattish får du gärna berätta vad du har för körstil.. och hur du kom upp i hela 7,9l/100km förra tankningen. :)

http://www.fuelly.com/driver/mattish/v70
Där ser man, det var ju intressant. Jag kan tänka mig att mycket stadskörning kan vara orsaken till dessa siffror. Och nu på vintern är dieselvärmaren en jättestor faktor, framför allt när man bara kör kortare sträckor.
Jag har faktiskt stängt av Auto-läge på min dieselvärmare, så jag kör enbart manuellt via fjärrkontroll eller tidur. Annars är den igång mer eller mindre hela tiden under färd, och det märks tydligt på förbrukningen. Så länge utetemperaturen håller sig över -10 funkar det bra.
av stefan.li
mati skrev:
stefan.li skrev:Jag körde 40 mil en vecka innan jul med men 1,6 Drive, snitthastigheten var strax under 90, vilket den hamnar på på stäckan sundsvall - östersund men blandade hastigheter 70, 90 och 110. Förbrukningen landade på 0,43l/milen.
Det ligger helt i linje med mina erfarenheter. Har du mätt vid pumpen, eller är det färddatorns siffror? Min DRIVe brukade visa nånstans runt 0,43 men när jag räknade efter vid tankning så hamnade jag alltid ungefär 0,05 liter över färddatorns värde. Enda gången jag verkligen kom så lågt som 0,42 på riktigt var på sommaren med mycket tid och konsekvent gubbkörning.
Det är enligt färddatorn och precis som du säger så brukar det vara lite mer när man räknar vid pump men det är marginellt.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?