Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonitz
Min V70 DRIVe Powershift My12 drar 0,53 blandat enligt färddatorn (=0,56 uppmätt vid pumpen).
På morgonen innan trafiken drar igång: mellan 0,42 och 0,47 från Haninge till Danderyd.
av mattish
jonitz skrev:Min V70 DRIVe Powershift My12 drar 0,53 blandat enligt färddatorn (=0,56 uppmätt vid pumpen).
På morgonen innan trafiken drar igång: mellan 0,42 och 0,47 från Haninge till Danderyd.
Vilken typ av körning gör du och hur långt har den gått?
av jonitz
mattish skrev: Vilken typ av körning gör du och hur långt har den gått?
Kör mestadels i Sthlms-området. Vanligtvis mellan Haninge-Danderyd eller Haninge-Arlanda. Brukar oftast sitta ensam i bilen vilket gör att jag inte måste använda bromsen så mycket när jag svänger i korsningar eller kör genom rondeller och dylikt, samt att lägre vikt såklart är bättre för förbrukningen.

Körde förra veckan från Upplands Motor Akalla till Haninge vid fel tid, tog mig 1h34min med en förbrukning enligt färddatorn på 0,68 (medelhastighet 27km/h).

Bilen har gått 1204 mil.
av mattish
jonitz skrev:
mattish skrev: Vilken typ av körning gör du och hur långt har den gått?
Kör mestadels i Sthlms-området. Vanligtvis mellan Haninge-Danderyd eller Haninge-Arlanda. Brukar oftast sitta ensam i bilen vilket gör att jag inte måste använda bromsen så mycket när jag svänger i korsningar eller kör genom rondeller och dylikt, samt att lägre vikt såklart är bättre för förbrukningen.

Körde förra veckan från Upplands Motor Akalla till Haninge vid fel tid, tog mig 1h34min med en förbrukning enligt färddatorn på 0,68 (medelhastighet 27km/h).

Bilen har gått 1204 mil.
När du skriver orterna ovan så tänker jag: Jaha inom stan och några km... :roll: :lol:
Jag har fruktansvärt dålig koll på orienteringen i storsthlm. Jag kommer alltid dit med tåg eller flyg nämligen..
av Mccartney
apersson850 skrev:Nu är det ju en fyrhjulsdriven XC70 med D5 och Geartronic automatlåda, men min bil ger liknande värden - fram till dess att jag kopplade av husvagnen...

Bild
Är det bara bilar med driversupport som kan få fram denna statistik på skärmen?
av jonitz
mattish skrev: När du skriver orterna ovan så tänker jag: Jaha inom stan och några km... :roll: :lol:
Jag har fruktansvärt dålig koll på orienteringen i storsthlm. Jag kommer alltid dit med tåg eller flyg nämligen..
Haninge - Danderyd är 3 mil och Haninge - Arlanda är 6,5 mil, så det är en bit att köra. Men ibland är trafiken hemsk. Bara tidig morgon som man kan köra "obehindrat".
av mattish
Mccartney skrev:
apersson850 skrev:Nu är det ju en fyrhjulsdriven XC70 med D5 och Geartronic automatlåda, men min bil ger liknande värden - fram till dess att jag kopplade av husvagnen...
Är det bara bilar med driversupport som kan få fram denna statistik på skärmen?
Nej from MY2013 finns detta i alla bilar, innan det endast när sensus blivit uppdaterat..
av mattish
jonitz skrev:
mattish skrev: När du skriver orterna ovan så tänker jag: Jaha inom stan och några km... :roll: :lol:
Haninge - Danderyd är 3 mil och Haninge - Arlanda är 6,5 mil, så det är en bit att köra. Men ibland är trafiken hemsk. Bara tidig morgon som man kan köra "obehindrat".
Aha, jo trafiken är ju vad den är däromkring. Då förstår jag din förbrukning bättre. Vi kör som sagt oftast 20 km och mindre. Helt onödigt med diesel, men jag fick inte välja ngt annat :(
av Gourmand
mattish skrev:
jonitz skrev:
Aha, jo trafiken är ju vad den är däromkring. Då förstår jag din förbrukning bättre. Vi kör som sagt oftast 20 km och mindre. Helt onödigt med diesel, men jag fick inte välja ngt annat :(
Skulle signaturen "jonitz" köra bensindrivet i den trafikmiljö som han och resten av oss stockholmare befinner sig i, skulle hans förbrukning vara dubbelt så hög. Stockholmstrafik innebär eviga köer, ständiga start och stopp, ryckig körning och ständig stress för såväl bil som förare. Detta är per definition att betrakta som körning "under svåra förhållanden" och kräver tätare olje och filterbyten än körning i Linköpingsområdet, Dals-Långed, Ruskträsk eller annan landsbygdskörning. Det låter som att "jonitz" förbrukning är tillfredställande låg.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]