Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
least: Så länge vi talar om blandtankning, t.ex 30% så är merförbrukning försumbar. Detsamma gäller köldstartproblem.
Jag blandtankade en 245 -92 ca 30% och körde så i mer än 5000 mil, eller mer än 5 år om man vill säga så i stället. Senare överlät jag den bilen på en anhörig. Han fortsatte med samma 30% blandtankning i 3000 mil. Rosten tog den bilen. Under alla besiktningarna fanns det ingen anmärkning på avgasproven.
Det var ingen mätbar merförbrukning i den bilen.
Konverterar vi motorn till 100% E85 blir det en annan sak, men det ligger i konverteringens resultat.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Denesfay skrev: Dumt tänkt kanske men, är det därför min V70 2.5FT står och varvar lite extra i ca 30 sek innan den går ner på normalt tomgångsvarv? Jag kör på 100% E85. Har gjort det nu i ca 5 tankar. N'sta gång jag tankar ska jag tanka i 98 ett par tankar. Det ska tydligen behövas enligt många. "Systemet behöver lite omväxling ibland"
Jag kör min på 98 och den har högre tomgång de där 30 sekunderna oavsett om du kör på bensin eller etanol, det skall vara så.
Användarvisningsbild
av Perra83
Tankade en Opel kadett 1,2 S -80 med ren E85. Detta va 2005 och etanolen va typ gratis. Fick köra med choken utdragen. Choken fungerade även som farthållare :wink:

Volvo 360 -87 med 110hk insprutning gick inte heller 100% bra. På BF95 gick den fint att sladda med tills den slutade driva helt....
av Rådlös
Perra83:
En förgasarmotor sägs klara 12 - 15% etanolinblandning utan konvertering. Det är alltså vad förgasarn klarar att hålla i blandningsförhållande luft/bränsle. Nu är det så att gamla och slitna förgasare redan kan ha kommit "halvvägs" till en konvertering i och med sitt slitage. Var det en Zenith-Strombergförgasare? Man slipar nålen till att ge 30 - 40% mer bränsle. Resten hjälpte du upp med choken i din Opel.
Insprutningsmotorer kräver oftast konvertering, men det finns exempel på några bilmodeller som går på 100% E85 utan någon åtgärd. Principiellt är det lättare att göra en konvertering på en insprutningsmotor än på en förgasarmotor.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Testade att tanka i 20 liter etanol och sen resten bensin. Känns som att det blir mera bottendrag och att det blir mer oktantal men bilen känner jag inte att den går snabbare i hög fart, dock så ändras motorljudet lite mer åt att den fnyser, V8 mullret låter lite lägre och tystare när man gasar på. Men motorn verkar tåla inblandningen bra. Nästa gång blir det fulltank med BF98 för att se hur den känns då.
av Rådlös
Det finns tester och mätningar på detta med bättre bottendrag. Högvarv torde det dock påverka i mindre grad.
Du bör nog gå i flera olika steg när du ökar inblandningen. Antag att det inte går alls med 100% E85 och du blir stående eller måste begära bärgning och tömma tanken etc. etc. Bortse inte från skamfaktorn när du får förklara dig på verkstaden. :oops:
Sedan säger du "Jä**a skitbränsle!", och går tillbaka till bensin igen. Medan sanningen var att du kanske hade hittat ett idealläge någonstans mitt emellan för blandtankning. Ett läge då bilen kanske gick bättre än på ren bensin. Detta är bara en spånad från min sida. Jag kan inte säga att det blir det ena eller andra. Men dom blandtankningserfarenheter jag har från min 245 gäller och dom står jag för.
Nästa steg är att konvertera motorn till att gå på 100% E85, men det blir att "vända blad" här.
Användarvisningsbild
av Mabuse
least skrev: ... inte utsätta spridare, packningar och motorlja för aggressiv E85...
Jag antar att detta kommer från en säker källa du inte har något emot att länka till?
av least
Mabuse skrev:
least skrev: ... inte utsätta spridare, packningar och motorlja för aggressiv E85...
Jag antar att detta kommer från en säker källa du inte har något emot att länka till?
Självklart då du ber så vänligt!
http://www.vibilagare.se/reportage/jag- ... tanol-igen
Inget säger att spridarna på Volvos V8 går sönder, men inget säger att de håller heller lika bra som med B95/98.

http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fungerar-etanolbil Tätare oljebyten med E85.
av least
Mabuse skrev:Jag antar att detta kommer från en säker källa du inte har något emot att länka till?
Men för att vara rättvis så är jag lika skeptiskt till diesel-motorer som jag är till E85. :D
Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]

Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]