På volvon Jag hade behövde Jag aldrig använda nödverktygen (för de e de man får kalla dem för) men på min förra BMW fick Jag använda dem 2 ggr för att byta hjul vid punktering och de va då inte de allra kralligaste grejerna som följde med där heller. På Saaben vet Jag inte, har snabbt bara kollat så allt följde med men också där va de väl knappast några kamasa eller bacho som följde med.
Premiumkunder byter knappast hjul själva, där är det serviceavtal och däckhotell som gäller....och om olyckan är framme: http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... stans.aspx
Persoligen byter jag hemma, trots attvinterhjul och hjulbyten ingår i avtalet. Jag gör det bara för att slippa boka tid på överfull verkstad, och eftersom familjens andra bilar inte har sådana avtal så byter jag på alla bilar på en gång, men då med riktiga verktyg..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________
corzair skrev:@bilnörden
Jag uppfattade ditt inlägg som att det är Volvo som gäller eller inget alls? dessutom att du trycker på att det är 5 stjärnor i euroncap som gäller annars inget!? (eller uppfattar jag dig fel) tycker att de flesta bilar idag kammar hem 5 stjärnor!
Jag kanske utryckte mig lite dumt men, jag har inget emot andra bilar, innan jag köpte V70n så tittade jag på både Bmw och Audi även Vw och Skoda. Det där med stjärnorna, det jag menade att 5 stjärnor säger inget, endast att den är säker i ett krocklab, men 4 stjärnor är livsfarligt om dom inte lyckas att få bilen säker i en kontrollerad miljö. Säkerheten är ju Volvos starkaste gren, utan Volvo så hade dom 3 tyska tillverkarna haft väldigt taskig säkerhet i bilarna liksom andra, dom är ju inte riktigt premium på det området ändå. 3 punkts bälte, krockgardin är 2 av många saker vi har Volvo att tacka för. Volvo är Världens säkraste bil tillverkare. Även Saab var väldigt duktiga på det.
Ni kaske har sett dessa klipp.
Audi A4 Bedömning: Poor
Mercedes C klass Bedömning: Poor
BMW 3 serien Bedömning: Marginal
Volvo S60 Bedömning: Good
Ursäkta att jag utryckte mig lite klumpigt, tyckte det var lite drastiskt att byta märke pga orginal verktyg. Men alla är fria att göra som dom vill, köpa vilka bilar som dom vill. Alla är vi olika och gillar olika bilar, tur är väl det tänk en ica parkering full med precis identiska bilar, jobbigt värre.
Senast redigerad av 1 Bilnörden, redigerad totalt 0 gånger.
Bilnörden: javisst, volvo har säkerhet som nummer 1 i deras bilar men vad gör de med flera krockkuddar och annat när man märker att elektroniken bakom grejerna spökar och en verkstad som inte direkt tar de på allvar och släcker varningslampor utan att undersöka systemet i sig? Säkerhet? Kunskapen att göra säkra bilar kanske finns där men premium i förlitlighet är inte lika bra tyvärr, iaf inte i bilen jag hade.
dst02 skrev:Bilnörden: javisst, volvo har säkerhet som nummer 1 i deras bilar men vad gör de med flera krockkuddar och annat när man märker att elektroniken bakom grejerna spökar och en verkstad som inte direkt tar de på allvar och släcker varningslampor utan att undersöka systemet i sig? Säkerhet? Kunskapen att göra säkra bilar kanske finns där men premium i förlitlighet är inte lika bra tyvärr, iaf inte i bilen jag hade.
Nej, det håller jag med om, det är väldigt tråkigt när dom som ska se till att bilen fungerar som den ska inte bryr sig om det. Det är många verkstäder som tar sina kunder förgivet. Men sånna problem som du hade finns nog hos alla, men då måste det finnas en verkstad imellan tillverkaren och kunden som bryr sig, som får ordning på problemen.
De klena nödverktyg som medföljer Volvo är inget unikt för dem. Det är skräp i den BMW jag kör idag och var skräp i den Audi jag ägde tidigare. Det är som sagt bara nödverktyg och bättre än inget alls.
Bilnörden skrev: Det där med stjärnorna, det jag menade att 5 stjärnor säger inget, endast att den är säker i ett krocklab, men 4 stjärnor är livsfarligt om dom inte lyckas att få bilen säker i en kontrollerad miljö.
Jag skulle inte sträcka mig så långt att säga att en bil som har 4 stjärnor är livsfarlig men nog kan man i alla fall kräva det av en bil som lanseras idag. Och det är ju oxå något som i princip alla modeller från de större tillverkarna får idag.
Att det bara visar att en bil är säker i ett krocklab håller jag med om. Till skillnad från t ex Renault som inte sälj i USA och behöver ta hänsyn till deras krocktester, säljs Volvo över hela världen och lyckas väldigt bra i samtliga tester den utsätts för. Renault hävdar jag mer eller mindre är anpassad för att bara få bra resultat i Euro NCAP. Jag tvivlar att en Renault är lika säker i en verklig krock som motsvarande Volvo trots att den har bra resultat i just Euro NCAP.
En Renault skulle jag inte vilja krocka med. Man tycker att 2012 borde det inte vara några problem för en bil i ett labb att prestera 5 stjärnor, i mina ögon så är dom (läs 4 stjärnor) helt livsfarliga även om så inte riktigt är fallet. Men nu är det ju inte många bilar som inte når upp till "Femman"
En kollega försökte byta hjul med orginaldomkraften till sin Seat. Efter två bytta hjul veks sig hela domkraften. Han ringde då Seat för att klaga och fick till svar att den medskickade domkraften inte ska användas till säsongens hjulskiften :lol:
MattiasD skrev:En kollega försökte byta hjul med orginaldomkraften till sin Seat. Efter två bytta hjul veks sig hela domkraften. Han ringde då Seat för att klaga och fick till svar att den medskickade domkraften inte ska användas till säsongens hjulskiften :lol:
Bättre då att inte medskicka några "verktyg" överhuvudtaget för att slippa personella skador.
Det finns tack och lov exempel på det rakt motsatta. Jag har bytt däck varje år under 16 år med Toyota Original domkraft och även lyft upp bilen på 4 st halvpallar vid några tillfällen. Inga problem och domkraften "is still going strong". Kvalitet? Vad man kan förvänta sig av en Toyota. Varken mer eller mindre.
Bmw har iof gått över till rft däck idag så tror inte ens att jag har en domkraft i min nuvarande, dock ett verktygskit ligger i skuffen och den använde jag faktiskt till att montera ner kofångaren bak och det var iaf funktionella verktyg:)